– Vi måtte standardisere og forenkle, innleder han.
I sitt anbud var Thor Tenden Transport AS (heretter TTT AS) opptatt av mer enn pris og innbyttepris. Dieselkostnader, service, veihjelp og opplæring var også viktige momenter. Det endte opp med at TTT AS kjøpte fem 500 I-Save fra Volvo Trucks.
– I sum hadde Volvo det beste tilbudet på de fem enhetene, derfor landet vi på dem, forklarer Wallestad.
En avgjørelse de i dag er veldig tilfreds med, både på kontoret og på veien, men det skal vi komme tilbake til.
For aller først. Hos Tenden har det vært normen at sjåføren valgte alt, unntatt fargen på bilen. Hvordan fikk egentlig den nye daglige lederen aksept for å kjøpe fem drivstoffgjerrige biler, med mindre motorer, fra én og samme produsent?
– Rolf (Tenden), som eier av selskapet, så at han hadde sluppet det litt for langt med tanke på sjåførinvolvering, men det var vanskelig for han å ta det inn igjen. Det var mye lettere for en som kom utenfra, sier Wallestad, før han innrømmer:
– Det var en ganske tøff avgjørelse for meg som ny leder.
– Hadde jeg vært daglig leder i Thor Tenden Transport, ikke bare eier, ville jeg kanskje ha måttet forhandle mer med dem, for det var de vant til, supplerer eier og daglig leder av Tenden AS, Rolf Olav Tenden.
Han så helt klart behovet for standardisering og modernisering.
– Vi hadde stor motor på lett kjøring. Det var veldig bra for sjåførene, men ikke så bra for lommeboka, fastslår han.
Det gikk som det måtte gå i starten. Flere var misfornøyd, og la heller ikke skjul på det overfor Wallestad. Det er kanskje også naturlig når du plutselig mister valgfriheten du tidligere har hatt. Men den nye daglige lederen hadde lagt et løp.
– Jeg var forberedt på den reaksjonen. Det handler om et innsalg. Du må kunne forklare hvorfor du skal gi en som hadde en 750 en 500-hester, sier han.
Som et ledd i dette innsalget fikk han forhandlet frem en kurspakke med leverandøren. Opplæring ved overlevering av bilene, og oppfølging etter seks måneder. Rett og slett hvordan utnytte bilen best mulig.
– Det tror jeg er kjempenyttig. Vi har sjåfører som er unge, andre har kjørt i hele sitt liv. Det er lett å få forutinntatte holdninger til hvordan du skal kjøre en bil, sier den daglige lederen.
Tenden-sjåfør Willy Roger Svarstad (48) hadde både kjørt et annet merke i nesten tretti år, og måtte gå ned i motorstørrelse. Han var ikke spesielt entusiastisk
– Jeg så litt mørkt på det, innrømmer han.
Skepsisen har derimot snudd helt.
– Jeg er imponert. Veldig, konstaterer Svarstad.
Les mer om hans erfaringer her.
Med I-Save-bilene inne i sitt andre driftsår er det fint lite misnøye å spore på kontoret til Wallestad.
– Vi har bare fått positive tilbakemeldinger og sjåførene skryter av hvor gode de er å kjøre. Selvfølgelig, opp Strynefjellet på en vintersdag har du glede av en 750, men til vårt vanlige bruk fungerer dette veldig bra, sier den daglige lederen.
Rolf Olav Tenden mener det er snakk om noen ytterst få motbakker på de femti milene mellom Stryn og Oslo en kunne ønske seg mer trekkraft. Snitthastigheten er omtrent den samme som før, men nå med vesentlig færre hestekrefter.
– Det skiller tre til fem minutter i kjøretid fra Stryn til Oslo når vi kjører med 45-50 tonn. Det er ingenting i den store sammenhengen. Sjåførene har akseptert det at de har gått ned i hestekrefter. De ser at det er ikke det store behovet, og jeg tror det bare er positivt, sier han.
