Eier og daglig leder Ole Arild Haugum påpeker at viljen til å investere i et nytt konsept som dette enkelt kan forklares. Et langvarig samarbeid med Volvo.
– Volvo er fremtidsrettet og har kommet langt med utviklingen. Vi føler at vi er ivaretatt. Det å investere i sånt er kostbart, og det er noe som heter service og levetid. Vi er helt avhengig av å ha med noen på laget vi føler trygghet med, det gjør vi med Volvo, sier han.
Klæbu-bedriften mottok bilen i juni i år, og etter noen måneders drift har de rukket å gjøre seg flere erfaringer. Med en hurtiglader tilgjengelig blir driften effektiv. Da lader de fra 10 til 90 prosent i lunsjpausen.
– Dersom det er rimelig flat topografi kan vi konkurrere med en fossilbil. Denne bilen har overbevist oss om at det er liv laga med antall kilometer og leveranser, sier Haugum.
Erfaringen har de ikke gjort alene. Det er bare noen måneder siden de fikk bilen, men det er faktisk slik at bil og sjåfør er leid ut for to år til BN Entreprenør.
– Vi hadde ikke sett for oss at bilen skulle bli leid ut på denne måten her, men til slutt var det så mange som ville ha en bit av den, sier Forset-sjefen.
Vi møter de daglige lederne for de to bedriftene på havna iTrondheim. Det er et stykke fra grustaket på Klæbu til indre havn i Trondheim sentrum, men det er ikke tilfeldig at vi møtes nettopp her. Dette er navet for den elektriske tippbilen. Her laster og losser de fraksjoner som skal brukes på prosjekter i byen. Alt kommer inn sjøveien, eller tilbake fra de samme sentrumsprosjektene. All transport har null utslipp, og bidrar til dramatisk reduksjon i CO2.
– To ting er viktig for oss. Det ene er at samfunnet ønsker å redusere godstransport på vei, og her utgjør pukk- og grustransport 70prosent. Det andre er muligheten for å få levert alle våre råstoff fossilfritt. Det kan vi faktisk få til når vi får det kortreist innenfor fire kilometer i by-gryta, sier Haugum.
Det er altså BN Entreprenør som har fått «herredømme» over den først ankomne bilen de neste to årene. Nå kan sentrumsbedriften tilby hundre prosent utslippsfrie anlegg til Trondheim kommune.
– Det var den eneste bilen som var å oppdrive her, og vi har sikret oss den flere år frem i tid, sier daglig leder Per Nielsen.
BN Entreprenør har interne krav for utslippsreduksjon, uavhengig av hva kunden krever. Bilen benyttes om de får betalt av kunder eller ei. De har investert tungt i elektriske gravemaskiner og annet utstyr. Nå også utslippsfri lastebil, i samarbeid med Forset.
– Det passer vår drift å bruke denne terminalen, i stedet for å kjøre opp til Klæbu eller Melhus med små lass. Vi har mange små jobber sentralt, og sparer mye transport inn og ut av byen. At vi får elektrifisert våre biler og maskiner i selve sentrum har vi tro på blir viktig fremover, sier Nielsen.
Bedriften startet forberedelsene til det grønne skiftet foren god stund siden.
– Vi føler at vi er ganske langt fremme, og at vi kan være med på å bidra til et bedre miljø i vårt nedslagsfelt, sier den daglige lederen.
Én ting er det grønne skiftet og fokus på fremtiden. Hvordanfungerer den elektriske tipp-bilen i praksis i dag? Sjåfør Trond Aune har tusenmil med erfaring bak rattet på Volvo FE Electric.
– Det er generelt en behagelig bil å kjøre. Det mest påfallende er stillheten, og den er smidig, spesielt i by- og tettbygde strøk.Bilen oppleves veldig stabil og stødig på veien med sitt lave tyngdepunkt, særlig med tung last, sier Trond Aune.
Den sømløse 2-trinns girkassen forsterker følelsen av ro, særlig ved bykjøring eller i lavere hastigheter.
– Den er myk og behagelig fra starten, og den er veldig sterk i startøyeblikket. Det oppleves som veldig ok, sier han.
Et par ting savner han. Først og fremst skulle han ønske seg boogieløft. Han skulle også gjerne sett at han kunne styre regenerering fra en egen spak på rattet, ikke avhengig av bremsepedalen slik det fungerer i dag.
– Det er vel det jeg savner mest, men det er ting som er løsbart, sier Aune, vel vitende om at dette er en modell i rask og kontinuerlig utvikling.
Under Aune ligger det en batteripakke på 200 kWh. Den gir omtrent 12 mil rekkevidde ved blandet kjøring med last. Reelt sett varierer rekkevidden en god del, for det er mange faktorer som spiller inn. Mye kan sjåføren selv påvirke.
