– Investeringen handler om at vi ser fremover i tid. Vi har samtidig fått et krav fra vår hovedkunde Asko Transport om at de skal være en nullutslippsbedrift i 2026, innleder eier Kai Hagen.
Elektrisk måtte det bli, og for Hamar-bedriften var det helt naturlig å se til Volvo Trucks.
– Jeg har tro på Volvo og når de satser som de gjør med EL-biler var det ikke noe vanskelig valg. Når Volvo står bak vet vi at det vil fungere med tanke på drift, service- og vedlikehold og annenhåndsverdi, sier Hagen.
Vi møter ham på hovedkvarteret på Hamar. Hagens Transport kjører primært dagligvarer innen alle temperatursoner mellom Asko Hedmark i Brumunddal, og de store lagrene på hver side av Oslofjorden i Vestby og Sande. Det betyr avstander som er godt egnet for nye FM Electric.
– Vi opplevde at bilen hadde en rekkevidde på rundt tretti mil. I første omgang skal vi bruke den i en tjue-mils sone rundt Oslo. Der får vi best utnyttelse og fleksibilitet. Da kan vi også bruke den på to skift, sier Hagen.
LES OGSÅ: Sentral i en helgrønn transportkjede
Den første bilen dukker opp i desember, den neste på nyåret. Mens de har ventet har de fått anledning til å teste Volvo FM Electric i full produksjon i en måned. Eier Kai Hagen innrømmer at de gikk inn i dette med en solid porsjon skepsis, men den forsvant fullstendig etter prøveperioden.
– Vi hadde fire uker uten noen som helst stopp eller problemer med produktet. Bilen fungerte fra A til Å. Den eneste utfordringen vi hadde var da sikringen gikk på ladeboksen en natt, men det hadde ikke noe med bilen å gjøre, sier Hagen.
Ikke minst klarte de å holde effektiviteten oppe.
– I vår verden med ladeinfrastruktur, strekning og med vår tonnasje, klarte vi å utnytte bilen maksimalt hver eneste dag. Vi klarte å lade og kom alltid frem til riktig tid, roser Kai Hagen.
Men hva sier egentlig sjåføren? Det er Kai Hagens sønn, Thomas Hagen, som har kjørt FM Electric i prøveperioden. Med sine 8500 kilometer på veien kan han uttale seg med tyngde.
– Det gikk mye bedre enn det jeg forventet. Det var ikke noe problem med kjøring og lading. Det fungerer utmerket, innleder han.
32-åringen mener bilen er som å kjøre en hvilken som helst annen moderne Volvo, men med to markante forskjeller. Det er utrolig stille og behagelig i hytta, og selvsagt må det lades.
– Jeg kjente på rekkeviddeangsten den første uka. Jeg så litt vel mye på batteriprosenten, men etter en uke tenkte jeg ikke mer på det. Jeg visste at jeg kom dit jeg skulle, og da var det ikke noe problem lenger, sier Hagen junior.
Noen små justeringer i kjørestil gjorde han bak rattet på FM Electric.
– Jeg lot cruise controllen gjøre jobben, og kjørte veldig pent og rolig for å bruke minst mulig strøm. Du får en mye mer rolig dag som sjåfør på den måten, sier han.
Kai Hagen sitter på kjørekontoret på Hamar, og har full oversikt over ruter og biler. Med elbilen i drift ble planlegging ekstra viktig. Særlig fordi ladeinfrastrukturen ikke var helt på plass under prøveperioden.
– Vi måtte tenke på hvor det var hurtigladere, og hvor det var plass til en lastebil. Da var det for lite, men nå kommer det hurtigladere forskjellige steder, i forskjellige former. Når infrastrukturen blir bedre med lading flere steder, og ikke minst høyere kapasitet på laderne, blir dette her knallbra, spår Kai Hagen.
Det er en stor ladepark på vei opp hos Asko i Vestby, og ved Asko Oslofjord kan man lade ved rampe mens det lastes eller losses, og ingen tid går tapt. I prøveperioden var Thomas Hagen innom Ionity-laderne på Dal langs E6. Det mest effektive da, først og fremst fordi der fikk han høyest ladeeffekt. Dal kan han passere både sørover og nordover når deres egne biler settes i drift mot slutten av året.
– Det ekstra ladestoppet var vel egentlig den eneste ulempen jeg opplevde. Når jeg kan lade der jeg faktisk skal losse og laste på ramper, mister jeg ikke noe tid, sier Hagen junior.