– Økonomisk er forskjellen så stor at vi nesten ikke kan regne på det. Det er helt fantastisk egentlig, fortsetter Tenden.
Det bør ligge igjen noe i lommeboka til sjåføren for at han kjører i 82 km/t nedover Gudbrandsdalen, i stedet for at han ligger i 90 km/t.
Tore Wallestad, daglig leder, Thor Tenden Transport AS
For hva sier egentlig tallene? Snitthastigheten er omtrent lik, men forbrukstallene er vesentlig lavere. Det betyr svært mye for en bedrift som Thor Tenden Transport, der drivstoffkostnadene utgjør over 20% av bedriftens kostnader.
– 750-ene hadde et forbruk på fra 4,6 til opp i over 5 liter på det meste. Vi har nå landet på en plass mellom 3,7 og 4,2 som er fantastisk bra. Vi er ned mellom 0,6 og 0,8, sier Wallestad, som ser at miljøgevinsten også er en viktig sideeffekt.
– Ved å redusere motorkraft der det er mulig bidrar vi til å redusere utslipp, understreker han.
Også på 540-ene de har anskaffet ser de positive forbrukstall.
– Vi har en sjåfør på 540 som leverer like gode tall som på I-Save 500-modellene, forteller den daglige lederen.
LES MER: Entusiasten som føler seg som hjemme
Tore Wallestad tror at årsaken til de lave forbrukstallene er flere. Sjåførene har fått god opplæring i bilens systemer, og de moderne Volvo-motorene er særdeles effektive. Ikke minst opplever de motiverte sjåfører som ikke jager langs veien.
– Vi er nøye på kjøre- og hviletid og regler for arbeidstid. Tankesettet til sjåførene er å være mykere trafikanter, finne en flyt. Vi skal ikke ligge i maksfart, sier Wallestad.
– Vi har en kultur i selskapet nå der vi tenker mer økonomi, og mer helhet. Derfor har dette gått seg til, og vi har kjempegode resultater på drivstoff, fortsetter han.
Den daglige lederen innser at det å ha topp motiverte sjåfører er ekstremt verdifullt. Han ser for seg en premieringsmodell.
– Det bør ligge igjen noe i lommeboka til sjåføren for at han kjører i 82 km/t nedover Gudbrandsdalen, i stedet for at han ligger i 90 km/t. Det øker dekkforbruk, og drivstofforbruk i vesentlig grad. Det blir viktig fremover. Kanskje noe av det viktigste vi kan jobbe med, når diesel står for så stor del av kostnadene. Da er det helt avgjørende å ha sånne ting på plass, sier Tore Wallestad.
Tenden-veteran Terje Sunde (62) har kjørt Volvo i en mannsalder. For han var det som å sette seg i godstolen hjemme i stua når han klatret inn i sin splitter nye bil.
Les mer om hans erfaringer her.
Om ikke det brant et blått lys for Tenden, har eier Rolf Olav Tenden virkelig sett verdien av det å satse på drivstoffgjerrige biler, og ikke minst hvordan de har klart å få de som kjører rundt i dem med på laget.
– Vi kan være heldige at vi har fått 500 og gått ned en liter på mila på de bilene, ellers kan det godt hende at vi ikke hadde stått her i dag.
– Økonomisk er det jo himmelsk, sier Rolf Olav Tenden.
• Thor Tenden Transport AS er lokalisert i Stryn, og har over 70 års erfaring i bransjen.
• Primærvirksomheten er transport av alt fra matvarer til søppel, vinduer og trapper, stykkgods og partilast.
• Største kunde er Nordfjord Kjøtt, og det er faste ruter fra Loen til sentrallagrene til Rema 1000 i Bergen, Stavanger, Trondheim, Narvik og Oslo.
• Selskapet har rundt 30 lastebiler og 40 ansatte. Daglig leder: Tore Wallestad
• Skilt ut fra Thor Tenden Transport AS i 2016.
• Håndterer bulk-, container- og spesialtransport.
• 10 ansatte. Daglig leder: Rolf Olav Tenden
– Vi måtte standardisere og forenkle, innleder han.
