– Er som å sitte på et kontor!

– Er som å sitte på et kontor!

Jostein Ytreland i Vassbakk & Stol tok turen fra Karmøy til Gardermoen for å sjekke ut Volvos el-lastebiler. 55-åringen ble ikke skuffet.

– Vi har jo hørt om de nye el-lastebilene tidligere, men dette blir noe helt annet. Her får vi se og ta på ting – og prøvekjøre bilene. Det er utvilsomt verdifullt for oss, sier Ytreland.

Lederen for maskinavdelingen i Vassbakk & Stol var en av aktørene som var til stede da Volvo Trucks trommet inn til elektriske kundedager på Gardermoen.

Det var absolutt en positiv opplevelse. Bilene er sømløse å kjøre, de er så stille og behagelige.
Jostein Ytreland, leder for maskinavdelingen i Vassbakk & Stol

Stille og behagelig

Med FE og FL etablert på det elektriske markedet, står de største modellene snart for tur på norske veier. El-utgavene av både FH, FM og FMX ruller ut til høsten, og Ytreland benyttet Gardermoen-turen til å teste de to sistnevnte.

– Det var absolutt en positiv opplevelse. Bilene er sømløse å kjøre, de er så stille og behagelige. Når du sitter i førerhuset, er det som å sitte på et kontor, smiler Ytreland, før han legger til:

– Disse el-bilene vil gi en god arbeidsplass for sjåførene.

El-debut med Volvo

Vassbakk & Stol holder for øvrig til på Vestlandet med hovedkontor på Karmøy og avdelingskontor i Bergen. De har rundt 35 biler som hovedsakelig går på tippkjøring, og i fjor tok de sitt første elektriske lastebilsteg da en Volvo FE ble hentet inn.

– Den ble anskaffet for å stille sterkere i anbudsprosesser, og mer spesifikt – i forbindelse med den nye kollektivterminalen i Fyllingsdalen. Vi har egentlig hatt overraskende bra erfaringer med vår første el-lastebil, begynner Ytreland.

– Det er ingen terrengbil, men likevel en veldig god bil som fint kan brukes til kortreist, bynær kjøring. Den løser utvalgte oppgaver godt. Men man er naturligvis prisgitt god tilgang på lading, fortsetter han.

Hadde det kun stått på kjørekomforten, tror jeg ikke mange hadde kviet seg for å kjøre el-lastebil slik de nye bilene har blitt.
Jostein Ytreland

Ikke helt frelst ennå

Ytreland fastslår at han er blitt mer positiv til el-lastebiler etter erfaringene med firmaets FE. Likevel er han klar på at det er utfordringer med å elektrifisere lastebilparken.

– Hadde det kun stått på kjørekomforten, tror jeg ikke mange hadde kviet seg for å kjøre el-lastebil slik de nye bilene har blitt. Utfordringen er tilgang på strøm og lading. I de områdene vi jobber, er det ikke tilrettelagt for å ha 35 elektriske lastebiler. Det hadde vi ikke hatt mulighet til på nåværende tidspunkt, mener Ytreland.

Samtidig spiller han inn et annet element.

– Med el-lastebil får vi i dag en bil som koster mer pr. time enn en tradisjonell dieselbil på anlegget. Da legger jeg investering og oppetid til grunn. Så lenge du ikke får bilen til å gjøre samme jobben for de samme pengene, blir det utfordrende. Når det er sagt, tallene man får presentert viser at det er svært mye å hente ut av en el-lastebil dersom alt ligger til rette med utvalgte arbeidsoppgaver og god infrastruktur.

Vurderer utvidelse

Så hva ender egentlig Ytreland og co. opp med? Kommer el-parken til å bli utvidet med det første?

– Det er aktuelt. Vi har ikke valgt ut noen spesifikke biler ennå, men av de nye el-modellene er det FMX-en som står nærmest vårt behov og bruk, sier han.

Maskinsjefen er i hvert fall tydelig på at tilliten til Volvo er stor.

– Vi har benyttet oss av flere leverandører, og Volvo er definitivt en partner som legger seg i selen for å være en god leverandør for oss, konstaterer Ytreland.

Han forteller også om et solid utbytte av de elektriske kundedagene.

– Foruten å kunne prøve bilene, får vi blant annet teknisk informasjon og innsikt i planene fremover. Det er viktig – for det lar seg vanskelig gjøre å investere mange millioner kroner uten god input om produktene.

