Førerhuset med kvalitet som varmer

Førerhuset med kvalitet som varmer

Når kuldegradene kommer krypende, økes kravene til førerhusisolasjon. – Et område vi har god kontroll på, forteller Magne Flakk i Volvo Norge.

– Dette er jo rett og slett helt suverent! Jeg har kjørt alle Volvo FH-modellene siden den første versjonen, og det har absolutt vært gode biler. Men det er klart man merker utviklingen går videre. Den nye Volvo-en min er den beste jeg har hatt med tanke på førerhusisolering, smiler Thomas Elvsveen.

Godt og varmt

Den 42 år gamle Litra Termo-føreren har ukentlig turer mellom Sarpsborg og Trondheim. Med sin relativt ferske Volvo FH 500 I-Save, tok det ikke lang tid før han opplevde hissige, norske kuldegrader. Vel å merke utenfor førerhuset.

– Da jeg passerte Tynset en kveld, var det 28 minusgrader. Men det merket jeg faktisk ikke før jeg så det på gradestokken. Førerhuset var fortsatt veldig behagelig å være i. Jeg har også overnattet på kalde netter, men det er godt og varmt inne i bilen på morgenkvisten likevel.

– Da jeg passerte Tynset en kveld, var det 28 minusgrader. Men det merket jeg faktisk ikke før jeg så det på gradestokken.

Solid isolering

Volvo Trucks er tydelige på at førerhusklima har høy prioritet. Uansett hvor du skal kjøre.

– Vi har flere isolasjonspakker, men vi kan egentlig dele opp i to hovednivåer for regional- og langtransportbilene. Det ene er standardnivået vårt på førerhusisolasjon i Norge, som er et svært solid lag med isolasjon, begynner Magne Flakk, produktsjef i Volvo Norge.

Den siste store oppdateringen på denne kom for fire-fem år siden.

– Den bestod av flere justeringer, blant annet mer isolasjonsmasse i fremre del av taket. Noe som virker positivt inn både med tanke på vindstøy og å holde på varmen, fortsetter Flakk.

Standardnivået er tilpasset omgivelsene du møter på de fleste norske veier. Men som vi alle vet er det enkelte steder hvor klimaet er røffere enn andre plasser.

– Det andre hovednivået har enda et lag med isolasjon. Begge de to nevnte pakkene er så solide og bra at det ikke er mye som skiller dem. Men bikker du ned mot 25 minusgrader, vil du merke en forskjell naturligvis. For eksempel hvis du kjører mye i nord, eller mye på fjellet og i kalde dalstrøk.

God kontroll

Volvo-mannen erkjenner at det til tider har vært utfordrende å hanskes med kulda som tidvis herjer rundt omkring i vårt langstrakte land.

– Vi hadde noen utfordringer med FH4 for en del år siden hvor det trakk litt under køya og sånne ting. Men det fikk vi ryddet opp i, sier Flakk.

– Jeg hadde jo en FH4 så jeg husker den utfordringen, ja. Men jeg kan skrive under på at det ikke er noen problemstilling nå, forteller fører Elvsveen.

Grunnen til at ikke alle førerhusene fremstod slik man ønsket, var mer sammensatt enn bare isolasjonen i seg selv.

– Det berodde også litt på misforståelser i sammensetningen av pakker i salgsprogrammet. Men der tok vi også grep, og det har nå blitt enklere for selgerne å konfigurere bilen riktig. Nå har vi god kontroll, sier Flakk.

Flere elementer bidrar

Selve isolasjonen er en ting. Et annet element er hvilke andre systemer som medvirker til et godt klima for føreren.

– Når du kjører en Volvo, skal du få god kjørekomfort og våkne uthvilt etter natta – du skal ikke fryse. Vi har blant annet gode ventilløsninger på gulv, gjerne dobbelt oppsett i forhold til andre, god sirkulasjon i hytta og god utnyttelse av et kraftig klimaanlegg. Det skal ikke være noe problem å få varmet opp. Et godt førerhusklima er en prioritet for oss, fastslår Flakk.

Produktsjefen kommer også inn på ekstrautstyr som er tilgjengelig for å optimalisere opplevelsen i førerhuset. Enten det er kaldt eller varmt.

– I-Park-cooleren er en integrert løsning som kan være gunstig å legge til. Det avanserte klimaanlegget bruker både tilleggsvarmeren, altså webastoen, og en aircondition-kompressor for å regulere temperaturen jevnt i hytta hele dagen.

Ekstra batteri

Et annet tilleggselement som kan vurderes, er Dual Energy Storage System. Et ekstra batteri som muliggjør bredere bruk når man står parkert over lengre perioder.

