Da Thor Tenden Transport anskaffet fem 500 I-Save i 2021 rullet det ikke inn kun takkebrev til ledelsen. En som ikke jublet av begeistring da han fikk vite at den neste bilen var en 500-hester var Willy Roger Svarstad.
– Ja, jeg var vel ikke så veldig positiv. Jeg så litt mørkt på det, innrømmer han.
Det sukret definitivt ikke pillen at det dreide seg om en Volvo. 48-åringen haddenemlig kjørt Scania i 26 år. Han så ikke for seg at det skulle endre seg, i hvert fall ikke holdningen.
– Jeg har sagt at dette sier du ikke til noen, men nå skyter jeg vel meg selv i foten, sier han, vel vitende om at intervjueren noterer så blekket spruter.
For her kommer det. Skepsisen har snudd. Det er faktisk slik at han nesten ikke får rost bilens kjøreegenskaper nok.
– Der har Volvo fått til noe voldsomt. Jeg synes det er stor forskjell på de gamle og de nye. Det er helt utrolig. Jeg er imponert. Veldig, konstaterer han.
Svarstad kjører en noe tyngre rute, med tyngre lass enn mange av sine kollegaer i de velkjente blå bilene. Turen over Hemsedal er noe annet enn Gudbrandsdalen. Da er det ikke til å unngå at han kjenner at det er litt færre hester under setet.
– Jeg merker det godt, for jeg kjører med full tonnasje, forteller 48-åringen.
Han har lært seg å sette stor pris på bilens valgte akselavstand og VDS-systemet (Volvo Dynamic Steering).
– Det jeg taper opp fjellet tar jeg igjen nedover. Den er så stødig og fin å kjøre at det er helt utrolig, sier han.
LES OGSÅ: – Økonomisk er det jo himmelsk
I 2021 skulle Thor Tenden Transport AS bytte inn fem trekkvogner. Da gjorde den ferske daglige lederen Tore Wallestad et uvanlig grep for Stryn-bedriften.
Kollega Terje Sunde er en veteran i Thor Tenden Transport. 62-åringen har kjørt Volvo lenge. Dermed hadde han et ganske annet utgangspunkt enn Svarstad da han fikk sin 500 I-Save for et drøyt halvår siden.
– Det er en nydelig bil. Det er omtrent som om du setter deg i stolen i stua når du setter deg inn. Volvo er så enkelt å komme inn i, sier han, og avslører samtidig hvorfor han føler seg så hjemme han gjør.
– Jeg begynte å kjøre Volvo i 1990, så jeg har prøvd de fleste modellene, sier han.
Veteranen syntes ikke det var noen nedtur å gå fra 750 til 500.
– Nei, jeg har kjørt F10 med 310 hester og tre-akslet henger, sier han med et smil, før han innrømmer at han faktisk var spent på hvordan turen over fjellet ville være midtvinters.
– Jeg var litt skeptisk før vinteren, om jeg mistet så mye fart at jeg ville få problemer med å komme meg fram, men det har gått voldsomt bra, sier han.
Sunde kjører togtraller til og fra både Trondheim og Oslo, og er blant dem som kjører aller mest økonomisk med den nye bilen. Enten turen går nordover eller sørover er det ikke store utslag på klokka.
– Jeg bruker fem til ti minutter mer totalt herfra til Oslo, men besparelsen er jo nesten halvannen liter på mila. Da jeg så dieselprisen i dag var jeg glad for at jeg på denne turen var kommet ned på 3,20-tallet, sier han.
Sunde synes regnestykket gjør det veldig lett å forstå hvorfor de har valgt mindre motorer.
– Nei, vi må ha biler etter den transporten vi driver med, konstaterer han.
Også Willy Roger Svarstad kan rapportere helt andre forbrukstall.
– Med tilnærmet lik kjøring er det jo en liter i forskjell. Med denne er du under fire liter på mila når du går inn for det på Hemsedal. Tallene er faktisk imponerende, konstaterer han.