I sitt anbud var Thor Tenden Transport AS (heretter TTT AS) opptatt av mer enn pris og innbyttepris. Dieselkostnader, service, veihjelp og opplæring var også viktige momenter. Det endte opp med at TTT AS kjøpte fem 500 I-Save fra Volvo Trucks.
– I sum hadde Volvo det beste tilbudet på de fem enhetene, derfor landet vi på dem, forklarer Wallestad.
En avgjørelse de i dag er veldig tilfreds med, både på kontoret og på veien, men det skal vi komme tilbake til.
For aller først. Hos Tenden har det vært normen at sjåføren valgte alt, unntatt fargen på bilen. Hvordan fikk egentlig den nye daglige lederen aksept for å kjøpe fem drivstoffgjerrige biler, med mindre motorer, fra én og samme produsent?
– Rolf (Tenden), som eier av selskapet, så at han hadde sluppet det litt for langt med tanke på sjåførinvolvering, men det var vanskelig for han å ta det inn igjen. Det var mye lettere for en som kom utenfra, sier Wallestad, før han innrømmer:
– Det var en ganske tøff avgjørelse for meg som ny leder.
– Hadde jeg vært daglig leder i Thor Tenden Transport, ikke bare eier, ville jeg kanskje ha måttet forhandle mer med dem, for det var de vant til, supplerer eier og daglig leder av Tenden AS, Rolf Olav Tenden.
Han så helt klart behovet for standardisering og modernisering.
– Vi hadde stor motor på lett kjøring. Det var veldig bra for sjåførene, men ikke så bra for lommeboka, fastslår han.
Det gikk som det måtte gå i starten. Flere var misfornøyd, og la heller ikke skjul på det overfor Wallestad. Det er kanskje også naturlig når du plutselig mister valgfriheten du tidligere har hatt. Men den nye daglige lederen hadde lagt et løp.
– Jeg var forberedt på den reaksjonen. Det handler om et innsalg. Du må kunne forklare hvorfor du skal gi en som hadde en 750 en 500-hester, sier han.
Som et ledd i dette innsalget fikk han forhandlet frem en kurspakke med leverandøren. Opplæring ved overlevering av bilene, og oppfølging etter seks måneder. Rett og slett hvordan utnytte bilen best mulig.
– Det tror jeg er kjempenyttig. Vi har sjåfører som er unge, andre har kjørt i hele sitt liv. Det er lett å få forutinntatte holdninger til hvordan du skal kjøre en bil, sier den daglige lederen.
Tenden-sjåfør Willy Roger Svarstad (48) hadde både kjørt et annet merke i nesten tretti år, og måtte gå ned i motorstørrelse. Han var ikke spesielt entusiastisk
– Jeg så litt mørkt på det, innrømmer han.
Skepsisen har derimot snudd helt.
– Jeg er imponert. Veldig, konstaterer Svarstad.
Les mer om hans erfaringer her.
Med I-Save-bilene inne i sitt andre driftsår er det fint lite misnøye å spore på kontoret til Wallestad.
– Vi har bare fått positive tilbakemeldinger og sjåførene skryter av hvor gode de er å kjøre. Selvfølgelig, opp Strynefjellet på en vintersdag har du glede av en 750, men til vårt vanlige bruk fungerer dette veldig bra, sier den daglige lederen.
Rolf Olav Tenden mener det er snakk om noen ytterst få motbakker på de femti milene mellom Stryn og Oslo en kunne ønske seg mer trekkraft. Snitthastigheten er omtrent den samme som før, men nå med vesentlig færre hestekrefter.
– Det skiller tre til fem minutter i kjøretid fra Stryn til Oslo når vi kjører med 45-50 tonn. Det er ingenting i den store sammenhengen. Sjåførene har akseptert det at de har gått ned i hestekrefter. De ser at det er ikke det store behovet, og jeg tror det bare er positivt, sier han.