– Er som å sitte på et kontor!

– Er som å sitte på et kontor!

Jostein Ytreland i Vassbakk & Stol tok turen fra Karmøy til Gardermoen for å sjekke ut Volvos el-lastebiler. 55-åringen ble ikke skuffet.

– Vi har jo hørt om de nye el-lastebilene tidligere, men dette blir noe helt annet. Her får vi se og ta på ting – og prøvekjøre bilene. Det er utvilsomt verdifullt for oss, sier Ytreland.

Lederen for maskinavdelingen i Vassbakk & Stol var en av aktørene som var til stede da Volvo Trucks trommet inn til elektriske kundedager på Gardermoen.

Det var absolutt en positiv opplevelse. Bilene er sømløse å kjøre, de er så stille og behagelige.
Jostein Ytreland, leder for maskinavdelingen i Vassbakk & Stol

Stille og behagelig

Med FE og FL etablert på det elektriske markedet, står de største modellene snart for tur på norske veier. El-utgavene av både FH, FM og FMX ruller ut til høsten, og Ytreland benyttet Gardermoen-turen til å teste de to sistnevnte.

– Det var absolutt en positiv opplevelse. Bilene er sømløse å kjøre, de er så stille og behagelige. Når du sitter i førerhuset, er det som å sitte på et kontor, smiler Ytreland, før han legger til:

– Disse el-bilene vil gi en god arbeidsplass for sjåførene.

El-debut med Volvo

Vassbakk & Stol holder for øvrig til på Vestlandet med hovedkontor på Karmøy og avdelingskontor i Bergen. De har rundt 35 biler som hovedsakelig går på tippkjøring, og i fjor tok de sitt første elektriske lastebilsteg da en Volvo FE ble hentet inn.

– Den ble anskaffet for å stille sterkere i anbudsprosesser, og mer spesifikt – i forbindelse med den nye kollektivterminalen i Fyllingsdalen. Vi har egentlig hatt overraskende bra erfaringer med vår første el-lastebil, begynner Ytreland.

– Det er ingen terrengbil, men likevel en veldig god bil som fint kan brukes til kortreist, bynær kjøring. Den løser utvalgte oppgaver godt. Men man er naturligvis prisgitt god tilgang på lading, fortsetter han.

Hadde det kun stått på kjørekomforten, tror jeg ikke mange hadde kviet seg for å kjøre el-lastebil slik de nye bilene har blitt.
Jostein Ytreland

Ikke helt frelst ennå

Ytreland fastslår at han er blitt mer positiv til el-lastebiler etter erfaringene med firmaets FE. Likevel er han klar på at det er utfordringer med å elektrifisere lastebilparken.

– Hadde det kun stått på kjørekomforten, tror jeg ikke mange hadde kviet seg for å kjøre el-lastebil slik de nye bilene har blitt. Utfordringen er tilgang på strøm og lading. I de områdene vi jobber, er det ikke tilrettelagt for å ha 35 elektriske lastebiler. Det hadde vi ikke hatt mulighet til på nåværende tidspunkt, mener Ytreland.

Samtidig spiller han inn et annet element.

– Med el-lastebil får vi i dag en bil som koster mer pr. time enn en tradisjonell dieselbil på anlegget. Da legger jeg investering og oppetid til grunn. Så lenge du ikke får bilen til å gjøre samme jobben for de samme pengene, blir det utfordrende. Når det er sagt, tallene man får presentert viser at det er svært mye å hente ut av en el-lastebil dersom alt ligger til rette med utvalgte arbeidsoppgaver og god infrastruktur.

Vurderer utvidelse

Så hva ender egentlig Ytreland og co. opp med? Kommer el-parken til å bli utvidet med det første?

– Det er aktuelt. Vi har ikke valgt ut noen spesifikke biler ennå, men av de nye el-modellene er det FMX-en som står nærmest vårt behov og bruk, sier han.

Maskinsjefen er i hvert fall tydelig på at tilliten til Volvo er stor.

– Vi har benyttet oss av flere leverandører, og Volvo er definitivt en partner som legger seg i selen for å være en god leverandør for oss, konstaterer Ytreland.

Han forteller også om et solid utbytte av de elektriske kundedagene.