– Forbruket ligger på rundt 10-15 kW per mil. Helt avhengig av topografi, last og ikke minst min egen kjørestil. Jeg kan spare veldig mye strøm ved å kjøre fornuftig, holde meg under 70 km/t og passe på effektmåleren jeg har foran meg. Heller slippe litt på gassen og ha litt lavere fart, sierAune.
– Batterikapasiteten er jo begrenset, så rekkeviddeangsten er påtagelig iblant. Jeg må planlegge selve kjøringen noe bedre, også når jeg skal lade, legger han til.
Planlegging er et nøkkelord. Kjørelengder og ladetidspunkt må beregnes. Det letter veldig at han stort sett jobber på prosjekter som går over et par uker. Da kan Aune planlegge dag og kjøreruter, og legge til rette for at bilen utnytter sitt potensiale best mulig.
– Vi blir enige om hvilke masser som skal inn og ut. Jeg tar ladepauser når det passer kunden best, men det normale er at jeg lader bilen i lunsjpausen. Vi har en egen ladestasjon, en hurtiglader 150 kW som lader fra 20- 90% på tre kvarter. Det fungerer veldig, veldig bra, sier han.
I løpet av de fire månedene bilen har vært i drift har OleArild Haugum kunnet konstatere at tallene Volvo presenterte for dem holder vann. Bilen leverer som forespeilet på antall tonn og kilometer.
– Det løftet har Volvo innfridd fra dag én. Det er vi veldig fornøyd med, og vi er positivt overrasket over hvor effektiv den elektriske tippbilen er for oss, sier han.
Flere miljøfokuserte anbud har altså ført til at Forset Grus har leid ut bilen for to år til en samarbeidspartner, men allerede til våren kommer to nye Volvo FE Electric til grustaket på Klæbu. Med årene kommer det ytterligere modeller.
– Vi ønsker å investere videre på nye elektriske tippbiler fra Volvo, og har fem totalt i bestilling med Enova-støtte, sier Haugum, som gleder seg til det som kommer.
– Teknologien går fremover, batterikapasiteten blir bedre. I2023 skal vi få levert en fireakslet tipp-bil. I 2024 er det skissert at vi skal få en fireakslet krok-bil, som vi skal bruke til å transportere alt innen by-gryta i Trondheim, men med et spesielt fokus på transport av batteripakker, sier han.
Vi innledet med at de ladet opp til en elektrisk fremtid, men Forset Grus med samarbeidspartnerne og Volvo har jaggu en god del strøm på batteriet allerede.
Volvo Trucks har i dag fem elektriske lastebilmodeller. Disse dekker alle behov innen mellomstore og tunge lastebiler. Fra bydistribusjon til tungtransport og anlegg. Volvo FE 6x2 Electric har en drivlinje som er utviklet av Volvo og består av 2 elektriske motorer 400 kW/850 Nm, 2-trinns girkasse, elektrisk drevet kraftuttak og 4 batteri på 266 kWh.
Eier og daglig leder Ole Arild Haugum påpeker at viljen til å investere i et nytt konsept som dette enkelt kan forklares. Et langvarig samarbeid med Volvo.
– Volvo er fremtidsrettet og har kommet langt med utviklingen. Vi føler at vi er ivaretatt. Det å investere i sånt er kostbart, og det er noe som heter service og levetid. Vi er helt avhengig av å ha med noen på laget vi føler trygghet med, det gjør vi med Volvo, sier han.
Klæbu-bedriften mottok bilen i juni i år, og etter noen måneders drift har de rukket å gjøre seg flere erfaringer. Med en hurtiglader tilgjengelig blir driften effektiv. Da lader de fra 10 til 90 prosent i lunsjpausen.
– Dersom det er rimelig flat topografi kan vi konkurrere med en fossilbil. Denne bilen har overbevist oss om at det er liv laga med antall kilometer og leveranser, sier Haugum.
Erfaringen har de ikke gjort alene. Det er bare noen måneder siden de fikk bilen, men det er faktisk slik at bil og sjåfør er leid ut for to år til BN Entreprenør.
– Vi hadde ikke sett for oss at bilen skulle bli leid ut på denne måten her, men til slutt var det så mange som ville ha en bit av den, sier Forset-sjefen.
Vi møter de daglige lederne for de to bedriftene på havna iTrondheim. Det er et stykke fra grustaket på Klæbu til indre havn i Trondheim sentrum, men det er ikke tilfeldig at vi møtes nettopp her. Dette er navet for den elektriske tippbilen. Her laster og losser de fraksjoner som skal brukes på prosjekter i byen. Alt kommer inn sjøveien, eller tilbake fra de samme sentrumsprosjektene. All transport har null utslipp, og bidrar til dramatisk reduksjon i CO2.
