Elektrisk transport - helt frem til kunden

Elektrisk transport - helt frem til kunden

Bring har hatt fokus på grønne, miljøvennlige transporter i en årrekke. Nå kan transport-selskapet, ved hjelp av Volvo, forlenge den elektriske transporten i hver ende av toget.

De har kommet lengst på tog, men de siste årene har de fokusert stort på bilparken.

– Det er helgrønne verdikjeder som er fremtiden. Vi er utålmodige etter å forlenge toglinjene, med elektrisk transport helt frem til kunden, innleder Gøran Andreassen, styreleder i Bring Intermodal AS.

Snart er nevnte forlengelse et faktum. På Transport & Logistikk 2021 står en Volvo FM Electric med Bring-tralle plassert inne i konferanselokalene.

Vi er utålmodige etter å forlenge toglinjene, med elektrisk transport helt frem til kunden.
Gøran Andreassen, styreleder Bring Intermodal.
SATSER GRØNT: Bring Intermodal satser på helgrønne verdikjeder, og ser frem til å kunne bruke elektrisk transport som både first og last mile. Fra venstre: forretningsutvikler David Stanislaw Stawcyk og styreleder Gøran Andreassen.

Elektrifiserer de største

Fra 2022 kan nemlig Volvo Trucks levere batterelektriske utgaver av de tre største modellene, FM, FMX og FH. Dette er ikke ombygde biler. De produseres fra bunn på Volvo-fabrikken, med elektriske drivlinjer.

Dette betyr vogntogvekter opp til 44 tonn. En batterikapasitet opp til 540 kWt gir rekkevidde opp til 380 kilometer. Bilene har innebygde AC-ladere på 43 kWt, og kan hurtiglade på ladere inntil 250 kW.

– Vi har en kontinuerlig effekt på 490 kW. Vi kan bygge det vi trenger av påbygg, og vi har løsninger for både elektriske og mekaniske kraftuttak, forteller Kjetil Bergflødt, produktsjef for elektriske lastebiler i Volvo Trucks Norge.

Det er jo sånn at 45% av tonnasjen i Europa blir fraktet på distanser kortere enn 300 kilometer.
Kjetil Bergflødt, produktsjef for elektriske lastebiler, Volvo Trucks Norge
TIDLIG UTGAVE: Produktsjef Kjetil Bergflødt kunne stolt kjøre en Volvo FM Electric inn på konferanseområdet ved The Qube på Gardermoen søndag formiddag.

Regional transport

Med disse tallene er det først og fremst regional transport og intercity-kjøringen Volvo tar et grep om.

– Begrensingen er på 44 tonn, men det er mye vi kan gjøre med det. Det er jo sånn at 45% av tonnasjen i Europa blir fraktet på distanser kortere enn 300 km. Det er det vi sikter oss inn på her, sier Bergflødt.

Med toget i midten og elektriske biler med denne kapasiteten i hver ende kan Bring gjøre svært mye i bynære områder.

– Det er enkelt og greit den første konkrete muligheten vi har blitt presentert for som vi ser kan virke. Det er sikkert andre som vil hevde at de har løsningene, men en fugl i hånda er bedre enn ti på taket. Nå er det i hvert fall noe som vi kan teste og se om virker i en skala som er håndterbar, sier Bring-styreleder Andreassen.

– Volvo var en av de første med denne kapasiteten og kjørelengden. De har kommet et steg frem, supplerer forretningsutvikler David Stanislaw Stawcyk.

Løser reelle behov

Bring Intermodal har storkunder med storvolum. Nasjonal og internasjonal transport med tog i sentrum. Om du setter passeren i terminalen på Alnabru, kan last-mile logistikken på elektrisk bil fungere. Varer kommer inn fra utlandet på toget, og fraktes videre på bil til varehus eller lager på det sentrale Østlandet. Om de holder seg innenfor en radius på 80-90 kilometer fra Alnabru, kan dette løse reelle behov.

– Vi har mange slike laster hver dag, og har behov for mange turer på kortere distanser som dette. Vi skal klare å kombinere dette som gjør at det kan bli økonomisk overkommelig, og samtidig ha et viktig miljøbidrag, forklarer Andreassen.

Han legger ikke skjul på at satsing på helgrønne verdikjeder både kan være kostbart, og fortsatt uoversiktlig.

