Halvors hemmelighet er ikke komplisert. Det handler rett og slett om å la bilen gjøre jobben.
– Jeg er ikke noen bedre sjåfør enn andre, men jeg har lært meg å bruke bilens funksjoner. Det er bilens ære at den går så billig. Den er jo et teknisk vidunder. Det er bilen som er smart, ikke jeg, innleder han.
Ramstad kjører som oftest Oslo – Ålesund med last på rundt 40 tonn. Gjennomsnittlige forbrukstall er omtrent 3,5 liter på mila. Ikke de største lassene, men likevel svært lave tall for så stor motor.
Den erfarne sjåføren er helt tydelig på hva som er suksessoppskriften: Når han setter kursen nordover på E6 kobler han inn cruise-controllen. Den er på til han stopper for å spise på Dombås.
– Jeg ligger vel tett oppunder 90% bruk av cruise control. Den gjør absolutt alt. Det eneste du skal gjøre er å følge med på trafikken, sier 58-åringen.
I-See-systemet i bilen planlegger kjøringen basert på topografien seks kilometer lenger frem enn der Gramstad sitter.
– Det er hjernen bak alt, og den vet til enhver tid hva den skal gjøre. La bilen få gjøre jobben, ikke tråkk på gasspedalen hvis farten går ned til 70 i 80-sonen. Dette systemet er mye bedre enn alt annet jeg har prøvd, det er det ikke noe tvil om, legger han til.
Med aktiv bruk av den adaptive cruise-controllen oppnår han ofte en gjennomsnittshastighet på 70 km/t på turen. Da stiller han inn på 80 km/t. Det er imponerende tall.
– Jeg holder alle fartsgrenser, og kjører aldri fortere enn 80, understreker Gramstad, som mener defensiv kjøring er en nøkkelfaktor.
– Det er mer trafikksikkert, du sparer diesel og dekk. I det hele tatt er det bare fordeler. Du slipper stress. Skuldrene er senket. Det er mer behagelig rett og slett.
Han kommer også med et lite hjertesukk:
– Blir jeg stoppet i kontroll er alle mine kjøredata tilgjengelige, men det er ingen fokus på hastighet. Har jeg derimot kjørt to minutter for lenge for å få en middag, er jeg definert som trafikkfarlig. Hvis kontrollmyndighetene hadde vært mer opptatt av defensiv kjøring hadde alle tjent på det. Det hadde vært mye mer trafikksikkert, sier han.
Han har testet å stille cruise controllen på 85 km/t, men da opplevede han faktisk at snitthastigheten gikk ned. Det krever en forklaring.
– Det handler om flyt. Jeg kan ligge i 80 hele veien, i alle svinger. Jeg vet at bilen tåler det, men kjører du i 85 - 90 er du nødt til å senke farten i svingene, og da vil du automatisk bremse mye mer enn det som er nødvendig, sier Gramstad.
Sluttresultatet er dermed at gjennomsnittshastigheten går ned, mens forbruket går opp.
– Bruker jeg bremsene, må jeg typisk akselerere fra 70 til 90km/t i hver eneste sving. Når jeg holder 80 hele veien belastes ikke motoren. Jeg holder en jevn fart, og trenger ikke å piske bilen, forklarer han.
– Jeg holder alle fartsgrenser, og kjører aldri fortere enn 80. Det er mer trafikksikkert, du sparer diesel og dekk. I det hele tatt er det bare fordeler. Du slipper stress. Skuldrene er senket.
Halvor Gramstad, sjåfør Timetrekkeren.
I bunn og grunn er det kjørekontoret som i stor grad kan styre forbruket. Ruten tar den tiden den tar, og det er den tiden som bør benyttes. Det er mest økonomisk for bileieren, det betyr mindre stress på sjåfør og miljø. Halvor Gramstad mener dette er helt vesentlig.
– Har du fått tildelt en rute, og den tar 8,5 time i kjøretid er det ikke noe gevinst for noen at du skal få den turen ned under 8 timer. Da bruker du bare bedriftens ressurser for å komme fortere frem, konstaterer han.