De samme tallene betyr mye når du som Svarstad kjører mellom 120- og 150.000 kilometer i året.
Også han tenker at motorstørrelsen duger.
– Da jeg begynte var jo 450 og 480 kjempedigert, og vi lurte på hva vi skulle med så stor motor, sier han og setter det hele i et historisk perspektiv.
Som fersk Volvo-sjåfør har det vært en del å sette seg inn i for Svarstad. Da har kurs og opplæring i hvordan han skal utnytte bilen til det fulle vært fornuftig, 48-åringen har fått verdifulle innspill på veien, og gikk ned 0,2 liter på mila etter han fikk med seg en fra Volvo Trucks i Sverige i bilen.
– Cruise-controllen har blitt veldig bra. Det er veldig mye fin teknologi på denne bilen, det liker jeg. Så har de endelig fått til hovedlys på Volvo. Det har blitt kjempebra, sier han.
Om det har dukket opp spørsmål, har han fått gode svar.
– Jeg har hatt dialog med Lasse Sætre i Volvo og Torbjørn Teigen i Trucknor Stryn. Sammen er de et drømmeteam. De finner ut av de meste, sier Svarstad.
48-åringen har kanskje ikke helt meldt seg inn i Volvo-menigheten, men som en kan lese, har han latt seg imponere. Selvsagt er det også en stor lettelse at verktøyet fungerer hver dag. Det kommer ikke til å bli høylytt klaging ved neste korsvei.
– Nei, om også neste bil skulle bli en Volvo, så gjerne en 500. Det gjør meg ingenting, konstaterer han.
Men det er én ting han ønsker seg.
– Jeg er en stor, røslig kar og denne hytta er kanskje litt trangere enn jeg har vært vant til. Jeg skulle gjerne hatt en XXL-hytte Det hadde vært helt konge. Jeg har testet den hytta på en på tur – da hadde en det som folk, sier Willy Roger Svarstad.
Da Thor Tenden Transport anskaffet fem 500 I-Save i 2021 rullet det ikke inn kun takkebrev til ledelsen. En som ikke jublet av begeistring da han fikk vite at den neste bilen var en 500-hester var Willy Roger Svarstad.
– Ja, jeg var vel ikke så veldig positiv. Jeg så litt mørkt på det, innrømmer han.
Det sukret definitivt ikke pillen at det dreide seg om en Volvo. 48-åringen haddenemlig kjørt Scania i 26 år. Han så ikke for seg at det skulle endre seg, i hvert fall ikke holdningen.
– Jeg har sagt at dette sier du ikke til noen, men nå skyter jeg vel meg selv i foten, sier han, vel vitende om at intervjueren noterer så blekket spruter.
For her kommer det. Skepsisen har snudd. Det er faktisk slik at han nesten ikke får rost bilens kjøreegenskaper nok.
– Der har Volvo fått til noe voldsomt. Jeg synes det er stor forskjell på de gamle og de nye. Det er helt utrolig. Jeg er imponert. Veldig, konstaterer han.
Svarstad kjører en noe tyngre rute, med tyngre lass enn mange av sine kollegaer i de velkjente blå bilene. Turen over Hemsedal er noe annet enn Gudbrandsdalen. Da er det ikke til å unngå at han kjenner at det er litt færre hester under setet.
– Jeg merker det godt, for jeg kjører med full tonnasje, forteller 48-åringen.
Han har lært seg å sette stor pris på bilens valgte akselavstand og VDS-systemet (Volvo Dynamic Steering).
– Det jeg taper opp fjellet tar jeg igjen nedover. Den er så stødig og fin å kjøre at det er helt utrolig, sier han.
LES OGSÅ: – Økonomisk er det jo himmelsk
I 2021 skulle Thor Tenden Transport AS bytte inn fem trekkvogner. Da gjorde den ferske daglige lederen Tore Wallestad et uvanlig grep for Stryn-bedriften.