– Det er en risiko. Disse bilene er dyrere, og det er usikkerhet knyttet til dette. Når det er sagt, er det positive elementer på drivstoff- og kostnadssiden. Vi har tatt ned den økonomiske risikoen ved å rette dette mot en mindre varegruppe innen møbler, dagligvare og annet tørrgods, sier styrelederen.

Volvo gleder seg til å se konseptet spille seg ut i virkeligheten.

– Det er mye gods som går fra terminal til terminal, fra terminal til butikk, og fra produksjonsanlegg til lager og videre distribusjon. Det er enormt mye å ta tak i. Det er gøy at vi nå får et eksempel på det, sier Bergflødt.

Signal til markedet

Bring innser at teknologiskiftet kommer til å ta tid. Men dette konseptet de nå skal teste ut, er et solid skritt på veien. Et skritt de har tatt raskere enn de hadde sett for seg.

– Dette kan gjøre at vi allerede nå kan få tilnærmet helgrønne verdikjeder. Det er mye tidligere enn vi trodde for noen få år siden, sier han.

– Nå reduserer vi utslipp på de kortere strekningene. Det er også et åpenbart signal til markedet om hvor vi er på vei, fortsetter Andreassen.

Rivende utvikling

Mye har skjedd siden Volvo startet med produksjon av elektriske lastebiler i 2019. Nå følger altså de største modellene etter, men utviklingen er rivende.

– Vi får til mye med bilene fra 2019. Nå får vi til mer, men selvfølgelig ikke alt. Det er tilnærmingen vår. Vi konsentrerer oss om det vi vet vi får til på en veldig bra måte. Der har vi nok å jobbe med, sier Volvos el-sjef.

– Det har vært en enorm utvikling på kapasitet og teknologi siden vi startet serieproduksjon av våre første elektriske lastebiler for et par år siden. Det stopper ikke med dette, lover Kjetil Bergflødt.

Fakta - Volvo FM Electric

Med et lavt støynivå og ingen eksosgasser er den fleksible og smidige FM Electric perfekt for dagligvareleveranser med høy kapasitet, containertransport, krantjenester og mer i storbyområder – alt med redusert miljøpåvirkning. Den har også mulighet for å operere i nullutslippssoner eller på tider av døgnet som ikke er mulig for dieselbiler. For å forenkle overgangen til elektrisk transport tilbys lastebilen sammen med service- og støttepakker for lading, rute- og rekkevidde-planlegging, batteriovervåking og mer.

  • Førerhus: Lavt, kort førerhus, kort førerhus, lavt, langt førerhus, langt førerhus, høyt førerhus.
  • Vogntogvekt: Opptil 44 tonn.
  • Batterikapasitet: 180–540 kWh, 2 til 6 batterier.
  • Rekkevidde: Opptil 380 km (6×2 skapbil).
  • Ladetid (fulladet): 9,5 timer med AC (43 kW). 2,5 timer med DC (250 kW).
  • Drivlinje: 2–3 elektriske motorer, I-Shift girkasse.
  • Ytelse: Opptil 330–490 kW (450–666 hk) kontinuerlig effekt.
  • Bruksområder: Egnet for påbygg. 3 kraftuttak (elektrisk, mekanisk og kraftoverføring).

Elektrisk transport - helt frem til kunden

Elektrisk transport - helt frem til kunden

Bring har hatt fokus på grønne, miljøvennlige transporter i en årrekke. Nå kan transport-selskapet, ved hjelp av Volvo, forlenge den elektriske transporten i hver ende av toget.

De har kommet lengst på tog, men de siste årene har de fokusert stort på bilparken.

– Det er helgrønne verdikjeder som er fremtiden. Vi er utålmodige etter å forlenge toglinjene, med elektrisk transport helt frem til kunden, innleder Gøran Andreassen, styreleder i Bring Intermodal AS.

Snart er nevnte forlengelse et faktum. På Transport & Logistikk 2021 står en Volvo FM Electric med Bring-tralle plassert inne i konferanselokalene.