– Økonomisk er forskjellen så stor at vi nesten ikke kan regne på det. Det er helt fantastisk egentlig, fortsetter Tenden.
Det bør ligge igjen noe i lommeboka til sjåføren for at han kjører i 82 km/t nedover Gudbrandsdalen, i stedet for at han ligger i 90 km/t.
Tore Wallestad, daglig leder, Thor Tenden Transport AS
For hva sier egentlig tallene? Snitthastigheten er omtrent lik, men forbrukstallene er vesentlig lavere. Det betyr svært mye for en bedrift som Thor Tenden Transport, der drivstoffkostnadene utgjør over 20% av bedriftens kostnader.
– 750-ene hadde et forbruk på fra 4,6 til opp i over 5 liter på det meste. Vi har nå landet på en plass mellom 3,7 og 4,2 som er fantastisk bra. Vi er ned mellom 0,6 og 0,8, sier Wallestad, som ser at miljøgevinsten også er en viktig sideeffekt.
– Ved å redusere motorkraft der det er mulig bidrar vi til å redusere utslipp, understreker han.
Også på 540-ene de har anskaffet ser de positive forbrukstall.
– Vi har en sjåfør på 540 som leverer like gode tall som på I-Save 500-modellene, forteller den daglige lederen.
LES MER: Entusiasten som føler seg som hjemme
Tore Wallestad tror at årsaken til de lave forbrukstallene er flere. Sjåførene har fått god opplæring i bilens systemer, og de moderne Volvo-motorene er særdeles effektive. Ikke minst opplever de motiverte sjåfører som ikke jager langs veien.
– Vi er nøye på kjøre- og hviletid og regler for arbeidstid. Tankesettet til sjåførene er å være mykere trafikanter, finne en flyt. Vi skal ikke ligge i maksfart, sier Wallestad.
– Vi har en kultur i selskapet nå der vi tenker mer økonomi, og mer helhet. Derfor har dette gått seg til, og vi har kjempegode resultater på drivstoff, fortsetter han.
Den daglige lederen innser at det å ha topp motiverte sjåfører er ekstremt verdifullt. Han ser for seg en premieringsmodell.
– Det bør ligge igjen noe i lommeboka til sjåføren for at han kjører i 82 km/t nedover Gudbrandsdalen, i stedet for at han ligger i 90 km/t. Det øker dekkforbruk, og drivstofforbruk i vesentlig grad. Det blir viktig fremover. Kanskje noe av det viktigste vi kan jobbe med, når diesel står for så stor del av kostnadene. Da er det helt avgjørende å ha sånne ting på plass, sier Tore Wallestad.
Tenden-veteran Terje Sunde (62) har kjørt Volvo i en mannsalder. For han var det som å sette seg i godstolen hjemme i stua når han klatret inn i sin splitter nye bil.
Les mer om hans erfaringer her.
Om ikke det brant et blått lys for Tenden, har eier Rolf Olav Tenden virkelig sett verdien av det å satse på drivstoffgjerrige biler, og ikke minst hvordan de har klart å få de som kjører rundt i dem med på laget.
– Vi kan være heldige at vi har fått 500 og gått ned en liter på mila på de bilene, ellers kan det godt hende at vi ikke hadde stått her i dag.
– Økonomisk er det jo himmelsk, sier Rolf Olav Tenden.
• Thor Tenden Transport AS er lokalisert i Stryn, og har over 70 års erfaring i bransjen.
• Primærvirksomheten er transport av alt fra matvarer til søppel, vinduer og trapper, stykkgods og partilast.
• Største kunde er Nordfjord Kjøtt, og det er faste ruter fra Loen til sentrallagrene til Rema 1000 i Bergen, Stavanger, Trondheim, Narvik og Oslo.
• Selskapet har rundt 30 lastebiler og 40 ansatte. Daglig leder: Tore Wallestad
• Skilt ut fra Thor Tenden Transport AS i 2016.
• Håndterer bulk-, container- og spesialtransport.
• 10 ansatte. Daglig leder: Rolf Olav Tenden
– Vi måtte standardisere og forenkle, innleder han.