– Det går kun til startmotoren. I praksis kan du tømme forbruksbatteriet, men fortsatt få start på bilen. Du blir ikke stående, forteller produktsjefen, før han legger til:

– Vi har tidligere hatt rykte på oss at det var utfordringer med strømstyringa på bilene våre. Også det ble ordnet rundt 2017/18. Det er helt andre algoritmer i bilen nå som styrer styreenheter og alt som hører med. Det er blitt en helt annen verden enn det var tidligere.

Ingen bekymringer

Produktsjef Flakk er imidlertid klar på en ting. For å få et så godt førerhusklima som mulig, må behovene være kartlagt i forkant.

– Kommunikasjon med selger er alfa og omega. Det er mulig å skreddersy isolasjonspakkene, men svært få ønsker å nedgradere disse. Med den optimaliseringen som har kommet, både fra salgssiden og de praktiske produktene som sitter i hytta, skal ikke førerhusklimaet være en stor utfordring i dag, mener han.

En som i hvert fall har truffet blink med førerhuset, er Litra Termo-sjåfør Thomas Elvsveen.

– Her har jeg det helt topp. Jeg har ingen bekymringer for vinteren!

Førerhuset med kvalitet som varmer

Førerhuset med kvalitet som varmer

Når kuldegradene kommer krypende, økes kravene til førerhusisolasjon. – Et område vi har god kontroll på, forteller Magne Flakk i Volvo Norge.

– Dette er jo rett og slett helt suverent! Jeg har kjørt alle Volvo FH-modellene siden den første versjonen, og det har absolutt vært gode biler. Men det er klart man merker utviklingen går videre. Den nye Volvo-en min er den beste jeg har hatt med tanke på førerhusisolering, smiler Thomas Elvsveen.

Godt og varmt

Den 42 år gamle Litra Termo-føreren har ukentlig turer mellom Sarpsborg og Trondheim. Med sin relativt ferske Volvo FH 500 I-Save, tok det ikke lang tid før han opplevde hissige, norske kuldegrader. Vel å merke utenfor førerhuset.

– Da jeg passerte Tynset en kveld, var det 28 minusgrader. Men det merket jeg faktisk ikke før jeg så det på gradestokken. Førerhuset var fortsatt veldig behagelig å være i. Jeg har også overnattet på kalde netter, men det er godt og varmt inne i bilen på morgenkvisten likevel.

– Da jeg passerte Tynset en kveld, var det 28 minusgrader. Men det merket jeg faktisk ikke før jeg så det på gradestokken.

Solid isolering

Volvo Trucks er tydelige på at førerhusklima har høy prioritet. Uansett hvor du skal kjøre.

– Vi har flere isolasjonspakker, men vi kan egentlig dele opp i to hovednivåer for regional- og langtransportbilene. Det ene er standardnivået vårt på førerhusisolasjon i Norge, som er et svært solid lag med isolasjon, begynner Magne Flakk, produktsjef i Volvo Norge.

Den siste store oppdateringen på denne kom for fire-fem år siden.

– Den bestod av flere justeringer, blant annet mer isolasjonsmasse i fremre del av taket. Noe som virker positivt inn både med tanke på vindstøy og å holde på varmen, fortsetter Flakk.

Standardnivået er tilpasset omgivelsene du møter på de fleste norske veier. Men som vi alle vet er det enkelte steder hvor klimaet er røffere enn andre plasser.

– Det andre hovednivået har enda et lag med isolasjon. Begge de to nevnte pakkene er så solide og bra at det ikke er mye som skiller dem. Men bikker du ned mot 25 minusgrader, vil du merke en forskjell naturligvis. For eksempel hvis du kjører mye i nord, eller mye på fjellet og i kalde dalstrøk.

God kontroll

Volvo-mannen erkjenner at det til tider har vært utfordrende å hanskes med kulda som tidvis herjer rundt omkring i vårt langstrakte land.

– Vi hadde noen utfordringer med FH4 for en del år siden hvor det trakk litt under køya og sånne ting. Men det fikk vi ryddet opp i, sier Flakk.

– Jeg hadde jo en FH4 så jeg husker den utfordringen, ja. Men jeg kan skrive under på at det ikke er noen problemstilling nå, forteller fører Elvsveen.

Grunnen til at ikke alle førerhusene fremstod slik man ønsket, var mer sammensatt enn bare isolasjonen i seg selv.

– Det berodde også litt på misforståelser i sammensetningen av pakker i salgsprogrammet. Men der tok vi også grep, og det har nå blitt enklere for selgerne å konfigurere bilen riktig. Nå har vi god kontroll, sier Flakk.