Vi er utålmodige etter å forlenge toglinjene, med elektrisk transport helt frem til kunden.
Gøran Andreassen, styreleder Bring Intermodal.
SATSER GRØNT: Bring Intermodal satser på helgrønne verdikjeder, og ser frem til å kunne bruke elektrisk transport som både first og last mile. Fra venstre: forretningsutvikler David Stanislaw Stawcyk og styreleder Gøran Andreassen.

Elektrifiserer de største

Fra 2022 kan nemlig Volvo Trucks levere batterelektriske utgaver av de tre største modellene, FM, FMX og FH. Dette er ikke ombygde biler. De produseres fra bunn på Volvo-fabrikken, med elektriske drivlinjer.

Dette betyr vogntogvekter opp til 44 tonn. En batterikapasitet opp til 540 kWt gir rekkevidde opp til 380 kilometer. Bilene har innebygde AC-ladere på 43 kWt, og kan hurtiglade på ladere inntil 250 kW.

– Vi har en kontinuerlig effekt på 490 kW. Vi kan bygge det vi trenger av påbygg, og vi har løsninger for både elektriske og mekaniske kraftuttak, forteller Kjetil Bergflødt, produktsjef for elektriske lastebiler i Volvo Trucks Norge.

Det er jo sånn at 45% av tonnasjen i Europa blir fraktet på distanser kortere enn 300 kilometer.
Kjetil Bergflødt, produktsjef for elektriske lastebiler, Volvo Trucks Norge
TIDLIG UTGAVE: Produktsjef Kjetil Bergflødt kunne stolt kjøre en Volvo FM Electric inn på konferanseområdet ved The Qube på Gardermoen søndag formiddag.

Regional transport

Med disse tallene er det først og fremst regional transport og intercity-kjøringen Volvo tar et grep om.

– Begrensingen er på 44 tonn, men det er mye vi kan gjøre med det. Det er jo sånn at 45% av tonnasjen i Europa blir fraktet på distanser kortere enn 300 km. Det er det vi sikter oss inn på her, sier Bergflødt.

Med toget i midten og elektriske biler med denne kapasiteten i hver ende kan Bring gjøre svært mye i bynære områder.

– Det er enkelt og greit den første konkrete muligheten vi har blitt presentert for som vi ser kan virke. Det er sikkert andre som vil hevde at de har løsningene, men en fugl i hånda er bedre enn ti på taket. Nå er det i hvert fall noe som vi kan teste og se om virker i en skala som er håndterbar, sier Bring-styreleder Andreassen.

– Volvo var en av de første med denne kapasiteten og kjørelengden. De har kommet et steg frem, supplerer forretningsutvikler David Stanislaw Stawcyk.

Løser reelle behov

Bring Intermodal har storkunder med storvolum. Nasjonal og internasjonal transport med tog i sentrum. Om du setter passeren i terminalen på Alnabru, kan last-mile logistikken på elektrisk bil fungere. Varer kommer inn fra utlandet på toget, og fraktes videre på bil til varehus eller lager på det sentrale Østlandet. Om de holder seg innenfor en radius på 80-90 kilometer fra Alnabru, kan dette løse reelle behov.

– Vi har mange slike laster hver dag, og har behov for mange turer på kortere distanser som dette. Vi skal klare å kombinere dette som gjør at det kan bli økonomisk overkommelig, og samtidig ha et viktig miljøbidrag, forklarer Andreassen.

Han legger ikke skjul på at satsing på helgrønne verdikjeder både kan være kostbart, og fortsatt uoversiktlig.

– Det er en risiko. Disse bilene er dyrere, og det er usikkerhet knyttet til dette. Når det er sagt, er det positive elementer på drivstoff- og kostnadssiden. Vi har tatt ned den økonomiske risikoen ved å rette dette mot en mindre varegruppe innen møbler, dagligvare og annet tørrgods, sier styrelederen.

Volvo gleder seg til å se konseptet spille seg ut i virkeligheten.

– Det er mye gods som går fra terminal til terminal, fra terminal til butikk, og fra produksjonsanlegg til lager og videre distribusjon. Det er enormt mye å ta tak i. Det er gøy at vi nå får et eksempel på det, sier Bergflødt.

Signal til markedet

Bring innser at teknologiskiftet kommer til å ta tid. Men dette konseptet de nå skal teste ut, er et solid skritt på veien. Et skritt de har tatt raskere enn de hadde sett for seg.