I sitt anbud var Thor Tenden Transport AS (heretter TTT AS) opptatt av mer enn pris og innbyttepris. Dieselkostnader, service, veihjelp og opplæring var også viktige momenter. Det endte opp med at TTT AS kjøpte fem 500 I-Save fra Volvo Trucks.
– I sum hadde Volvo det beste tilbudet på de fem enhetene, derfor landet vi på dem, forklarer Wallestad.
En avgjørelse de i dag er veldig tilfreds med, både på kontoret og på veien, men det skal vi komme tilbake til.
For aller først. Hos Tenden har det vært normen at sjåføren valgte alt, unntatt fargen på bilen. Hvordan fikk egentlig den nye daglige lederen aksept for å kjøpe fem drivstoffgjerrige biler, med mindre motorer, fra én og samme produsent?
– Rolf (Tenden), som eier av selskapet, så at han hadde sluppet det litt for langt med tanke på sjåførinvolvering, men det var vanskelig for han å ta det inn igjen. Det var mye lettere for en som kom utenfra, sier Wallestad, før han innrømmer:
– Det var en ganske tøff avgjørelse for meg som ny leder.
– Hadde jeg vært daglig leder i Thor Tenden Transport, ikke bare eier, ville jeg kanskje ha måttet forhandle mer med dem, for det var de vant til, supplerer eier og daglig leder av Tenden AS, Rolf Olav Tenden.
Han så helt klart behovet for standardisering og modernisering.
– Vi hadde stor motor på lett kjøring. Det var veldig bra for sjåførene, men ikke så bra for lommeboka, fastslår han.
Det gikk som det måtte gå i starten. Flere var misfornøyd, og la heller ikke skjul på det overfor Wallestad. Det er kanskje også naturlig når du plutselig mister valgfriheten du tidligere har hatt. Men den nye daglige lederen hadde lagt et løp.
– Jeg var forberedt på den reaksjonen. Det handler om et innsalg. Du må kunne forklare hvorfor du skal gi en som hadde en 750 en 500-hester, sier han.
Som et ledd i dette innsalget fikk han forhandlet frem en kurspakke med leverandøren. Opplæring ved overlevering av bilene, og oppfølging etter seks måneder. Rett og slett hvordan utnytte bilen best mulig.
– Det tror jeg er kjempenyttig. Vi har sjåfører som er unge, andre har kjørt i hele sitt liv. Det er lett å få forutinntatte holdninger til hvordan du skal kjøre en bil, sier den daglige lederen.
Tenden-sjåfør Willy Roger Svarstad (48) hadde både kjørt et annet merke i nesten tretti år, og måtte gå ned i motorstørrelse. Han var ikke spesielt entusiastisk
– Jeg så litt mørkt på det, innrømmer han.
Skepsisen har derimot snudd helt.
– Jeg er imponert. Veldig, konstaterer Svarstad.
Les mer om hans erfaringer her.
Med I-Save-bilene inne i sitt andre driftsår er det fint lite misnøye å spore på kontoret til Wallestad.
– Vi har bare fått positive tilbakemeldinger og sjåførene skryter av hvor gode de er å kjøre. Selvfølgelig, opp Strynefjellet på en vintersdag har du glede av en 750, men til vårt vanlige bruk fungerer dette veldig bra, sier den daglige lederen.
Rolf Olav Tenden mener det er snakk om noen ytterst få motbakker på de femti milene mellom Stryn og Oslo en kunne ønske seg mer trekkraft. Snitthastigheten er omtrent den samme som før, men nå med vesentlig færre hestekrefter.
– Det skiller tre til fem minutter i kjøretid fra Stryn til Oslo når vi kjører med 45-50 tonn. Det er ingenting i den store sammenhengen. Sjåførene har akseptert det at de har gått ned i hestekrefter. De ser at det er ikke det store behovet, og jeg tror det bare er positivt, sier han.