Asko har sett at de må være med på å bygge infrastruktur for å få drift av elektriske lastebiler til å fungere i praksis.
– Vi setter opp ladere på regionsselskapene. De kan brukes av våre egne biler og våre samarbeidspartnere som Hagens Transport, forteller John Strand, direktør i Asko Transport.
– Vi bygger infrastruktur tilpasset distribusjon til Asko, og for å frakte varer mellom Asko-selskapene, så vil tiden vise hvordan den nasjonale ladeinfrastrukturen må se ut i siste ende, legger han til.
– Når transportkjøperen er med på å tilrettelegge for lading fungerer dette veldig bra, og bilen produserer som normalt, poengterer Kjetil Bergflødt i Volvo Trucks Norge.
Nå er det bare uker igjen til de første eksemplarene ruller ut fra fabrikken. Kjetil Bergflødt har hvilepuls etter å ha sett FM Electric i drift i en snaut halvår.
– Vi er ikke fremmed for at det kan være noen utfordringer når det kommer ny teknologi, men i det tilfellet her virker produktet veldig ferdig, og veldig stabilt, så vi er veldig fornøyde med det vi har sett på de seks månedene, sier han.
– Investeringen handler om at vi ser fremover i tid. Vi har samtidig fått et krav fra vår hovedkunde Asko Transport om at de skal være en nullutslippsbedrift i 2026, innleder eier Kai Hagen.
Elektrisk måtte det bli, og for Hamar-bedriften var det helt naturlig å se til Volvo Trucks.
– Jeg har tro på Volvo og når de satser som de gjør med EL-biler var det ikke noe vanskelig valg. Når Volvo står bak vet vi at det vil fungere med tanke på drift, service- og vedlikehold og annenhåndsverdi, sier Hagen.
Vi møter ham på hovedkvarteret på Hamar. Hagens Transport kjører primært dagligvarer innen alle temperatursoner mellom Asko Hedmark i Brumunddal, og de store lagrene på hver side av Oslofjorden i Vestby og Sande. Det betyr avstander som er godt egnet for nye FM Electric.
– Vi opplevde at bilen hadde en rekkevidde på rundt tretti mil. I første omgang skal vi bruke den i en tjue-mils sone rundt Oslo. Der får vi best utnyttelse og fleksibilitet. Da kan vi også bruke den på to skift, sier Hagen.
LES OGSÅ: Sentral i en helgrønn transportkjede
Den første bilen dukker opp i desember, den neste på nyåret. Mens de har ventet har de fått anledning til å teste Volvo FM Electric i full produksjon i en måned. Eier Kai Hagen innrømmer at de gikk inn i dette med en solid porsjon skepsis, men den forsvant fullstendig etter prøveperioden.
– Vi hadde fire uker uten noen som helst stopp eller problemer med produktet. Bilen fungerte fra A til Å. Den eneste utfordringen vi hadde var da sikringen gikk på ladeboksen en natt, men det hadde ikke noe med bilen å gjøre, sier Hagen.
Ikke minst klarte de å holde effektiviteten oppe.
– I vår verden med ladeinfrastruktur, strekning og med vår tonnasje, klarte vi å utnytte bilen maksimalt hver eneste dag. Vi klarte å lade og kom alltid frem til riktig tid, roser Kai Hagen.
Men hva sier egentlig sjåføren? Det er Kai Hagens sønn, Thomas Hagen, som har kjørt FM Electric i prøveperioden. Med sine 8500 kilometer på veien kan han uttale seg med tyngde.
– Det gikk mye bedre enn det jeg forventet. Det var ikke noe problem med kjøring og lading. Det fungerer utmerket, innleder han.
32-åringen mener bilen er som å kjøre en hvilken som helst annen moderne Volvo, men med to markante forskjeller. Det er utrolig stille og behagelig i hytta, og selvsagt må det lades.
– Jeg kjente på rekkeviddeangsten den første uka. Jeg så litt vel mye på batteriprosenten, men etter en uke tenkte jeg ikke mer på det. Jeg visste at jeg kom dit jeg skulle, og da var det ikke noe problem lenger, sier Hagen junior.
Noen små justeringer i kjørestil gjorde han bak rattet på FM Electric.
– Jeg lot cruise controllen gjøre jobben, og kjørte veldig pent og rolig for å bruke minst mulig strøm. Du får en mye mer rolig dag som sjåfør på den måten, sier han.
Kai Hagen sitter på kjørekontoret på Hamar, og har full oversikt over ruter og biler. Med elbilen i drift ble planlegging ekstra viktig. Særlig fordi ladeinfrastrukturen ikke var helt på plass under prøveperioden.