Kollega Terje Sunde er en veteran i Thor Tenden Transport. 62-åringen har kjørt Volvo lenge. Dermed hadde han et ganske annet utgangspunkt enn Svarstad da han fikk sin 500 I-Save for et drøyt halvår siden.
– Det er en nydelig bil. Det er omtrent som om du setter deg i stolen i stua når du setter deg inn. Volvo er så enkelt å komme inn i, sier han, og avslører samtidig hvorfor han føler seg så hjemme han gjør.
– Jeg begynte å kjøre Volvo i 1990, så jeg har prøvd de fleste modellene, sier han.
Veteranen syntes ikke det var noen nedtur å gå fra 750 til 500.
– Nei, jeg har kjørt F10 med 310 hester og tre-akslet henger, sier han med et smil, før han innrømmer at han faktisk var spent på hvordan turen over fjellet ville være midtvinters.
– Jeg var litt skeptisk før vinteren, om jeg mistet så mye fart at jeg ville få problemer med å komme meg fram, men det har gått voldsomt bra, sier han.
Sunde kjører togtraller til og fra både Trondheim og Oslo, og er blant dem som kjører aller mest økonomisk med den nye bilen. Enten turen går nordover eller sørover er det ikke store utslag på klokka.
– Jeg bruker fem til ti minutter mer totalt herfra til Oslo, men besparelsen er jo nesten halvannen liter på mila. Da jeg så dieselprisen i dag var jeg glad for at jeg på denne turen var kommet ned på 3,20-tallet, sier han.
Sunde synes regnestykket gjør det veldig lett å forstå hvorfor de har valgt mindre motorer.
– Nei, vi må ha biler etter den transporten vi driver med, konstaterer han.
Også Willy Roger Svarstad kan rapportere helt andre forbrukstall.
– Med tilnærmet lik kjøring er det jo en liter i forskjell. Med denne er du under fire liter på mila når du går inn for det på Hemsedal. Tallene er faktisk imponerende, konstaterer han.
De samme tallene betyr mye når du som Svarstad kjører mellom 120- og 150.000 kilometer i året.
Også han tenker at motorstørrelsen duger.
– Da jeg begynte var jo 450 og 480 kjempedigert, og vi lurte på hva vi skulle med så stor motor, sier han og setter det hele i et historisk perspektiv.
Som fersk Volvo-sjåfør har det vært en del å sette seg inn i for Svarstad. Da har kurs og opplæring i hvordan han skal utnytte bilen til det fulle vært fornuftig, 48-åringen har fått verdifulle innspill på veien, og gikk ned 0,2 liter på mila etter han fikk med seg en fra Volvo Trucks i Sverige i bilen.
– Cruise-controllen har blitt veldig bra. Det er veldig mye fin teknologi på denne bilen, det liker jeg. Så har de endelig fått til hovedlys på Volvo. Det har blitt kjempebra, sier han.
Om det har dukket opp spørsmål, har han fått gode svar.
– Jeg har hatt dialog med Lasse Sætre i Volvo og Torbjørn Teigen i Trucknor Stryn. Sammen er de et drømmeteam. De finner ut av de meste, sier Svarstad.
48-åringen har kanskje ikke helt meldt seg inn i Volvo-menigheten, men som en kan lese, har han latt seg imponere. Selvsagt er det også en stor lettelse at verktøyet fungerer hver dag. Det kommer ikke til å bli høylytt klaging ved neste korsvei.
– Nei, om også neste bil skulle bli en Volvo, så gjerne en 500. Det gjør meg ingenting, konstaterer han.
Men det er én ting han ønsker seg.
– Jeg er en stor, røslig kar og denne hytta er kanskje litt trangere enn jeg har vært vant til. Jeg skulle gjerne hatt en XXL-hytte Det hadde vært helt konge. Jeg har testet den hytta på en på tur – da hadde en det som folk, sier Willy Roger Svarstad.