– Økonomisk er forskjellen så stor at vi nesten ikke kan regne på det. Det er helt fantastisk egentlig, fortsetter Tenden.
Det bør ligge igjen noe i lommeboka til sjåføren for at han kjører i 82 km/t nedover Gudbrandsdalen, i stedet for at han ligger i 90 km/t.
Tore Wallestad, daglig leder, Thor Tenden Transport AS
For hva sier egentlig tallene? Snitthastigheten er omtrent lik, men forbrukstallene er vesentlig lavere. Det betyr svært mye for en bedrift som Thor Tenden Transport, der drivstoffkostnadene utgjør over 20% av bedriftens kostnader.
– 750-ene hadde et forbruk på fra 4,6 til opp i over 5 liter på det meste. Vi har nå landet på en plass mellom 3,7 og 4,2 som er fantastisk bra. Vi er ned mellom 0,6 og 0,8, sier Wallestad, som ser at miljøgevinsten også er en viktig sideeffekt.
– Ved å redusere motorkraft der det er mulig bidrar vi til å redusere utslipp, understreker han.
Også på 540-ene de har anskaffet ser de positive forbrukstall.
– Vi har en sjåfør på 540 som leverer like gode tall som på I-Save 500-modellene, forteller den daglige lederen.
LES MER: Entusiasten som føler seg som hjemme
Tore Wallestad tror at årsaken til de lave forbrukstallene er flere. Sjåførene har fått god opplæring i bilens systemer, og de moderne Volvo-motorene er særdeles effektive. Ikke minst opplever de motiverte sjåfører som ikke jager langs veien.
– Vi er nøye på kjøre- og hviletid og regler for arbeidstid. Tankesettet til sjåførene er å være mykere trafikanter, finne en flyt. Vi skal ikke ligge i maksfart, sier Wallestad.
– Vi har en kultur i selskapet nå der vi tenker mer økonomi, og mer helhet. Derfor har dette gått seg til, og vi har kjempegode resultater på drivstoff, fortsetter han.
Den daglige lederen innser at det å ha topp motiverte sjåfører er ekstremt verdifullt. Han ser for seg en premieringsmodell.
– Det bør ligge igjen noe i lommeboka til sjåføren for at han kjører i 82 km/t nedover Gudbrandsdalen, i stedet for at han ligger i 90 km/t. Det øker dekkforbruk, og drivstofforbruk i vesentlig grad. Det blir viktig fremover. Kanskje noe av det viktigste vi kan jobbe med, når diesel står for så stor del av kostnadene. Da er det helt avgjørende å ha sånne ting på plass, sier Tore Wallestad.
Tenden-veteran Terje Sunde (62) har kjørt Volvo i en mannsalder. For han var det som å sette seg i godstolen hjemme i stua når han klatret inn i sin splitter nye bil.
Les mer om hans erfaringer her.
Om ikke det brant et blått lys for Tenden, har eier Rolf Olav Tenden virkelig sett verdien av det å satse på drivstoffgjerrige biler, og ikke minst hvordan de har klart å få de som kjører rundt i dem med på laget.
– Vi kan være heldige at vi har fått 500 og gått ned en liter på mila på de bilene, ellers kan det godt hende at vi ikke hadde stått her i dag.
– Økonomisk er det jo himmelsk, sier Rolf Olav Tenden.
• Thor Tenden Transport AS er lokalisert i Stryn, og har over 70 års erfaring i bransjen.
• Primærvirksomheten er transport av alt fra matvarer til søppel, vinduer og trapper, stykkgods og partilast.
• Største kunde er Nordfjord Kjøtt, og det er faste ruter fra Loen til sentrallagrene til Rema 1000 i Bergen, Stavanger, Trondheim, Narvik og Oslo.
• Selskapet har rundt 30 lastebiler og 40 ansatte. Daglig leder: Tore Wallestad
• Skilt ut fra Thor Tenden Transport AS i 2016.
• Håndterer bulk-, container- og spesialtransport.
• 10 ansatte. Daglig leder: Rolf Olav Tenden
– Vi måtte standardisere og forenkle, innleder han.