Flere elementer bidrar

Selve isolasjonen er en ting. Et annet element er hvilke andre systemer som medvirker til et godt klima for føreren.

– Når du kjører en Volvo, skal du få god kjørekomfort og våkne uthvilt etter natta – du skal ikke fryse. Vi har blant annet gode ventilløsninger på gulv, gjerne dobbelt oppsett i forhold til andre, god sirkulasjon i hytta og god utnyttelse av et kraftig klimaanlegg. Det skal ikke være noe problem å få varmet opp. Et godt førerhusklima er en prioritet for oss, fastslår Flakk.

Produktsjefen kommer også inn på ekstrautstyr som er tilgjengelig for å optimalisere opplevelsen i førerhuset. Enten det er kaldt eller varmt.

– I-Park-cooleren er en integrert løsning som kan være gunstig å legge til. Det avanserte klimaanlegget bruker både tilleggsvarmeren, altså webastoen, og en aircondition-kompressor for å regulere temperaturen jevnt i hytta hele dagen.

Ekstra batteri

Et annet tilleggselement som kan vurderes, er Dual Energy Storage System. Et ekstra batteri som muliggjør bredere bruk når man står parkert over lengre perioder.

– Det går kun til startmotoren. I praksis kan du tømme forbruksbatteriet, men fortsatt få start på bilen. Du blir ikke stående, forteller produktsjefen, før han legger til:

– Vi har tidligere hatt rykte på oss at det var utfordringer med strømstyringa på bilene våre. Også det ble ordnet rundt 2017/18. Det er helt andre algoritmer i bilen nå som styrer styreenheter og alt som hører med. Det er blitt en helt annen verden enn det var tidligere.

Ingen bekymringer

Produktsjef Flakk er imidlertid klar på en ting. For å få et så godt førerhusklima som mulig, må behovene være kartlagt i forkant.

– Kommunikasjon med selger er alfa og omega. Det er mulig å skreddersy isolasjonspakkene, men svært få ønsker å nedgradere disse. Med den optimaliseringen som har kommet, både fra salgssiden og de praktiske produktene som sitter i hytta, skal ikke førerhusklimaet være en stor utfordring i dag, mener han.

En som i hvert fall har truffet blink med førerhuset, er Litra Termo-sjåfør Thomas Elvsveen.

– Her har jeg det helt topp. Jeg har ingen bekymringer for vinteren!

Førerhuset med kvalitet som varmer

Førerhuset med kvalitet som varmer

Når kuldegradene kommer krypende, økes kravene til førerhusisolasjon. – Et område vi har god kontroll på, forteller Magne Flakk i Volvo Norge.

– Dette er jo rett og slett helt suverent! Jeg har kjørt alle Volvo FH-modellene siden den første versjonen, og det har absolutt vært gode biler. Men det er klart man merker utviklingen går videre. Den nye Volvo-en min er den beste jeg har hatt med tanke på førerhusisolering, smiler Thomas Elvsveen.

Godt og varmt

Den 42 år gamle Litra Termo-føreren har ukentlig turer mellom Sarpsborg og Trondheim. Med sin relativt ferske Volvo FH 500 I-Save, tok det ikke lang tid før han opplevde hissige, norske kuldegrader. Vel å merke utenfor førerhuset.

– Da jeg passerte Tynset en kveld, var det 28 minusgrader. Men det merket jeg faktisk ikke før jeg så det på gradestokken. Førerhuset var fortsatt veldig behagelig å være i. Jeg har også overnattet på kalde netter, men det er godt og varmt inne i bilen på morgenkvisten likevel.

Solid isolering

Volvo Trucks er tydelige på at førerhusklima har høy prioritet. Uansett hvor du skal kjøre.

– Vi har flere isolasjonspakker, men vi kan egentlig dele opp i to hovednivåer for regional- og langtransportbilene. Det ene er standardnivået vårt på førerhusisolasjon i Norge, som er et svært solid lag med isolasjon, begynner Magne Flakk, produktsjef i Volvo Norge.

Den siste store oppdateringen på denne kom for fire-fem år siden.

– Den bestod av flere justeringer, blant annet mer isolasjonsmasse i fremre del av taket. Noe som virker positivt inn både med tanke på vindstøy og å holde på varmen, fortsetter Flakk.

Standardnivået er tilpasset omgivelsene du møter på de fleste norske veier. Men som vi alle vet er det enkelte steder hvor klimaet er røffere enn andre plasser.

– Det andre hovednivået har enda et lag med isolasjon. Begge de to nevnte pakkene er så solide og bra at det ikke er mye som skiller dem. Men bikker du ned mot 25 minusgrader, vil du merke en forskjell naturligvis. For eksempel hvis du kjører mye i nord, eller mye på fjellet og i kalde dalstrøk.