– Jeg er veldig heldig som vet hvor mye tid jeg kan bruke for å få gjennomført jobben min. Jeg har ikke noe problem med kjøre- og hviletid, fortsetter Gramstad.
Han passer på å skryte av sin arbeidsgiver.
– Jeg er veldig fornøyd med Timetrekkeren og det fokuset de har på sjåførens hverdag, sier 58-åringen.
Har du fått tildelt en rute, og den tar 8,5 time i kjøretid er det ikke noe gevinst for noen at du skal få den turen ned under 8 timer.
Halvor Gramstad, sjåfør Timetrekkeren.
Gramstad er en ivrig forkjemper for å la bilen gjøre jobben, og mener Volvo hadde gjort lurt i å gi sjåfører bedre opplæring. Gi de kunnskap nok om bilens systemer til at de blir komfortable med å overlate kontrollen til bilen.
– Det er en enorm verdi i dette. Det er tryggere, billigere og mer behagelig, understreker han.
Det handler også om mer enn I-See-system og kjørestil. Dagens biler er teknisk kompliserte og spekket med funksjoner. Halvor Gramstad har nesten 40 års erfaring som sjåfør, og snart et halvt år i sin 750. Likevel oppdager han fortsatt nye ting ved bilen.
– Når du får en bil i hendene som du har gledet deg til lenge er du ikke mottagelig for informasjon. Du vil bare få prøve den og se hva den kan. Instruksjonsboka blir gjerne litt teknisk, men setter jeg meg ned hos Volvo lærer jeg stadig noe nytt, enten det er noe med traction control-systemet, eller bakkefunksjonen på retarderen, forteller han.
Selv om han fortsatt oppdager nye ting ved bilen er han klar til å konkludere. For etter fire måneder i sin 750k er han ikke i tvil.
– Denne bilen her slår alt jeg har kjørt før. Det er som å kjøre en hvilken som helst personbil. Bilen er intelligent, stabil og komfortabel. Det er rett og slett en kjøremaskin, sier Halvor Gramstad.
Bilen er intelligent, stabil og komfortabel. Det er rett og slett en kjøremaskin.
Halvor Gramstad, sjåfør Timetrekkeren.
Halvors hemmelighet er ikke komplisert. Det handler rett og slett om å la bilen gjøre jobben.
– Jeg er ikke noen bedre sjåfør enn andre, men jeg har lært meg å bruke bilens funksjoner. Det er bilens ære at den går så billig. Den er jo et teknisk vidunder. Det er bilen som er smart, ikke jeg, innleder han.
Ramstad kjører som oftest Oslo – Ålesund med last på rundt 40 tonn. Gjennomsnittlige forbrukstall er omtrent 3,5 liter på mila. Ikke de største lassene, men likevel svært lave tall for så stor motor.
Den erfarne sjåføren er helt tydelig på hva som er suksessoppskriften: Når han setter kursen nordover på E6 kobler han inn cruise-controllen. Den er på til han stopper for å spise på Dombås.
– Jeg ligger vel tett oppunder 90% bruk av cruise control. Den gjør absolutt alt. Det eneste du skal gjøre er å følge med på trafikken, sier 58-åringen.
I-See-systemet i bilen planlegger kjøringen basert på topografien seks kilometer lenger frem enn der Gramstad sitter.
– Det er hjernen bak alt, og den vet til enhver tid hva den skal gjøre. La bilen få gjøre jobben, ikke tråkk på gasspedalen hvis farten går ned til 70 i 80-sonen. Dette systemet er mye bedre enn alt annet jeg har prøvd, det er det ikke noe tvil om, legger han til.
Med aktiv bruk av den adaptive cruise-controllen oppnår han ofte en gjennomsnittshastighet på 70 km/t på turen. Da stiller han inn på 80 km/t. Det er imponerende tall.
– Jeg holder alle fartsgrenser, og kjører aldri fortere enn 80, understreker Gramstad, som mener defensiv kjøring er en nøkkelfaktor.
– Det er mer trafikksikkert, du sparer diesel og dekk. I det hele tatt er det bare fordeler. Du slipper stress. Skuldrene er senket. Det er mer behagelig rett og slett.