I sitt anbud var Thor Tenden Transport AS (heretter TTT AS) opptatt av mer enn pris og innbyttepris. Dieselkostnader, service, veihjelp og opplæring var også viktige momenter. Det endte opp med at TTT AS kjøpte fem 500 I-Save fra Volvo Trucks.
– I sum hadde Volvo det beste tilbudet på de fem enhetene, derfor landet vi på dem, forklarer Wallestad.
En avgjørelse de i dag er veldig tilfreds med, både på kontoret og på veien, men det skal vi komme tilbake til.
For aller først. Hos Tenden har det vært normen at sjåføren valgte alt, unntatt fargen på bilen. Hvordan fikk egentlig den nye daglige lederen aksept for å kjøpe fem drivstoffgjerrige biler, med mindre motorer, fra én og samme produsent?
– Rolf (Tenden), som eier av selskapet, så at han hadde sluppet det litt for langt med tanke på sjåførinvolvering, men det var vanskelig for han å ta det inn igjen. Det var mye lettere for en som kom utenfra, sier Wallestad, før han innrømmer:
– Det var en ganske tøff avgjørelse for meg som ny leder.
– Hadde jeg vært daglig leder i Thor Tenden Transport, ikke bare eier, ville jeg kanskje ha måttet forhandle mer med dem, for det var de vant til, supplerer eier og daglig leder av Tenden AS, Rolf Olav Tenden.
Han så helt klart behovet for standardisering og modernisering.
– Vi hadde stor motor på lett kjøring. Det var veldig bra for sjåførene, men ikke så bra for lommeboka, fastslår han.
Det gikk som det måtte gå i starten. Flere var misfornøyd, og la heller ikke skjul på det overfor Wallestad. Det er kanskje også naturlig når du plutselig mister valgfriheten du tidligere har hatt. Men den nye daglige lederen hadde lagt et løp.
– Jeg var forberedt på den reaksjonen. Det handler om et innsalg. Du må kunne forklare hvorfor du skal gi en som hadde en 750 en 500-hester, sier han.
Som et ledd i dette innsalget fikk han forhandlet frem en kurspakke med leverandøren. Opplæring ved overlevering av bilene, og oppfølging etter seks måneder. Rett og slett hvordan utnytte bilen best mulig.
– Det tror jeg er kjempenyttig. Vi har sjåfører som er unge, andre har kjørt i hele sitt liv. Det er lett å få forutinntatte holdninger til hvordan du skal kjøre en bil, sier den daglige lederen.
Tenden-sjåfør Willy Roger Svarstad (48) hadde både kjørt et annet merke i nesten tretti år, og måtte gå ned i motorstørrelse. Han var ikke spesielt entusiastisk
– Jeg så litt mørkt på det, innrømmer han.
Skepsisen har derimot snudd helt.
– Jeg er imponert. Veldig, konstaterer Svarstad.
Les mer om hans erfaringer her.
Med I-Save-bilene inne i sitt andre driftsår er det fint lite misnøye å spore på kontoret til Wallestad.
– Vi har bare fått positive tilbakemeldinger og sjåførene skryter av hvor gode de er å kjøre. Selvfølgelig, opp Strynefjellet på en vintersdag har du glede av en 750, men til vårt vanlige bruk fungerer dette veldig bra, sier den daglige lederen.
Rolf Olav Tenden mener det er snakk om noen ytterst få motbakker på de femti milene mellom Stryn og Oslo en kunne ønske seg mer trekkraft. Snitthastigheten er omtrent den samme som før, men nå med vesentlig færre hestekrefter.
– Det skiller tre til fem minutter i kjøretid fra Stryn til Oslo når vi kjører med 45-50 tonn. Det er ingenting i den store sammenhengen. Sjåførene har akseptert det at de har gått ned i hestekrefter. De ser at det er ikke det store behovet, og jeg tror det bare er positivt, sier han.