Da Thor Tenden Transport anskaffet fem 500 I-Save i 2021 rullet det ikke inn kun takkebrev til ledelsen. En som ikke jublet av begeistring da han fikk vite at den neste bilen var en 500-hester var Willy Roger Svarstad.
– Ja, jeg var vel ikke så veldig positiv. Jeg så litt mørkt på det, innrømmer han.
Det sukret definitivt ikke pillen at det dreide seg om en Volvo. 48-åringen haddenemlig kjørt Scania i 26 år. Han så ikke for seg at det skulle endre seg, i hvert fall ikke holdningen.
– Jeg har sagt at dette sier du ikke til noen, men nå skyter jeg vel meg selv i foten, sier han, vel vitende om at intervjueren noterer så blekket spruter.
For her kommer det. Skepsisen har snudd. Det er faktisk slik at han nesten ikke får rost bilens kjøreegenskaper nok.
– Der har Volvo fått til noe voldsomt. Jeg synes det er stor forskjell på de gamle og de nye. Det er helt utrolig. Jeg er imponert. Veldig, konstaterer han.
Svarstad kjører en noe tyngre rute, med tyngre lass enn mange av sine kollegaer i de velkjente blå bilene. Turen over Hemsedal er noe annet enn Gudbrandsdalen. Da er det ikke til å unngå at han kjenner at det er litt færre hester under setet.
– Jeg merker det godt, for jeg kjører med full tonnasje, forteller 48-åringen.
Han har lært seg å sette stor pris på bilens valgte akselavstand og VDS-systemet (Volvo Dynamic Steering).
– Det jeg taper opp fjellet tar jeg igjen nedover. Den er så stødig og fin å kjøre at det er helt utrolig, sier han.
LES OGSÅ: – Økonomisk er det jo himmelsk
I 2021 skulle Thor Tenden Transport AS bytte inn fem trekkvogner. Da gjorde den ferske daglige lederen Tore Wallestad et uvanlig grep for Stryn-bedriften.
Kollega Terje Sunde er en veteran i Thor Tenden Transport. 62-åringen har kjørt Volvo lenge. Dermed hadde han et ganske annet utgangspunkt enn Svarstad da han fikk sin 500 I-Save for et drøyt halvår siden.
– Det er en nydelig bil. Det er omtrent som om du setter deg i stolen i stua når du setter deg inn. Volvo er så enkelt å komme inn i, sier han, og avslører samtidig hvorfor han føler seg så hjemme han gjør.
– Jeg begynte å kjøre Volvo i 1990, så jeg har prøvd de fleste modellene, sier han.
Veteranen syntes ikke det var noen nedtur å gå fra 750 til 500.
– Nei, jeg har kjørt F10 med 310 hester og tre-akslet henger, sier han med et smil, før han innrømmer at han faktisk var spent på hvordan turen over fjellet ville være midtvinters.
– Jeg var litt skeptisk før vinteren, om jeg mistet så mye fart at jeg ville få problemer med å komme meg fram, men det har gått voldsomt bra, sier han.
Sunde kjører togtraller til og fra både Trondheim og Oslo, og er blant dem som kjører aller mest økonomisk med den nye bilen. Enten turen går nordover eller sørover er det ikke store utslag på klokka.
– Jeg bruker fem til ti minutter mer totalt herfra til Oslo, men besparelsen er jo nesten halvannen liter på mila. Da jeg så dieselprisen i dag var jeg glad for at jeg på denne turen var kommet ned på 3,20-tallet, sier han.
Sunde synes regnestykket gjør det veldig lett å forstå hvorfor de har valgt mindre motorer.
– Nei, vi må ha biler etter den transporten vi driver med, konstaterer han.
Også Willy Roger Svarstad kan rapportere helt andre forbrukstall.
– Med tilnærmet lik kjøring er det jo en liter i forskjell. Med denne er du under fire liter på mila når du går inn for det på Hemsedal. Tallene er faktisk imponerende, konstaterer han.