Han kommer også med et lite hjertesukk:
– Blir jeg stoppet i kontroll er alle mine kjøredata tilgjengelige, men det er ingen fokus på hastighet. Har jeg derimot kjørt to minutter for lenge for å få en middag, er jeg definert som trafikkfarlig. Hvis kontrollmyndighetene hadde vært mer opptatt av defensiv kjøring hadde alle tjent på det. Det hadde vært mye mer trafikksikkert, sier han.
Han har testet å stille cruise controllen på 85 km/t, men da opplevede han faktisk at snitthastigheten gikk ned. Det krever en forklaring.
– Det handler om flyt. Jeg kan ligge i 80 hele veien, i alle svinger. Jeg vet at bilen tåler det, men kjører du i 85 - 90 er du nødt til å senke farten i svingene, og da vil du automatisk bremse mye mer enn det som er nødvendig, sier Gramstad.
Sluttresultatet er dermed at gjennomsnittshastigheten går ned, mens forbruket går opp.
– Bruker jeg bremsene, må jeg typisk akselerere fra 70 til 90km/t i hver eneste sving. Når jeg holder 80 hele veien belastes ikke motoren. Jeg holder en jevn fart, og trenger ikke å piske bilen, forklarer han.
– Jeg holder alle fartsgrenser, og kjører aldri fortere enn 80. Det er mer trafikksikkert, du sparer diesel og dekk. I det hele tatt er det bare fordeler. Du slipper stress. Skuldrene er senket.
Halvor Gramstad, sjåfør Timetrekkeren.
I bunn og grunn er det kjørekontoret som i stor grad kan styre forbruket. Ruten tar den tiden den tar, og det er den tiden som bør benyttes. Det er mest økonomisk for bileieren, det betyr mindre stress på sjåfør og miljø. Halvor Gramstad mener dette er helt vesentlig.
– Har du fått tildelt en rute, og den tar 8,5 time i kjøretid er det ikke noe gevinst for noen at du skal få den turen ned under 8 timer. Da bruker du bare bedriftens ressurser for å komme fortere frem, konstaterer han.
– Jeg er veldig heldig som vet hvor mye tid jeg kan bruke for å få gjennomført jobben min. Jeg har ikke noe problem med kjøre- og hviletid, fortsetter Gramstad.
Han passer på å skryte av sin arbeidsgiver.
– Jeg er veldig fornøyd med Timetrekkeren og det fokuset de har på sjåførens hverdag, sier 58-åringen.
Har du fått tildelt en rute, og den tar 8,5 time i kjøretid er det ikke noe gevinst for noen at du skal få den turen ned under 8 timer.
Halvor Gramstad, sjåfør Timetrekkeren.
Gramstad er en ivrig forkjemper for å la bilen gjøre jobben, og mener Volvo hadde gjort lurt i å gi sjåfører bedre opplæring. Gi de kunnskap nok om bilens systemer til at de blir komfortable med å overlate kontrollen til bilen.
– Det er en enorm verdi i dette. Det er tryggere, billigere og mer behagelig, understreker han.
Det handler også om mer enn I-See-system og kjørestil. Dagens biler er teknisk kompliserte og spekket med funksjoner. Halvor Gramstad har nesten 40 års erfaring som sjåfør, og snart et halvt år i sin 750. Likevel oppdager han fortsatt nye ting ved bilen.
– Når du får en bil i hendene som du har gledet deg til lenge er du ikke mottagelig for informasjon. Du vil bare få prøve den og se hva den kan. Instruksjonsboka blir gjerne litt teknisk, men setter jeg meg ned hos Volvo lærer jeg stadig noe nytt, enten det er noe med traction control-systemet, eller bakkefunksjonen på retarderen, forteller han.
Selv om han fortsatt oppdager nye ting ved bilen er han klar til å konkludere. For etter fire måneder i sin 750k er han ikke i tvil.
– Denne bilen her slår alt jeg har kjørt før. Det er som å kjøre en hvilken som helst personbil. Bilen er intelligent, stabil og komfortabel. Det er rett og slett en kjøremaskin, sier Halvor Gramstad.
Bilen er intelligent, stabil og komfortabel. Det er rett og slett en kjøremaskin.
Halvor Gramstad, sjåfør Timetrekkeren.