– Økonomisk er forskjellen så stor at vi nesten ikke kan regne på det. Det er helt fantastisk egentlig, fortsetter Tenden.
Det bør ligge igjen noe i lommeboka til sjåføren for at han kjører i 82 km/t nedover Gudbrandsdalen, i stedet for at han ligger i 90 km/t.
Tore Wallestad, daglig leder, Thor Tenden Transport AS
For hva sier egentlig tallene? Snitthastigheten er omtrent lik, men forbrukstallene er vesentlig lavere. Det betyr svært mye for en bedrift som Thor Tenden Transport, der drivstoffkostnadene utgjør over 20% av bedriftens kostnader.
– 750-ene hadde et forbruk på fra 4,6 til opp i over 5 liter på det meste. Vi har nå landet på en plass mellom 3,7 og 4,2 som er fantastisk bra. Vi er ned mellom 0,6 og 0,8, sier Wallestad, som ser at miljøgevinsten også er en viktig sideeffekt.
– Ved å redusere motorkraft der det er mulig bidrar vi til å redusere utslipp, understreker han.
Også på 540-ene de har anskaffet ser de positive forbrukstall.
– Vi har en sjåfør på 540 som leverer like gode tall som på I-Save 500-modellene, forteller den daglige lederen.
LES MER: Entusiasten som føler seg som hjemme
Tore Wallestad tror at årsaken til de lave forbrukstallene er flere. Sjåførene har fått god opplæring i bilens systemer, og de moderne Volvo-motorene er særdeles effektive. Ikke minst opplever de motiverte sjåfører som ikke jager langs veien.
– Vi er nøye på kjøre- og hviletid og regler for arbeidstid. Tankesettet til sjåførene er å være mykere trafikanter, finne en flyt. Vi skal ikke ligge i maksfart, sier Wallestad.
– Vi har en kultur i selskapet nå der vi tenker mer økonomi, og mer helhet. Derfor har dette gått seg til, og vi har kjempegode resultater på drivstoff, fortsetter han.
Den daglige lederen innser at det å ha topp motiverte sjåfører er ekstremt verdifullt. Han ser for seg en premieringsmodell.
– Det bør ligge igjen noe i lommeboka til sjåføren for at han kjører i 82 km/t nedover Gudbrandsdalen, i stedet for at han ligger i 90 km/t. Det øker dekkforbruk, og drivstofforbruk i vesentlig grad. Det blir viktig fremover. Kanskje noe av det viktigste vi kan jobbe med, når diesel står for så stor del av kostnadene. Da er det helt avgjørende å ha sånne ting på plass, sier Tore Wallestad.
Tenden-veteran Terje Sunde (62) har kjørt Volvo i en mannsalder. For han var det som å sette seg i godstolen hjemme i stua når han klatret inn i sin splitter nye bil.
Les mer om hans erfaringer her.
Om ikke det brant et blått lys for Tenden, har eier Rolf Olav Tenden virkelig sett verdien av det å satse på drivstoffgjerrige biler, og ikke minst hvordan de har klart å få de som kjører rundt i dem med på laget.
– Vi kan være heldige at vi har fått 500 og gått ned en liter på mila på de bilene, ellers kan det godt hende at vi ikke hadde stått her i dag.
– Økonomisk er det jo himmelsk, sier Rolf Olav Tenden.
• Thor Tenden Transport AS er lokalisert i Stryn, og har over 70 års erfaring i bransjen.
• Primærvirksomheten er transport av alt fra matvarer til søppel, vinduer og trapper, stykkgods og partilast.
• Største kunde er Nordfjord Kjøtt, og det er faste ruter fra Loen til sentrallagrene til Rema 1000 i Bergen, Stavanger, Trondheim, Narvik og Oslo.
• Selskapet har rundt 30 lastebiler og 40 ansatte. Daglig leder: Tore Wallestad
• Skilt ut fra Thor Tenden Transport AS i 2016.
• Håndterer bulk-, container- og spesialtransport.
• 10 ansatte. Daglig leder: Rolf Olav Tenden