– Dette kan gjøre at vi allerede nå kan få tilnærmet helgrønne verdikjeder. Det er mye tidligere enn vi trodde for noen få år siden, sier han.

– Nå reduserer vi utslipp på de kortere strekningene. Det er også et åpenbart signal til markedet om hvor vi er på vei, fortsetter Andreassen.

Rivende utvikling

Mye har skjedd siden Volvo startet med produksjon av elektriske lastebiler i 2019. Nå følger altså de største modellene etter, men utviklingen er rivende.

– Vi får til mye med bilene fra 2019. Nå får vi til mer, men selvfølgelig ikke alt. Det er tilnærmingen vår. Vi konsentrerer oss om det vi vet vi får til på en veldig bra måte. Der har vi nok å jobbe med, sier Volvos el-sjef.

– Det har vært en enorm utvikling på kapasitet og teknologi siden vi startet serieproduksjon av våre første elektriske lastebiler for et par år siden. Det stopper ikke med dette, lover Kjetil Bergflødt.

Fakta - Volvo FM Electric

Med et lavt støynivå og ingen eksosgasser er den fleksible og smidige FM Electric perfekt for dagligvareleveranser med høy kapasitet, containertransport, krantjenester og mer i storbyområder – alt med redusert miljøpåvirkning. Den har også mulighet for å operere i nullutslippssoner eller på tider av døgnet som ikke er mulig for dieselbiler. For å forenkle overgangen til elektrisk transport tilbys lastebilen sammen med service- og støttepakker for lading, rute- og rekkevidde-planlegging, batteriovervåking og mer.

  • Førerhus: Lavt, kort førerhus, kort førerhus, lavt, langt førerhus, langt førerhus, høyt førerhus.
  • Vogntogvekt: Opptil 44 tonn.
  • Batterikapasitet: 180–540 kWh, 2 til 6 batterier.
  • Rekkevidde: Opptil 380 km (6×2 skapbil).
  • Ladetid (fulladet): 9,5 timer med AC (43 kW). 2,5 timer med DC (250 kW).
  • Drivlinje: 2–3 elektriske motorer, I-Shift girkasse.
  • Ytelse: Opptil 330–490 kW (450–666 hk) kontinuerlig effekt.
  • Bruksområder: Egnet for påbygg. 3 kraftuttak (elektrisk, mekanisk og kraftoverføring).

Elektrisk transport - helt frem til kunden

Elektrisk transport - helt frem til kunden

Bring har hatt fokus på grønne, miljøvennlige transporter i en årrekke. Nå kan transport-selskapet, ved hjelp av Volvo, forlenge den elektriske transporten i hver ende av toget.

De har kommet lengst på tog, men de siste årene har de fokusert stort på bilparken.

– Det er helgrønne verdikjeder som er fremtiden. Vi er utålmodige etter å forlenge toglinjene, med elektrisk transport helt frem til kunden, innleder Gøran Andreassen, styreleder i Bring Intermodal AS.

Snart er nevnte forlengelse et faktum. På Transport & Logistikk 2021 står en Volvo FM Electric med Bring-tralle plassert inne i konferanselokalene.

SATSER GRØNT: Bring Intermodal satser på helgrønne verdikjeder, og ser frem til å kunne bruke elektrisk transport som både first og last mile. Fra venstre: forretningsutvikler David Stanislaw Stawcyk og styreleder Gøran Andreassen.

Elektrifiserer de største

Fra 2022 kan nemlig Volvo Trucks levere batterelektriske utgaver av de tre største modellene, FM, FMX og FH. Dette er ikke ombygde biler. De produseres fra bunn på Volvo-fabrikken, med elektriske drivlinjer.

Dette betyr vogntogvekter opp til 44 tonn. En batterikapasitet opp til 540 kWt gir rekkevidde opp til 380 kilometer. Bilene har innebygde AC-ladere på 43 kWt, og kan hurtiglade på ladere inntil 250 kW.

– Vi har en kontinuerlig effekt på 490 kW. Vi kan bygge det vi trenger av påbygg, og vi har løsninger for både elektriske og mekaniske kraftuttak, forteller Kjetil Bergflødt, produktsjef for elektriske lastebiler i Volvo Trucks Norge.