Halvors hemmelighet er ikke komplisert. Det handler rett og slett om å la bilen gjøre jobben.
– Jeg er ikke noen bedre sjåfør enn andre, men jeg har lært meg å bruke bilens funksjoner. Det er bilens ære at den går så billig. Den er jo et teknisk vidunder. Det er bilen som er smart, ikke jeg, innleder han.
Ramstad kjører som oftest Oslo – Ålesund med last på rundt 40 tonn. Gjennomsnittlige forbrukstall er omtrent 3,5 liter på mila. Ikke de største lassene, men likevel svært lave tall for så stor motor.
Den erfarne sjåføren er helt tydelig på hva som er suksessoppskriften: Når han setter kursen nordover på E6 kobler han inn cruise-controllen. Den er på til han stopper for å spise på Dombås.
– Jeg ligger vel tett oppunder 90% bruk av cruise control. Den gjør absolutt alt. Det eneste du skal gjøre er å følge med på trafikken, sier 58-åringen.
I-See-systemet i bilen planlegger kjøringen basert på topografien seks kilometer lenger frem enn der Gramstad sitter.
– Det er hjernen bak alt, og den vet til enhver tid hva den skal gjøre. La bilen få gjøre jobben, ikke tråkk på gasspedalen hvis farten går ned til 70 i 80-sonen. Dette systemet er mye bedre enn alt annet jeg har prøvd, det er det ikke noe tvil om, legger han til.
Med aktiv bruk av den adaptive cruise-controllen oppnår han ofte en gjennomsnittshastighet på 70 km/t på turen. Da stiller han inn på 80 km/t. Det er imponerende tall.
– Jeg holder alle fartsgrenser, og kjører aldri fortere enn 80, understreker Gramstad, som mener defensiv kjøring er en nøkkelfaktor.
– Det er mer trafikksikkert, du sparer diesel og dekk. I det hele tatt er det bare fordeler. Du slipper stress. Skuldrene er senket. Det er mer behagelig rett og slett.
Han kommer også med et lite hjertesukk:
– Blir jeg stoppet i kontroll er alle mine kjøredata tilgjengelige, men det er ingen fokus på hastighet. Har jeg derimot kjørt to minutter for lenge for å få en middag, er jeg definert som trafikkfarlig. Hvis kontrollmyndighetene hadde vært mer opptatt av defensiv kjøring hadde alle tjent på det. Det hadde vært mye mer trafikksikkert, sier han.
Han har testet å stille cruise controllen på 85 km/t, men da opplevede han faktisk at snitthastigheten gikk ned. Det krever en forklaring.
– Det handler om flyt. Jeg kan ligge i 80 hele veien, i alle svinger. Jeg vet at bilen tåler det, men kjører du i 85 - 90 er du nødt til å senke farten i svingene, og da vil du automatisk bremse mye mer enn det som er nødvendig, sier Gramstad.
Sluttresultatet er dermed at gjennomsnittshastigheten går ned, mens forbruket går opp.
– Bruker jeg bremsene, må jeg typisk akselerere fra 70 til 90km/t i hver eneste sving. Når jeg holder 80 hele veien belastes ikke motoren. Jeg holder en jevn fart, og trenger ikke å piske bilen, forklarer han.
– Jeg holder alle fartsgrenser, og kjører aldri fortere enn 80. Det er mer trafikksikkert, du sparer diesel og dekk. I det hele tatt er det bare fordeler. Du slipper stress. Skuldrene er senket.
Halvor Gramstad, sjåfør Timetrekkeren.
I bunn og grunn er det kjørekontoret som i stor grad kan styre forbruket. Ruten tar den tiden den tar, og det er den tiden som bør benyttes. Det er mest økonomisk for bileieren, det betyr mindre stress på sjåfør og miljø. Halvor Gramstad mener dette er helt vesentlig.
– Har du fått tildelt en rute, og den tar 8,5 time i kjøretid er det ikke noe gevinst for noen at du skal få den turen ned under 8 timer. Da bruker du bare bedriftens ressurser for å komme fortere frem, konstaterer han.