– Vi måtte tenke på hvor det var hurtigladere, og hvor det var plass til en lastebil. Da var det for lite, men nå kommer det hurtigladere forskjellige steder, i forskjellige former. Når infrastrukturen blir bedre med lading flere steder, og ikke minst høyere kapasitet på laderne, blir dette her knallbra, spår Kai Hagen.
Det er en stor ladepark på vei opp hos Asko i Vestby, og ved Asko Oslofjord kan man lade ved rampe mens det lastes eller losses, og ingen tid går tapt. I prøveperioden var Thomas Hagen innom Ionity-laderne på Dal langs E6. Det mest effektive da, først og fremst fordi der fikk han høyest ladeeffekt. Dal kan han passere både sørover og nordover når deres egne biler settes i drift mot slutten av året.
– Det ekstra ladestoppet var vel egentlig den eneste ulempen jeg opplevde. Når jeg kan lade der jeg faktisk skal losse og laste på ramper, mister jeg ikke noe tid, sier Hagen junior.
Asko har sett at de må være med på å bygge infrastruktur for å få drift av elektriske lastebiler til å fungere i praksis.
– Vi setter opp ladere på regionsselskapene. De kan brukes av våre egne biler og våre samarbeidspartnere som Hagens Transport, forteller John Strand, direktør i Asko Transport.
– Vi bygger infrastruktur tilpasset distribusjon til Asko, og for å frakte varer mellom Asko-selskapene, så vil tiden vise hvordan den nasjonale ladeinfrastrukturen må se ut i siste ende, legger han til.
– Når transportkjøperen er med på å tilrettelegge for lading fungerer dette veldig bra, og bilen produserer som normalt, poengterer Kjetil Bergflødt i Volvo Trucks Norge.
Nå er det bare uker igjen til de første eksemplarene ruller ut fra fabrikken. Kjetil Bergflødt har hvilepuls etter å ha sett FM Electric i drift i en snaut halvår.
– Vi er ikke fremmed for at det kan være noen utfordringer når det kommer ny teknologi, men i det tilfellet her virker produktet veldig ferdig, og veldig stabilt, så vi er veldig fornøyde med det vi har sett på de seks månedene, sier han.
– Investeringen handler om at vi ser fremover i tid. Vi har samtidig fått et krav fra vår hovedkunde Asko Transport om at de skal være en nullutslippsbedrift i 2026, innleder eier Kai Hagen.
Elektrisk måtte det bli, og for Hamar-bedriften var det helt naturlig å se til Volvo Trucks.
– Jeg har tro på Volvo og når de satser som de gjør med EL-biler var det ikke noe vanskelig valg. Når Volvo står bak vet vi at det vil fungere med tanke på drift, service- og vedlikehold og annenhåndsverdi, sier Hagen.
Vi møter ham på hovedkvarteret på Hamar. Hagens Transport kjører primært dagligvarer innen alle temperatursoner mellom Asko Hedmark i Brumunddal, og de store lagrene på hver side av Oslofjorden i Vestby og Sande. Det betyr avstander som er godt egnet for nye FM Electric.
– Vi opplevde at bilen hadde en rekkevidde på rundt tretti mil. I første omgang skal vi bruke den i en tjue-mils sone rundt Oslo. Der får vi best utnyttelse og fleksibilitet. Da kan vi også bruke den på to skift, sier Hagen.
LES OGSÅ: Sentral i en helgrønn transportkjede
Den første bilen dukker opp i desember, den neste på nyåret. Mens de har ventet har de fått anledning til å teste Volvo FM Electric i full produksjon i en måned. Eier Kai Hagen innrømmer at de gikk inn i dette med en solid porsjon skepsis, men den forsvant fullstendig etter prøveperioden.
– Vi hadde fire uker uten noen som helst stopp eller problemer med produktet. Bilen fungerte fra A til Å. Den eneste utfordringen vi hadde var da sikringen gikk på ladeboksen en natt, men det hadde ikke noe med bilen å gjøre, sier Hagen.
Ikke minst klarte de å holde effektiviteten oppe.
– I vår verden med ladeinfrastruktur, strekning og med vår tonnasje, klarte vi å utnytte bilen maksimalt hver eneste dag. Vi klarte å lade og kom alltid frem til riktig tid, roser Kai Hagen.
Men hva sier egentlig sjåføren? Det er Kai Hagens sønn, Thomas Hagen, som har kjørt FM Electric i prøveperioden. Med sine 8500 kilometer på veien kan han uttale seg med tyngde.