– Foruten å kunne prøve bilene, får vi blant annet teknisk informasjon og innsikt i planene fremover. Det er viktig – for det lar seg vanskelig gjøre å investere mange millioner kroner uten god input om produktene.

– Er som å sitte på et kontor!

– Er som å sitte på et kontor!

Jostein Ytreland i Vassbakk & Stol tok turen fra Karmøy til Gardermoen for å sjekke ut Volvos el-lastebiler. 55-åringen ble ikke skuffet.

– Vi har jo hørt om de nye el-lastebilene tidligere, men dette blir noe helt annet. Her får vi se og ta på ting – og prøvekjøre bilene. Det er utvilsomt verdifullt for oss, sier Ytreland.

Lederen for maskinavdelingen i Vassbakk & Stol var en av aktørene som var til stede da Volvo Trucks trommet inn til elektriske kundedager på Gardermoen.

Stille og behagelig

Med FE og FL etablert på det elektriske markedet, står de største modellene snart for tur på norske veier. El-utgavene av både FH, FM og FMX ruller ut til høsten, og Ytreland benyttet Gardermoen-turen til å teste de to sistnevnte.

– Det var absolutt en positiv opplevelse. Bilene er sømløse å kjøre, de er så stille og behagelige. Når du sitter i førerhuset, er det som å sitte på et kontor, smiler Ytreland, før han legger til:

– Disse el-bilene vil gi en god arbeidsplass for sjåførene.

El-debut med Volvo

Vassbakk & Stol holder for øvrig til på Vestlandet med hovedkontor på Karmøy og avdelingskontor i Bergen. De har rundt 35 biler som hovedsakelig går på tippkjøring, og i fjor tok de sitt første elektriske lastebilsteg da en Volvo FE ble hentet inn.

– Den ble anskaffet for å stille sterkere i anbudsprosesser, og mer spesifikt – i forbindelse med den nye kollektivterminalen i Fyllingsdalen. Vi har egentlig hatt overraskende bra erfaringer med vår første el-lastebil, begynner Ytreland.

– Det er ingen terrengbil, men likevel en veldig god bil som fint kan brukes til kortreist, bynær kjøring. Den løser utvalgte oppgaver godt. Men man er naturligvis prisgitt god tilgang på lading, fortsetter han.

Ikke helt frelst ennå

Ytreland fastslår at han er blitt mer positiv til el-lastebiler etter erfaringene med firmaets FE. Likevel er han klar på at det er utfordringer med å elektrifisere lastebilparken.

– Hadde det kun stått på kjørekomforten, tror jeg ikke mange hadde kviet seg for å kjøre el-lastebil slik de nye bilene har blitt. Utfordringen er tilgang på strøm og lading. I de områdene vi jobber, er det ikke tilrettelagt for å ha 35 elektriske lastebiler. Det hadde vi ikke hatt mulighet til på nåværende tidspunkt, mener Ytreland.

Samtidig spiller han inn et annet element.

– Med el-lastebil får vi i dag en bil som koster mer pr. time enn en tradisjonell dieselbil på anlegget. Da legger jeg investering og oppetid til grunn. Så lenge du ikke får bilen til å gjøre samme jobben for de samme pengene, blir det utfordrende. Når det er sagt, tallene man får presentert viser at det er svært mye å hente ut av en el-lastebil dersom alt ligger til rette med utvalgte arbeidsoppgaver og god infrastruktur.

Vurderer utvidelse

Så hva ender egentlig Ytreland og co. opp med? Kommer el-parken til å bli utvidet med det første?

– Det er aktuelt. Vi har ikke valgt ut noen spesifikke biler ennå, men av de nye el-modellene er det FMX-en som står nærmest vårt behov og bruk, sier han.

Maskinsjefen er i hvert fall tydelig på at tilliten til Volvo er stor.

– Vi har benyttet oss av flere leverandører, og Volvo er definitivt en partner som legger seg i selen for å være en god leverandør for oss, konstaterer Ytreland.

Han forteller også om et solid utbytte av de elektriske kundedagene.

– Foruten å kunne prøve bilene, får vi blant annet teknisk informasjon og innsikt i planene fremover. Det er viktig – for det lar seg vanskelig gjøre å investere mange millioner kroner uten god input om produktene.

– Er som å sitte på et kontor!

– Er som å sitte på et kontor!