– To ting er viktig for oss. Det ene er at samfunnet ønsker å redusere godstransport på vei, og her utgjør pukk- og grustransport 70prosent. Det andre er muligheten for å få levert alle våre råstoff fossilfritt. Det kan vi faktisk få til når vi får det kortreist innenfor fire kilometer i by-gryta, sier Haugum.
Det er altså BN Entreprenør som har fått «herredømme» over den først ankomne bilen de neste to årene. Nå kan sentrumsbedriften tilby hundre prosent utslippsfrie anlegg til Trondheim kommune.
– Det var den eneste bilen som var å oppdrive her, og vi har sikret oss den flere år frem i tid, sier daglig leder Per Nielsen.
BN Entreprenør har interne krav for utslippsreduksjon, uavhengig av hva kunden krever. Bilen benyttes om de får betalt av kunder eller ei. De har investert tungt i elektriske gravemaskiner og annet utstyr. Nå også utslippsfri lastebil, i samarbeid med Forset.
– Det passer vår drift å bruke denne terminalen, i stedet for å kjøre opp til Klæbu eller Melhus med små lass. Vi har mange små jobber sentralt, og sparer mye transport inn og ut av byen. At vi får elektrifisert våre biler og maskiner i selve sentrum har vi tro på blir viktig fremover, sier Nielsen.
Bedriften startet forberedelsene til det grønne skiftet foren god stund siden.
– Vi føler at vi er ganske langt fremme, og at vi kan være med på å bidra til et bedre miljø i vårt nedslagsfelt, sier den daglige lederen.
Én ting er det grønne skiftet og fokus på fremtiden. Hvordanfungerer den elektriske tipp-bilen i praksis i dag? Sjåfør Trond Aune har tusenmil med erfaring bak rattet på Volvo FE Electric.
– Det er generelt en behagelig bil å kjøre. Det mest påfallende er stillheten, og den er smidig, spesielt i by- og tettbygde strøk.Bilen oppleves veldig stabil og stødig på veien med sitt lave tyngdepunkt, særlig med tung last, sier Trond Aune.
Den sømløse 2-trinns girkassen forsterker følelsen av ro, særlig ved bykjøring eller i lavere hastigheter.
– Den er myk og behagelig fra starten, og den er veldig sterk i startøyeblikket. Det oppleves som veldig ok, sier han.
Et par ting savner han. Først og fremst skulle han ønske seg boogieløft. Han skulle også gjerne sett at han kunne styre regenerering fra en egen spak på rattet, ikke avhengig av bremsepedalen slik det fungerer i dag.
– Det er vel det jeg savner mest, men det er ting som er løsbart, sier Aune, vel vitende om at dette er en modell i rask og kontinuerlig utvikling.
Under Aune ligger det en batteripakke på 200 kWh. Den gir omtrent 12 mil rekkevidde ved blandet kjøring med last. Reelt sett varierer rekkevidden en god del, for det er mange faktorer som spiller inn. Mye kan sjåføren selv påvirke.
– Forbruket ligger på rundt 10-15 kW per mil. Helt avhengig av topografi, last og ikke minst min egen kjørestil. Jeg kan spare veldig mye strøm ved å kjøre fornuftig, holde meg under 70 km/t og passe på effektmåleren jeg har foran meg. Heller slippe litt på gassen og ha litt lavere fart, sierAune.
– Batterikapasiteten er jo begrenset, så rekkeviddeangsten er påtagelig iblant. Jeg må planlegge selve kjøringen noe bedre, også når jeg skal lade, legger han til.
Planlegging er et nøkkelord. Kjørelengder og ladetidspunkt må beregnes. Det letter veldig at han stort sett jobber på prosjekter som går over et par uker. Da kan Aune planlegge dag og kjøreruter, og legge til rette for at bilen utnytter sitt potensiale best mulig.
– Vi blir enige om hvilke masser som skal inn og ut. Jeg tar ladepauser når det passer kunden best, men det normale er at jeg lader bilen i lunsjpausen. Vi har en egen ladestasjon, en hurtiglader 150 kW som lader fra 20- 90% på tre kvarter. Det fungerer veldig, veldig bra, sier han.
I løpet av de fire månedene bilen har vært i drift har OleArild Haugum kunnet konstatere at tallene Volvo presenterte for dem holder vann. Bilen leverer som forespeilet på antall tonn og kilometer.
– Det løftet har Volvo innfridd fra dag én. Det er vi veldig fornøyd med, og vi er positivt overrasket over hvor effektiv den elektriske tippbilen er for oss, sier han.
Flere miljøfokuserte anbud har altså ført til at Forset Grus har leid ut bilen for to år til en samarbeidspartner, men allerede til våren kommer to nye Volvo FE Electric til grustaket på Klæbu. Med årene kommer det ytterligere modeller.
– Vi ønsker å investere videre på nye elektriske tippbiler fra Volvo, og har fem totalt i bestilling med Enova-støtte, sier Haugum, som gleder seg til det som kommer.