God kontroll

Volvo-mannen erkjenner at det til tider har vært utfordrende å hanskes med kulda som tidvis herjer rundt omkring i vårt langstrakte land.

– Vi hadde noen utfordringer med FH4 for en del år siden hvor det trakk litt under køya og sånne ting. Men det fikk vi ryddet opp i, sier Flakk.

– Jeg hadde jo en FH4 så jeg husker den utfordringen, ja. Men jeg kan skrive under på at det ikke er noen problemstilling nå, forteller fører Elvsveen.

Grunnen til at ikke alle førerhusene fremstod slik man ønsket, var mer sammensatt enn bare isolasjonen i seg selv.

– Det berodde også litt på misforståelser i sammensetningen av pakker i salgsprogrammet. Men der tok vi også grep, og det har nå blitt enklere for selgerne å konfigurere bilen riktig. Nå har vi god kontroll, sier Flakk.

Flere elementer bidrar

Selve isolasjonen er en ting. Et annet element er hvilke andre systemer som medvirker til et godt klima for føreren.

– Når du kjører en Volvo, skal du få god kjørekomfort og våkne uthvilt etter natta – du skal ikke fryse. Vi har blant annet gode ventilløsninger på gulv, gjerne dobbelt oppsett i forhold til andre, god sirkulasjon i hytta og god utnyttelse av et kraftig klimaanlegg. Det skal ikke være noe problem å få varmet opp. Et godt førerhusklima er en prioritet for oss, fastslår Flakk.

Produktsjefen kommer også inn på ekstrautstyr som er tilgjengelig for å optimalisere opplevelsen i førerhuset. Enten det er kaldt eller varmt.

– I-Park-cooleren er en integrert løsning som kan være gunstig å legge til. Det avanserte klimaanlegget bruker både tilleggsvarmeren, altså webastoen, og en aircondition-kompressor for å regulere temperaturen jevnt i hytta hele dagen.

Ekstra batteri

Et annet tilleggselement som kan vurderes, er Dual Energy Storage System. Et ekstra batteri som muliggjør bredere bruk når man står parkert over lengre perioder.

– Det går kun til startmotoren. I praksis kan du tømme forbruksbatteriet, men fortsatt få start på bilen. Du blir ikke stående, forteller produktsjefen, før han legger til:

– Vi har tidligere hatt rykte på oss at det var utfordringer med strømstyringa på bilene våre. Også det ble ordnet rundt 2017/18. Det er helt andre algoritmer i bilen nå som styrer styreenheter og alt som hører med. Det er blitt en helt annen verden enn det var tidligere.

Ingen bekymringer

Produktsjef Flakk er imidlertid klar på en ting. For å få et så godt førerhusklima som mulig, må behovene være kartlagt i forkant.

– Kommunikasjon med selger er alfa og omega. Det er mulig å skreddersy isolasjonspakkene, men svært få ønsker å nedgradere disse. Med den optimaliseringen som har kommet, både fra salgssiden og de praktiske produktene som sitter i hytta, skal ikke førerhusklimaet være en stor utfordring i dag, mener han.

En som i hvert fall har truffet blink med førerhuset, er Litra Termo-sjåfør Thomas Elvsveen.

– Her har jeg det helt topp. Jeg har ingen bekymringer for vinteren!

Førerhuset med kvalitet som varmer

Førerhuset med kvalitet som varmer

Når kuldegradene kommer krypende, økes kravene til førerhusisolasjon. – Et område vi har god kontroll på, forteller Magne Flakk i Volvo Norge.

– Dette er jo rett og slett helt suverent! Jeg har kjørt alle Volvo FH-modellene siden den første versjonen, og det har absolutt vært gode biler. Men det er klart man merker utviklingen går videre. Den nye Volvo-en min er den beste jeg har hatt med tanke på førerhusisolering, smiler Thomas Elvsveen.

Godt og varmt

Den 42 år gamle Litra Termo-føreren har ukentlig turer mellom Sarpsborg og Trondheim. Med sin relativt ferske Volvo FH 500 I-Save, tok det ikke lang tid før han opplevde hissige, norske kuldegrader. Vel å merke utenfor førerhuset.

– Da jeg passerte Tynset en kveld, var det 28 minusgrader. Men det merket jeg faktisk ikke før jeg så det på gradestokken. Førerhuset var fortsatt veldig behagelig å være i. Jeg har også overnattet på kalde netter, men det er godt og varmt inne i bilen på morgenkvisten likevel.