TIDLIG UTGAVE: Produktsjef Kjetil Bergflødt kunne stolt kjøre en Volvo FM Electric inn på konferanseområdet ved The Qube på Gardermoen søndag formiddag.

Regional transport

Med disse tallene er det først og fremst regional transport og intercity-kjøringen Volvo tar et grep om.

– Begrensingen er på 44 tonn, men det er mye vi kan gjøre med det. Det er jo sånn at 45% av tonnasjen i Europa blir fraktet på distanser kortere enn 300 km. Det er det vi sikter oss inn på her, sier Bergflødt.

Med toget i midten og elektriske biler med denne kapasiteten i hver ende kan Bring gjøre svært mye i bynære områder.

– Det er enkelt og greit den første konkrete muligheten vi har blitt presentert for som vi ser kan virke. Det er sikkert andre som vil hevde at de har løsningene, men en fugl i hånda er bedre enn ti på taket. Nå er det i hvert fall noe som vi kan teste og se om virker i en skala som er håndterbar, sier Bring-styreleder Andreassen.

– Volvo var en av de første med denne kapasiteten og kjørelengden. De har kommet et steg frem, supplerer forretningsutvikler David Stanislaw Stawcyk.

Løser reelle behov

Bring Intermodal har storkunder med storvolum. Nasjonal og internasjonal transport med tog i sentrum. Om du setter passeren i terminalen på Alnabru, kan last-mile logistikken på elektrisk bil fungere. Varer kommer inn fra utlandet på toget, og fraktes videre på bil til varehus eller lager på det sentrale Østlandet. Om de holder seg innenfor en radius på 80-90 kilometer fra Alnabru, kan dette løse reelle behov.

– Vi har mange slike laster hver dag, og har behov for mange turer på kortere distanser som dette. Vi skal klare å kombinere dette som gjør at det kan bli økonomisk overkommelig, og samtidig ha et viktig miljøbidrag, forklarer Andreassen.

Han legger ikke skjul på at satsing på helgrønne verdikjeder både kan være kostbart, og fortsatt uoversiktlig.

– Det er en risiko. Disse bilene er dyrere, og det er usikkerhet knyttet til dette. Når det er sagt, er det positive elementer på drivstoff- og kostnadssiden. Vi har tatt ned den økonomiske risikoen ved å rette dette mot en mindre varegruppe innen møbler, dagligvare og annet tørrgods, sier styrelederen.

Volvo gleder seg til å se konseptet spille seg ut i virkeligheten.

– Det er mye gods som går fra terminal til terminal, fra terminal til butikk, og fra produksjonsanlegg til lager og videre distribusjon. Det er enormt mye å ta tak i. Det er gøy at vi nå får et eksempel på det, sier Bergflødt.

Signal til markedet

Bring innser at teknologiskiftet kommer til å ta tid. Men dette konseptet de nå skal teste ut, er et solid skritt på veien. Et skritt de har tatt raskere enn de hadde sett for seg.

– Dette kan gjøre at vi allerede nå kan få tilnærmet helgrønne verdikjeder. Det er mye tidligere enn vi trodde for noen få år siden, sier han.

– Nå reduserer vi utslipp på de kortere strekningene. Det er også et åpenbart signal til markedet om hvor vi er på vei, fortsetter Andreassen.

Rivende utvikling

Mye har skjedd siden Volvo startet med produksjon av elektriske lastebiler i 2019. Nå følger altså de største modellene etter, men utviklingen er rivende.

– Vi får til mye med bilene fra 2019. Nå får vi til mer, men selvfølgelig ikke alt. Det er tilnærmingen vår. Vi konsentrerer oss om det vi vet vi får til på en veldig bra måte. Der har vi nok å jobbe med, sier Volvos el-sjef.

– Det har vært en enorm utvikling på kapasitet og teknologi siden vi startet serieproduksjon av våre første elektriske lastebiler for et par år siden. Det stopper ikke med dette, lover Kjetil Bergflødt.

Fakta - Volvo FM Electric

Med et lavt støynivå og ingen eksosgasser er den fleksible og smidige FM Electric perfekt for dagligvareleveranser med høy kapasitet, containertransport, krantjenester og mer i storbyområder – alt med redusert miljøpåvirkning. Den har også mulighet for å operere i nullutslippssoner eller på tider av døgnet som ikke er mulig for dieselbiler. For å forenkle overgangen til elektrisk transport tilbys lastebilen sammen med service- og støttepakker for lading, rute- og rekkevidde-planlegging, batteriovervåking og mer.