– Jeg er veldig heldig som vet hvor mye tid jeg kan bruke for å få gjennomført jobben min. Jeg har ikke noe problem med kjøre- og hviletid, fortsetter Gramstad.
Han passer på å skryte av sin arbeidsgiver.
– Jeg er veldig fornøyd med Timetrekkeren og det fokuset de har på sjåførens hverdag, sier 58-åringen.
Har du fått tildelt en rute, og den tar 8,5 time i kjøretid er det ikke noe gevinst for noen at du skal få den turen ned under 8 timer.
Halvor Gramstad, sjåfør Timetrekkeren.
Gramstad er en ivrig forkjemper for å la bilen gjøre jobben, og mener Volvo hadde gjort lurt i å gi sjåfører bedre opplæring. Gi de kunnskap nok om bilens systemer til at de blir komfortable med å overlate kontrollen til bilen.
– Det er en enorm verdi i dette. Det er tryggere, billigere og mer behagelig, understreker han.
Det handler også om mer enn I-See-system og kjørestil. Dagens biler er teknisk kompliserte og spekket med funksjoner. Halvor Gramstad har nesten 40 års erfaring som sjåfør, og snart et halvt år i sin 750. Likevel oppdager han fortsatt nye ting ved bilen.
– Når du får en bil i hendene som du har gledet deg til lenge er du ikke mottagelig for informasjon. Du vil bare få prøve den og se hva den kan. Instruksjonsboka blir gjerne litt teknisk, men setter jeg meg ned hos Volvo lærer jeg stadig noe nytt, enten det er noe med traction control-systemet, eller bakkefunksjonen på retarderen, forteller han.
Selv om han fortsatt oppdager nye ting ved bilen er han klar til å konkludere. For etter fire måneder i sin 750k er han ikke i tvil.
– Denne bilen her slår alt jeg har kjørt før. Det er som å kjøre en hvilken som helst personbil. Bilen er intelligent, stabil og komfortabel. Det er rett og slett en kjøremaskin, sier Halvor Gramstad.
Bilen er intelligent, stabil og komfortabel. Det er rett og slett en kjøremaskin.
Halvor Gramstad, sjåfør Timetrekkeren.
Halvors hemmelighet er ikke komplisert. Det handler rett og slett om å la bilen gjøre jobben.
– Jeg er ikke noen bedre sjåfør enn andre, men jeg har lært meg å bruke bilens funksjoner. Det er bilens ære at den går så billig. Den er jo et teknisk vidunder. Det er bilen som er smart, ikke jeg, innleder han.
Ramstad kjører som oftest Oslo – Ålesund med last på rundt 40 tonn. Gjennomsnittlige forbrukstall er omtrent 3,5 liter på mila. Ikke de største lassene, men likevel svært lave tall for så stor motor.
Den erfarne sjåføren er helt tydelig på hva som er suksessoppskriften: Når han setter kursen nordover på E6 kobler han inn cruise-controllen. Den er på til han stopper for å spise på Dombås.
– Jeg ligger vel tett oppunder 90% bruk av cruise control. Den gjør absolutt alt. Det eneste du skal gjøre er å følge med på trafikken, sier 58-åringen.
I-See-systemet i bilen planlegger kjøringen basert på topografien seks kilometer lenger frem enn der Gramstad sitter.
– Det er hjernen bak alt, og den vet til enhver tid hva den skal gjøre. La bilen få gjøre jobben, ikke tråkk på gasspedalen hvis farten går ned til 70 i 80-sonen. Dette systemet er mye bedre enn alt annet jeg har prøvd, det er det ikke noe tvil om, legger han til.
Med aktiv bruk av den adaptive cruise-controllen oppnår han ofte en gjennomsnittshastighet på 70 km/t på turen. Da stiller han inn på 80 km/t. Det er imponerende tall.
– Jeg holder alle fartsgrenser, og kjører aldri fortere enn 80, understreker Gramstad, som mener defensiv kjøring er en nøkkelfaktor.
– Det er mer trafikksikkert, du sparer diesel og dekk. I det hele tatt er det bare fordeler. Du slipper stress. Skuldrene er senket. Det er mer behagelig rett og slett.