– Da jeg passerte Tynset en kveld, var det 28 minusgrader. Men det merket jeg faktisk ikke før jeg så det på gradestokken.

Solid isolering

Volvo Trucks er tydelige på at førerhusklima har høy prioritet. Uansett hvor du skal kjøre.

– Vi har flere isolasjonspakker, men vi kan egentlig dele opp i to hovednivåer for regional- og langtransportbilene. Det ene er standardnivået vårt på førerhusisolasjon i Norge, som er et svært solid lag med isolasjon, begynner Magne Flakk, produktsjef i Volvo Norge.

Den siste store oppdateringen på denne kom for fire-fem år siden.

– Den bestod av flere justeringer, blant annet mer isolasjonsmasse i fremre del av taket. Noe som virker positivt inn både med tanke på vindstøy og å holde på varmen, fortsetter Flakk.

Standardnivået er tilpasset omgivelsene du møter på de fleste norske veier. Men som vi alle vet er det enkelte steder hvor klimaet er røffere enn andre plasser.

– Det andre hovednivået har enda et lag med isolasjon. Begge de to nevnte pakkene er så solide og bra at det ikke er mye som skiller dem. Men bikker du ned mot 25 minusgrader, vil du merke en forskjell naturligvis. For eksempel hvis du kjører mye i nord, eller mye på fjellet og i kalde dalstrøk.

God kontroll

Volvo-mannen erkjenner at det til tider har vært utfordrende å hanskes med kulda som tidvis herjer rundt omkring i vårt langstrakte land.

– Vi hadde noen utfordringer med FH4 for en del år siden hvor det trakk litt under køya og sånne ting. Men det fikk vi ryddet opp i, sier Flakk.

– Jeg hadde jo en FH4 så jeg husker den utfordringen, ja. Men jeg kan skrive under på at det ikke er noen problemstilling nå, forteller fører Elvsveen.

Grunnen til at ikke alle førerhusene fremstod slik man ønsket, var mer sammensatt enn bare isolasjonen i seg selv.

– Det berodde også litt på misforståelser i sammensetningen av pakker i salgsprogrammet. Men der tok vi også grep, og det har nå blitt enklere for selgerne å konfigurere bilen riktig. Nå har vi god kontroll, sier Flakk.

Flere elementer bidrar

Selve isolasjonen er en ting. Et annet element er hvilke andre systemer som medvirker til et godt klima for føreren.

– Når du kjører en Volvo, skal du få god kjørekomfort og våkne uthvilt etter natta – du skal ikke fryse. Vi har blant annet gode ventilløsninger på gulv, gjerne dobbelt oppsett i forhold til andre, god sirkulasjon i hytta og god utnyttelse av et kraftig klimaanlegg. Det skal ikke være noe problem å få varmet opp. Et godt førerhusklima er en prioritet for oss, fastslår Flakk.

Produktsjefen kommer også inn på ekstrautstyr som er tilgjengelig for å optimalisere opplevelsen i førerhuset. Enten det er kaldt eller varmt.

– I-Park-cooleren er en integrert løsning som kan være gunstig å legge til. Det avanserte klimaanlegget bruker både tilleggsvarmeren, altså webastoen, og en aircondition-kompressor for å regulere temperaturen jevnt i hytta hele dagen.

Ekstra batteri

Et annet tilleggselement som kan vurderes, er Dual Energy Storage System. Et ekstra batteri som muliggjør bredere bruk når man står parkert over lengre perioder.

– Det går kun til startmotoren. I praksis kan du tømme forbruksbatteriet, men fortsatt få start på bilen. Du blir ikke stående, forteller produktsjefen, før han legger til:

– Vi har tidligere hatt rykte på oss at det var utfordringer med strømstyringa på bilene våre. Også det ble ordnet rundt 2017/18. Det er helt andre algoritmer i bilen nå som styrer styreenheter og alt som hører med. Det er blitt en helt annen verden enn det var tidligere.

Ingen bekymringer

Produktsjef Flakk er imidlertid klar på en ting. For å få et så godt førerhusklima som mulig, må behovene være kartlagt i forkant.

– Kommunikasjon med selger er alfa og omega. Det er mulig å skreddersy isolasjonspakkene, men svært få ønsker å nedgradere disse. Med den optimaliseringen som har kommet, både fra salgssiden og de praktiske produktene som sitter i hytta, skal ikke førerhusklimaet være en stor utfordring i dag, mener han.

En som i hvert fall har truffet blink med førerhuset, er Litra Termo-sjåfør Thomas Elvsveen.

– Her har jeg det helt topp. Jeg har ingen bekymringer for vinteren!

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.