  • Førerhus: Lavt, kort førerhus, kort førerhus, lavt, langt førerhus, langt førerhus, høyt førerhus.
  • Vogntogvekt: Opptil 44 tonn.
  • Batterikapasitet: 180–540 kWh, 2 til 6 batterier.
  • Rekkevidde: Opptil 380 km (6×2 skapbil).
  • Ladetid (fulladet): 9,5 timer med AC (43 kW). 2,5 timer med DC (250 kW).
  • Drivlinje: 2–3 elektriske motorer, I-Shift girkasse.
  • Ytelse: Opptil 330–490 kW (450–666 hk) kontinuerlig effekt.
  • Bruksområder: Egnet for påbygg. 3 kraftuttak (elektrisk, mekanisk og kraftoverføring).

Elektrisk transport - helt frem til kunden

Elektrisk transport - helt frem til kunden

Bring har hatt fokus på grønne, miljøvennlige transporter i en årrekke. Nå kan transport-selskapet, ved hjelp av Volvo, forlenge den elektriske transporten i hver ende av toget.

De har kommet lengst på tog, men de siste årene har de fokusert stort på bilparken.

– Det er helgrønne verdikjeder som er fremtiden. Vi er utålmodige etter å forlenge toglinjene, med elektrisk transport helt frem til kunden, innleder Gøran Andreassen, styreleder i Bring Intermodal AS.

Snart er nevnte forlengelse et faktum. På Transport & Logistikk 2021 står en Volvo FM Electric med Bring-tralle plassert inne i konferanselokalene.

Vi er utålmodige etter å forlenge toglinjene, med elektrisk transport helt frem til kunden.
Gøran Andreassen, styreleder Bring Intermodal.
SATSER GRØNT: Bring Intermodal satser på helgrønne verdikjeder, og ser frem til å kunne bruke elektrisk transport som både first og last mile. Fra venstre: forretningsutvikler David Stanislaw Stawcyk og styreleder Gøran Andreassen.

Elektrifiserer de største

Fra 2022 kan nemlig Volvo Trucks levere batterelektriske utgaver av de tre største modellene, FM, FMX og FH. Dette er ikke ombygde biler. De produseres fra bunn på Volvo-fabrikken, med elektriske drivlinjer.

Dette betyr vogntogvekter opp til 44 tonn. En batterikapasitet opp til 540 kWt gir rekkevidde opp til 380 kilometer. Bilene har innebygde AC-ladere på 43 kWt, og kan hurtiglade på ladere inntil 250 kW.

– Vi har en kontinuerlig effekt på 490 kW. Vi kan bygge det vi trenger av påbygg, og vi har løsninger for både elektriske og mekaniske kraftuttak, forteller Kjetil Bergflødt, produktsjef for elektriske lastebiler i Volvo Trucks Norge.

Det er jo sånn at 45% av tonnasjen i Europa blir fraktet på distanser kortere enn 300 kilometer.
Kjetil Bergflødt, produktsjef for elektriske lastebiler, Volvo Trucks Norge
TIDLIG UTGAVE: Produktsjef Kjetil Bergflødt kunne stolt kjøre en Volvo FM Electric inn på konferanseområdet ved The Qube på Gardermoen søndag formiddag.

Regional transport

Med disse tallene er det først og fremst regional transport og intercity-kjøringen Volvo tar et grep om.

– Begrensingen er på 44 tonn, men det er mye vi kan gjøre med det. Det er jo sånn at 45% av tonnasjen i Europa blir fraktet på distanser kortere enn 300 km. Det er det vi sikter oss inn på her, sier Bergflødt.

Med toget i midten og elektriske biler med denne kapasiteten i hver ende kan Bring gjøre svært mye i bynære områder.

– Det er enkelt og greit den første konkrete muligheten vi har blitt presentert for som vi ser kan virke. Det er sikkert andre som vil hevde at de har løsningene, men en fugl i hånda er bedre enn ti på taket. Nå er det i hvert fall noe som vi kan teste og se om virker i en skala som er håndterbar, sier Bring-styreleder Andreassen.