De samme tallene betyr mye når du som Svarstad kjører mellom 120- og 150.000 kilometer i året.
Også han tenker at motorstørrelsen duger.
– Da jeg begynte var jo 450 og 480 kjempedigert, og vi lurte på hva vi skulle med så stor motor, sier han og setter det hele i et historisk perspektiv.
Som fersk Volvo-sjåfør har det vært en del å sette seg inn i for Svarstad. Da har kurs og opplæring i hvordan han skal utnytte bilen til det fulle vært fornuftig, 48-åringen har fått verdifulle innspill på veien, og gikk ned 0,2 liter på mila etter han fikk med seg en fra Volvo Trucks i Sverige i bilen.
– Cruise-controllen har blitt veldig bra. Det er veldig mye fin teknologi på denne bilen, det liker jeg. Så har de endelig fått til hovedlys på Volvo. Det har blitt kjempebra, sier han.
Om det har dukket opp spørsmål, har han fått gode svar.
– Jeg har hatt dialog med Lasse Sætre i Volvo og Torbjørn Teigen i Trucknor Stryn. Sammen er de et drømmeteam. De finner ut av de meste, sier Svarstad.
48-åringen har kanskje ikke helt meldt seg inn i Volvo-menigheten, men som en kan lese, har han latt seg imponere. Selvsagt er det også en stor lettelse at verktøyet fungerer hver dag. Det kommer ikke til å bli høylytt klaging ved neste korsvei.
– Nei, om også neste bil skulle bli en Volvo, så gjerne en 500. Det gjør meg ingenting, konstaterer han.
Men det er én ting han ønsker seg.
– Jeg er en stor, røslig kar og denne hytta er kanskje litt trangere enn jeg har vært vant til. Jeg skulle gjerne hatt en XXL-hytte Det hadde vært helt konge. Jeg har testet den hytta på en på tur – da hadde en det som folk, sier Willy Roger Svarstad.
Da Thor Tenden Transport anskaffet fem 500 I-Save i 2021 rullet det ikke inn kun takkebrev til ledelsen. En som ikke jublet av begeistring da han fikk vite at den neste bilen var en 500-hester var Willy Roger Svarstad.
– Ja, jeg var vel ikke så veldig positiv. Jeg så litt mørkt på det, innrømmer han.
Det sukret definitivt ikke pillen at det dreide seg om en Volvo. 48-åringen haddenemlig kjørt Scania i 26 år. Han så ikke for seg at det skulle endre seg, i hvert fall ikke holdningen.
– Jeg har sagt at dette sier du ikke til noen, men nå skyter jeg vel meg selv i foten, sier han, vel vitende om at intervjueren noterer så blekket spruter.
For her kommer det. Skepsisen har snudd. Det er faktisk slik at han nesten ikke får rost bilens kjøreegenskaper nok.
– Der har Volvo fått til noe voldsomt. Jeg synes det er stor forskjell på de gamle og de nye. Det er helt utrolig. Jeg er imponert. Veldig, konstaterer han.
Svarstad kjører en noe tyngre rute, med tyngre lass enn mange av sine kollegaer i de velkjente blå bilene. Turen over Hemsedal er noe annet enn Gudbrandsdalen. Da er det ikke til å unngå at han kjenner at det er litt færre hester under setet.
– Jeg merker det godt, for jeg kjører med full tonnasje, forteller 48-åringen.
Han har lært seg å sette stor pris på bilens valgte akselavstand og VDS-systemet (Volvo Dynamic Steering).
– Det jeg taper opp fjellet tar jeg igjen nedover. Den er så stødig og fin å kjøre at det er helt utrolig, sier han.
LES OGSÅ: – Økonomisk er det jo himmelsk
I 2021 skulle Thor Tenden Transport AS bytte inn fem trekkvogner. Da gjorde den ferske daglige lederen Tore Wallestad et uvanlig grep for Stryn-bedriften.