– Det gikk mye bedre enn det jeg forventet. Det var ikke noe problem med kjøring og lading. Det fungerer utmerket, innleder han.
32-åringen mener bilen er som å kjøre en hvilken som helst annen moderne Volvo, men med to markante forskjeller. Det er utrolig stille og behagelig i hytta, og selvsagt må det lades.
– Jeg kjente på rekkeviddeangsten den første uka. Jeg så litt vel mye på batteriprosenten, men etter en uke tenkte jeg ikke mer på det. Jeg visste at jeg kom dit jeg skulle, og da var det ikke noe problem lenger, sier Hagen junior.
Noen små justeringer i kjørestil gjorde han bak rattet på FM Electric.
– Jeg lot cruise controllen gjøre jobben, og kjørte veldig pent og rolig for å bruke minst mulig strøm. Du får en mye mer rolig dag som sjåfør på den måten, sier han.
Kai Hagen sitter på kjørekontoret på Hamar, og har full oversikt over ruter og biler. Med elbilen i drift ble planlegging ekstra viktig. Særlig fordi ladeinfrastrukturen ikke var helt på plass under prøveperioden.
– Vi måtte tenke på hvor det var hurtigladere, og hvor det var plass til en lastebil. Da var det for lite, men nå kommer det hurtigladere forskjellige steder, i forskjellige former. Når infrastrukturen blir bedre med lading flere steder, og ikke minst høyere kapasitet på laderne, blir dette her knallbra, spår Kai Hagen.
Det er en stor ladepark på vei opp hos Asko i Vestby, og ved Asko Oslofjord kan man lade ved rampe mens det lastes eller losses, og ingen tid går tapt. I prøveperioden var Thomas Hagen innom Ionity-laderne på Dal langs E6. Det mest effektive da, først og fremst fordi der fikk han høyest ladeeffekt. Dal kan han passere både sørover og nordover når deres egne biler settes i drift mot slutten av året.
– Det ekstra ladestoppet var vel egentlig den eneste ulempen jeg opplevde. Når jeg kan lade der jeg faktisk skal losse og laste på ramper, mister jeg ikke noe tid, sier Hagen junior.
Asko har sett at de må være med på å bygge infrastruktur for å få drift av elektriske lastebiler til å fungere i praksis.
– Vi setter opp ladere på regionsselskapene. De kan brukes av våre egne biler og våre samarbeidspartnere som Hagens Transport, forteller John Strand, direktør i Asko Transport.
– Vi bygger infrastruktur tilpasset distribusjon til Asko, og for å frakte varer mellom Asko-selskapene, så vil tiden vise hvordan den nasjonale ladeinfrastrukturen må se ut i siste ende, legger han til.
– Når transportkjøperen er med på å tilrettelegge for lading fungerer dette veldig bra, og bilen produserer som normalt, poengterer Kjetil Bergflødt i Volvo Trucks Norge.
Nå er det bare uker igjen til de første eksemplarene ruller ut fra fabrikken. Kjetil Bergflødt har hvilepuls etter å ha sett FM Electric i drift i en snaut halvår.
– Vi er ikke fremmed for at det kan være noen utfordringer når det kommer ny teknologi, men i det tilfellet her virker produktet veldig ferdig, og veldig stabilt, så vi er veldig fornøyde med det vi har sett på de seks månedene, sier han.
– Investeringen handler om at vi ser fremover i tid. Vi har samtidig fått et krav fra vår hovedkunde Asko Transport om at de skal være en nullutslippsbedrift i 2026, innleder eier Kai Hagen.
Elektrisk måtte det bli, og for Hamar-bedriften var det helt naturlig å se til Volvo Trucks.
– Jeg har tro på Volvo og når de satser som de gjør med EL-biler var det ikke noe vanskelig valg. Når Volvo står bak vet vi at det vil fungere med tanke på drift, service- og vedlikehold og annenhåndsverdi, sier Hagen.
Vi møter ham på hovedkvarteret på Hamar. Hagens Transport kjører primært dagligvarer innen alle temperatursoner mellom Asko Hedmark i Brumunddal, og de store lagrene på hver side av Oslofjorden i Vestby og Sande. Det betyr avstander som er godt egnet for nye FM Electric.
– Vi opplevde at bilen hadde en rekkevidde på rundt tretti mil. I første omgang skal vi bruke den i en tjue-mils sone rundt Oslo. Der får vi best utnyttelse og fleksibilitet. Da kan vi også bruke den på to skift, sier Hagen.