– Volvo var en av de første med denne kapasiteten og kjørelengden. De har kommet et steg frem, supplerer forretningsutvikler David Stanislaw Stawcyk.

Løser reelle behov

Bring Intermodal har storkunder med storvolum. Nasjonal og internasjonal transport med tog i sentrum. Om du setter passeren i terminalen på Alnabru, kan last-mile logistikken på elektrisk bil fungere. Varer kommer inn fra utlandet på toget, og fraktes videre på bil til varehus eller lager på det sentrale Østlandet. Om de holder seg innenfor en radius på 80-90 kilometer fra Alnabru, kan dette løse reelle behov.

– Vi har mange slike laster hver dag, og har behov for mange turer på kortere distanser som dette. Vi skal klare å kombinere dette som gjør at det kan bli økonomisk overkommelig, og samtidig ha et viktig miljøbidrag, forklarer Andreassen.

Han legger ikke skjul på at satsing på helgrønne verdikjeder både kan være kostbart, og fortsatt uoversiktlig.

– Det er en risiko. Disse bilene er dyrere, og det er usikkerhet knyttet til dette. Når det er sagt, er det positive elementer på drivstoff- og kostnadssiden. Vi har tatt ned den økonomiske risikoen ved å rette dette mot en mindre varegruppe innen møbler, dagligvare og annet tørrgods, sier styrelederen.

Volvo gleder seg til å se konseptet spille seg ut i virkeligheten.

– Det er mye gods som går fra terminal til terminal, fra terminal til butikk, og fra produksjonsanlegg til lager og videre distribusjon. Det er enormt mye å ta tak i. Det er gøy at vi nå får et eksempel på det, sier Bergflødt.

Signal til markedet

Bring innser at teknologiskiftet kommer til å ta tid. Men dette konseptet de nå skal teste ut, er et solid skritt på veien. Et skritt de har tatt raskere enn de hadde sett for seg.

– Dette kan gjøre at vi allerede nå kan få tilnærmet helgrønne verdikjeder. Det er mye tidligere enn vi trodde for noen få år siden, sier han.

– Nå reduserer vi utslipp på de kortere strekningene. Det er også et åpenbart signal til markedet om hvor vi er på vei, fortsetter Andreassen.

Rivende utvikling

Mye har skjedd siden Volvo startet med produksjon av elektriske lastebiler i 2019. Nå følger altså de største modellene etter, men utviklingen er rivende.

– Vi får til mye med bilene fra 2019. Nå får vi til mer, men selvfølgelig ikke alt. Det er tilnærmingen vår. Vi konsentrerer oss om det vi vet vi får til på en veldig bra måte. Der har vi nok å jobbe med, sier Volvos el-sjef.

– Det har vært en enorm utvikling på kapasitet og teknologi siden vi startet serieproduksjon av våre første elektriske lastebiler for et par år siden. Det stopper ikke med dette, lover Kjetil Bergflødt.

Fakta - Volvo FM Electric

Med et lavt støynivå og ingen eksosgasser er den fleksible og smidige FM Electric perfekt for dagligvareleveranser med høy kapasitet, containertransport, krantjenester og mer i storbyområder – alt med redusert miljøpåvirkning. Den har også mulighet for å operere i nullutslippssoner eller på tider av døgnet som ikke er mulig for dieselbiler. For å forenkle overgangen til elektrisk transport tilbys lastebilen sammen med service- og støttepakker for lading, rute- og rekkevidde-planlegging, batteriovervåking og mer.

  • Førerhus: Lavt, kort førerhus, kort førerhus, lavt, langt førerhus, langt førerhus, høyt førerhus.
  • Vogntogvekt: Opptil 44 tonn.
  • Batterikapasitet: 180–540 kWh, 2 til 6 batterier.
  • Rekkevidde: Opptil 380 km (6×2 skapbil).
  • Ladetid (fulladet): 9,5 timer med AC (43 kW). 2,5 timer med DC (250 kW).
  • Drivlinje: 2–3 elektriske motorer, I-Shift girkasse.
  • Ytelse: Opptil 330–490 kW (450–666 hk) kontinuerlig effekt.
  • Bruksområder: Egnet for påbygg. 3 kraftuttak (elektrisk, mekanisk og kraftoverføring).

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.