Kollega Terje Sunde er en veteran i Thor Tenden Transport. 62-åringen har kjørt Volvo lenge. Dermed hadde han et ganske annet utgangspunkt enn Svarstad da han fikk sin 500 I-Save for et drøyt halvår siden.
– Det er en nydelig bil. Det er omtrent som om du setter deg i stolen i stua når du setter deg inn. Volvo er så enkelt å komme inn i, sier han, og avslører samtidig hvorfor han føler seg så hjemme han gjør.
– Jeg begynte å kjøre Volvo i 1990, så jeg har prøvd de fleste modellene, sier han.
Veteranen syntes ikke det var noen nedtur å gå fra 750 til 500.
– Nei, jeg har kjørt F10 med 310 hester og tre-akslet henger, sier han med et smil, før han innrømmer at han faktisk var spent på hvordan turen over fjellet ville være midtvinters.
– Jeg var litt skeptisk før vinteren, om jeg mistet så mye fart at jeg ville få problemer med å komme meg fram, men det har gått voldsomt bra, sier han.
Sunde kjører togtraller til og fra både Trondheim og Oslo, og er blant dem som kjører aller mest økonomisk med den nye bilen. Enten turen går nordover eller sørover er det ikke store utslag på klokka.
– Jeg bruker fem til ti minutter mer totalt herfra til Oslo, men besparelsen er jo nesten halvannen liter på mila. Da jeg så dieselprisen i dag var jeg glad for at jeg på denne turen var kommet ned på 3,20-tallet, sier han.
Sunde synes regnestykket gjør det veldig lett å forstå hvorfor de har valgt mindre motorer.
– Nei, vi må ha biler etter den transporten vi driver med, konstaterer han.
Også Willy Roger Svarstad kan rapportere helt andre forbrukstall.
– Med tilnærmet lik kjøring er det jo en liter i forskjell. Med denne er du under fire liter på mila når du går inn for det på Hemsedal. Tallene er faktisk imponerende, konstaterer han.
De samme tallene betyr mye når du som Svarstad kjører mellom 120- og 150.000 kilometer i året.
Også han tenker at motorstørrelsen duger.
– Da jeg begynte var jo 450 og 480 kjempedigert, og vi lurte på hva vi skulle med så stor motor, sier han og setter det hele i et historisk perspektiv.
Som fersk Volvo-sjåfør har det vært en del å sette seg inn i for Svarstad. Da har kurs og opplæring i hvordan han skal utnytte bilen til det fulle vært fornuftig, 48-åringen har fått verdifulle innspill på veien, og gikk ned 0,2 liter på mila etter han fikk med seg en fra Volvo Trucks i Sverige i bilen.
– Cruise-controllen har blitt veldig bra. Det er veldig mye fin teknologi på denne bilen, det liker jeg. Så har de endelig fått til hovedlys på Volvo. Det har blitt kjempebra, sier han.
Om det har dukket opp spørsmål, har han fått gode svar.
– Jeg har hatt dialog med Lasse Sætre i Volvo og Torbjørn Teigen i Trucknor Stryn. Sammen er de et drømmeteam. De finner ut av de meste, sier Svarstad.
48-åringen har kanskje ikke helt meldt seg inn i Volvo-menigheten, men som en kan lese, har han latt seg imponere. Selvsagt er det også en stor lettelse at verktøyet fungerer hver dag. Det kommer ikke til å bli høylytt klaging ved neste korsvei.
– Nei, om også neste bil skulle bli en Volvo, så gjerne en 500. Det gjør meg ingenting, konstaterer han.
Men det er én ting han ønsker seg.
– Jeg er en stor, røslig kar og denne hytta er kanskje litt trangere enn jeg har vært vant til. Jeg skulle gjerne hatt en XXL-hytte Det hadde vært helt konge. Jeg har testet den hytta på en på tur – da hadde en det som folk, sier Willy Roger Svarstad.