Jostein Ytreland i Vassbakk & Stol tok turen fra Karmøy til Gardermoen for å sjekke ut Volvos el-lastebiler. 55-åringen ble ikke skuffet.

– Vi har jo hørt om de nye el-lastebilene tidligere, men dette blir noe helt annet. Her får vi se og ta på ting – og prøvekjøre bilene. Det er utvilsomt verdifullt for oss, sier Ytreland.

Lederen for maskinavdelingen i Vassbakk & Stol var en av aktørene som var til stede da Volvo Trucks trommet inn til elektriske kundedager på Gardermoen.

Det var absolutt en positiv opplevelse. Bilene er sømløse å kjøre, de er så stille og behagelige.
Jostein Ytreland, leder for maskinavdelingen i Vassbakk & Stol

Stille og behagelig

Med FE og FL etablert på det elektriske markedet, står de største modellene snart for tur på norske veier. El-utgavene av både FH, FM og FMX ruller ut til høsten, og Ytreland benyttet Gardermoen-turen til å teste de to sistnevnte.

– Det var absolutt en positiv opplevelse. Bilene er sømløse å kjøre, de er så stille og behagelige. Når du sitter i førerhuset, er det som å sitte på et kontor, smiler Ytreland, før han legger til:

– Disse el-bilene vil gi en god arbeidsplass for sjåførene.

El-debut med Volvo

Vassbakk & Stol holder for øvrig til på Vestlandet med hovedkontor på Karmøy og avdelingskontor i Bergen. De har rundt 35 biler som hovedsakelig går på tippkjøring, og i fjor tok de sitt første elektriske lastebilsteg da en Volvo FE ble hentet inn.

– Den ble anskaffet for å stille sterkere i anbudsprosesser, og mer spesifikt – i forbindelse med den nye kollektivterminalen i Fyllingsdalen. Vi har egentlig hatt overraskende bra erfaringer med vår første el-lastebil, begynner Ytreland.

– Det er ingen terrengbil, men likevel en veldig god bil som fint kan brukes til kortreist, bynær kjøring. Den løser utvalgte oppgaver godt. Men man er naturligvis prisgitt god tilgang på lading, fortsetter han.

Hadde det kun stått på kjørekomforten, tror jeg ikke mange hadde kviet seg for å kjøre el-lastebil slik de nye bilene har blitt.
Jostein Ytreland

Ikke helt frelst ennå

Ytreland fastslår at han er blitt mer positiv til el-lastebiler etter erfaringene med firmaets FE. Likevel er han klar på at det er utfordringer med å elektrifisere lastebilparken.

– Hadde det kun stått på kjørekomforten, tror jeg ikke mange hadde kviet seg for å kjøre el-lastebil slik de nye bilene har blitt. Utfordringen er tilgang på strøm og lading. I de områdene vi jobber, er det ikke tilrettelagt for å ha 35 elektriske lastebiler. Det hadde vi ikke hatt mulighet til på nåværende tidspunkt, mener Ytreland.

Samtidig spiller han inn et annet element.

– Med el-lastebil får vi i dag en bil som koster mer pr. time enn en tradisjonell dieselbil på anlegget. Da legger jeg investering og oppetid til grunn. Så lenge du ikke får bilen til å gjøre samme jobben for de samme pengene, blir det utfordrende. Når det er sagt, tallene man får presentert viser at det er svært mye å hente ut av en el-lastebil dersom alt ligger til rette med utvalgte arbeidsoppgaver og god infrastruktur.

Vurderer utvidelse

Så hva ender egentlig Ytreland og co. opp med? Kommer el-parken til å bli utvidet med det første?

– Det er aktuelt. Vi har ikke valgt ut noen spesifikke biler ennå, men av de nye el-modellene er det FMX-en som står nærmest vårt behov og bruk, sier han.

Maskinsjefen er i hvert fall tydelig på at tilliten til Volvo er stor.

– Vi har benyttet oss av flere leverandører, og Volvo er definitivt en partner som legger seg i selen for å være en god leverandør for oss, konstaterer Ytreland.

Han forteller også om et solid utbytte av de elektriske kundedagene.

– Foruten å kunne prøve bilene, får vi blant annet teknisk informasjon og innsikt i planene fremover. Det er viktig – for det lar seg vanskelig gjøre å investere mange millioner kroner uten god input om produktene.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.