LES OGSÅ: Sentral i en helgrønn transportkjede
Den første bilen dukker opp i desember, den neste på nyåret. Mens de har ventet har de fått anledning til å teste Volvo FM Electric i full produksjon i en måned. Eier Kai Hagen innrømmer at de gikk inn i dette med en solid porsjon skepsis, men den forsvant fullstendig etter prøveperioden.
– Vi hadde fire uker uten noen som helst stopp eller problemer med produktet. Bilen fungerte fra A til Å. Den eneste utfordringen vi hadde var da sikringen gikk på ladeboksen en natt, men det hadde ikke noe med bilen å gjøre, sier Hagen.
Ikke minst klarte de å holde effektiviteten oppe.
– I vår verden med ladeinfrastruktur, strekning og med vår tonnasje, klarte vi å utnytte bilen maksimalt hver eneste dag. Vi klarte å lade og kom alltid frem til riktig tid, roser Kai Hagen.
Men hva sier egentlig sjåføren? Det er Kai Hagens sønn, Thomas Hagen, som har kjørt FM Electric i prøveperioden. Med sine 8500 kilometer på veien kan han uttale seg med tyngde.
– Det gikk mye bedre enn det jeg forventet. Det var ikke noe problem med kjøring og lading. Det fungerer utmerket, innleder han.
32-åringen mener bilen er som å kjøre en hvilken som helst annen moderne Volvo, men med to markante forskjeller. Det er utrolig stille og behagelig i hytta, og selvsagt må det lades.
– Jeg kjente på rekkeviddeangsten den første uka. Jeg så litt vel mye på batteriprosenten, men etter en uke tenkte jeg ikke mer på det. Jeg visste at jeg kom dit jeg skulle, og da var det ikke noe problem lenger, sier Hagen junior.
Noen små justeringer i kjørestil gjorde han bak rattet på FM Electric.
– Jeg lot cruise controllen gjøre jobben, og kjørte veldig pent og rolig for å bruke minst mulig strøm. Du får en mye mer rolig dag som sjåfør på den måten, sier han.
Kai Hagen sitter på kjørekontoret på Hamar, og har full oversikt over ruter og biler. Med elbilen i drift ble planlegging ekstra viktig. Særlig fordi ladeinfrastrukturen ikke var helt på plass under prøveperioden.
– Vi måtte tenke på hvor det var hurtigladere, og hvor det var plass til en lastebil. Da var det for lite, men nå kommer det hurtigladere forskjellige steder, i forskjellige former. Når infrastrukturen blir bedre med lading flere steder, og ikke minst høyere kapasitet på laderne, blir dette her knallbra, spår Kai Hagen.
Det er en stor ladepark på vei opp hos Asko i Vestby, og ved Asko Oslofjord kan man lade ved rampe mens det lastes eller losses, og ingen tid går tapt. I prøveperioden var Thomas Hagen innom Ionity-laderne på Dal langs E6. Det mest effektive da, først og fremst fordi der fikk han høyest ladeeffekt. Dal kan han passere både sørover og nordover når deres egne biler settes i drift mot slutten av året.
– Det ekstra ladestoppet var vel egentlig den eneste ulempen jeg opplevde. Når jeg kan lade der jeg faktisk skal losse og laste på ramper, mister jeg ikke noe tid, sier Hagen junior.
Asko har sett at de må være med på å bygge infrastruktur for å få drift av elektriske lastebiler til å fungere i praksis.
– Vi setter opp ladere på regionsselskapene. De kan brukes av våre egne biler og våre samarbeidspartnere som Hagens Transport, forteller John Strand, direktør i Asko Transport.
– Vi bygger infrastruktur tilpasset distribusjon til Asko, og for å frakte varer mellom Asko-selskapene, så vil tiden vise hvordan den nasjonale ladeinfrastrukturen må se ut i siste ende, legger han til.
– Når transportkjøperen er med på å tilrettelegge for lading fungerer dette veldig bra, og bilen produserer som normalt, poengterer Kjetil Bergflødt i Volvo Trucks Norge.
Nå er det bare uker igjen til de første eksemplarene ruller ut fra fabrikken. Kjetil Bergflødt har hvilepuls etter å ha sett FM Electric i drift i en snaut halvår.
– Vi er ikke fremmed for at det kan være noen utfordringer når det kommer ny teknologi, men i det tilfellet her virker produktet veldig ferdig, og veldig stabilt, så vi er veldig fornøyde med det vi har sett på de seks månedene, sier han.