Han kommer også med et lite hjertesukk:
– Blir jeg stoppet i kontroll er alle mine kjøredata tilgjengelige, men det er ingen fokus på hastighet. Har jeg derimot kjørt to minutter for lenge for å få en middag, er jeg definert som trafikkfarlig. Hvis kontrollmyndighetene hadde vært mer opptatt av defensiv kjøring hadde alle tjent på det. Det hadde vært mye mer trafikksikkert, sier han.
Han har testet å stille cruise controllen på 85 km/t, men da opplevede han faktisk at snitthastigheten gikk ned. Det krever en forklaring.
– Det handler om flyt. Jeg kan ligge i 80 hele veien, i alle svinger. Jeg vet at bilen tåler det, men kjører du i 85 - 90 er du nødt til å senke farten i svingene, og da vil du automatisk bremse mye mer enn det som er nødvendig, sier Gramstad.
Sluttresultatet er dermed at gjennomsnittshastigheten går ned, mens forbruket går opp.
– Bruker jeg bremsene, må jeg typisk akselerere fra 70 til 90km/t i hver eneste sving. Når jeg holder 80 hele veien belastes ikke motoren. Jeg holder en jevn fart, og trenger ikke å piske bilen, forklarer han.
– Jeg holder alle fartsgrenser, og kjører aldri fortere enn 80. Det er mer trafikksikkert, du sparer diesel og dekk. I det hele tatt er det bare fordeler. Du slipper stress. Skuldrene er senket.
Halvor Gramstad, sjåfør Timetrekkeren.
I bunn og grunn er det kjørekontoret som i stor grad kan styre forbruket. Ruten tar den tiden den tar, og det er den tiden som bør benyttes. Det er mest økonomisk for bileieren, det betyr mindre stress på sjåfør og miljø. Halvor Gramstad mener dette er helt vesentlig.
– Har du fått tildelt en rute, og den tar 8,5 time i kjøretid er det ikke noe gevinst for noen at du skal få den turen ned under 8 timer. Da bruker du bare bedriftens ressurser for å komme fortere frem, konstaterer han.
– Jeg er veldig heldig som vet hvor mye tid jeg kan bruke for å få gjennomført jobben min. Jeg har ikke noe problem med kjøre- og hviletid, fortsetter Gramstad.
Han passer på å skryte av sin arbeidsgiver.
– Jeg er veldig fornøyd med Timetrekkeren og det fokuset de har på sjåførens hverdag, sier 58-åringen.
Har du fått tildelt en rute, og den tar 8,5 time i kjøretid er det ikke noe gevinst for noen at du skal få den turen ned under 8 timer.
Halvor Gramstad, sjåfør Timetrekkeren.
Gramstad er en ivrig forkjemper for å la bilen gjøre jobben, og mener Volvo hadde gjort lurt i å gi sjåfører bedre opplæring. Gi de kunnskap nok om bilens systemer til at de blir komfortable med å overlate kontrollen til bilen.
– Det er en enorm verdi i dette. Det er tryggere, billigere og mer behagelig, understreker han.
Det handler også om mer enn I-See-system og kjørestil. Dagens biler er teknisk kompliserte og spekket med funksjoner. Halvor Gramstad har nesten 40 års erfaring som sjåfør, og snart et halvt år i sin 750. Likevel oppdager han fortsatt nye ting ved bilen.
– Når du får en bil i hendene som du har gledet deg til lenge er du ikke mottagelig for informasjon. Du vil bare få prøve den og se hva den kan. Instruksjonsboka blir gjerne litt teknisk, men setter jeg meg ned hos Volvo lærer jeg stadig noe nytt, enten det er noe med traction control-systemet, eller bakkefunksjonen på retarderen, forteller han.
Selv om han fortsatt oppdager nye ting ved bilen er han klar til å konkludere. For etter fire måneder i sin 750k er han ikke i tvil.
– Denne bilen her slår alt jeg har kjørt før. Det er som å kjøre en hvilken som helst personbil. Bilen er intelligent, stabil og komfortabel. Det er rett og slett en kjøremaskin, sier Halvor Gramstad.
Bilen er intelligent, stabil og komfortabel. Det er rett og slett en kjøremaskin.
Halvor Gramstad, sjåfør Timetrekkeren.