– Teknologien går fremover, batterikapasiteten blir bedre. I2023 skal vi få levert en fireakslet tipp-bil. I 2024 er det skissert at vi skal få en fireakslet krok-bil, som vi skal bruke til å transportere alt innen by-gryta i Trondheim, men med et spesielt fokus på transport av batteripakker, sier han.
Vi innledet med at de ladet opp til en elektrisk fremtid, men Forset Grus med samarbeidspartnerne og Volvo har jaggu en god del strøm på batteriet allerede.
Volvo Trucks har i dag fem elektriske lastebilmodeller. Disse dekker alle behov innen mellomstore og tunge lastebiler. Fra bydistribusjon til tungtransport og anlegg. Volvo FE 6x2 Electric har en drivlinje som er utviklet av Volvo og består av 2 elektriske motorer 400 kW/850 Nm, 2-trinns girkasse, elektrisk drevet kraftuttak og 4 batteri på 266 kWh.
Eier og daglig leder Ole Arild Haugum påpeker at viljen til å investere i et nytt konsept som dette enkelt kan forklares. Et langvarig samarbeid med Volvo.
– Volvo er fremtidsrettet og har kommet langt med utviklingen. Vi føler at vi er ivaretatt. Det å investere i sånt er kostbart, og det er noe som heter service og levetid. Vi er helt avhengig av å ha med noen på laget vi føler trygghet med, det gjør vi med Volvo, sier han.
Klæbu-bedriften mottok bilen i juni i år, og etter noen måneders drift har de rukket å gjøre seg flere erfaringer. Med en hurtiglader tilgjengelig blir driften effektiv. Da lader de fra 10 til 90 prosent i lunsjpausen.
– Dersom det er rimelig flat topografi kan vi konkurrere med en fossilbil. Denne bilen har overbevist oss om at det er liv laga med antall kilometer og leveranser, sier Haugum.
Erfaringen har de ikke gjort alene. Det er bare noen måneder siden de fikk bilen, men det er faktisk slik at bil og sjåfør er leid ut for to år til BN Entreprenør.
– Vi hadde ikke sett for oss at bilen skulle bli leid ut på denne måten her, men til slutt var det så mange som ville ha en bit av den, sier Forset-sjefen.
Vi møter de daglige lederne for de to bedriftene på havna iTrondheim. Det er et stykke fra grustaket på Klæbu til indre havn i Trondheim sentrum, men det er ikke tilfeldig at vi møtes nettopp her. Dette er navet for den elektriske tippbilen. Her laster og losser de fraksjoner som skal brukes på prosjekter i byen. Alt kommer inn sjøveien, eller tilbake fra de samme sentrumsprosjektene. All transport har null utslipp, og bidrar til dramatisk reduksjon i CO2.
– To ting er viktig for oss. Det ene er at samfunnet ønsker å redusere godstransport på vei, og her utgjør pukk- og grustransport 70prosent. Det andre er muligheten for å få levert alle våre råstoff fossilfritt. Det kan vi faktisk få til når vi får det kortreist innenfor fire kilometer i by-gryta, sier Haugum.
Det er altså BN Entreprenør som har fått «herredømme» over den først ankomne bilen de neste to årene. Nå kan sentrumsbedriften tilby hundre prosent utslippsfrie anlegg til Trondheim kommune.
– Det var den eneste bilen som var å oppdrive her, og vi har sikret oss den flere år frem i tid, sier daglig leder Per Nielsen.
BN Entreprenør har interne krav for utslippsreduksjon, uavhengig av hva kunden krever. Bilen benyttes om de får betalt av kunder eller ei. De har investert tungt i elektriske gravemaskiner og annet utstyr. Nå også utslippsfri lastebil, i samarbeid med Forset.
– Det passer vår drift å bruke denne terminalen, i stedet for å kjøre opp til Klæbu eller Melhus med små lass. Vi har mange små jobber sentralt, og sparer mye transport inn og ut av byen. At vi får elektrifisert våre biler og maskiner i selve sentrum har vi tro på blir viktig fremover, sier Nielsen.
Bedriften startet forberedelsene til det grønne skiftet foren god stund siden.
– Vi føler at vi er ganske langt fremme, og at vi kan være med på å bidra til et bedre miljø i vårt nedslagsfelt, sier den daglige lederen.
Én ting er det grønne skiftet og fokus på fremtiden. Hvordanfungerer den elektriske tipp-bilen i praksis i dag? Sjåfør Trond Aune har tusenmil med erfaring bak rattet på Volvo FE Electric.
– Det er generelt en behagelig bil å kjøre. Det mest påfallende er stillheten, og den er smidig, spesielt i by- og tettbygde strøk.Bilen oppleves veldig stabil og stødig på veien med sitt lave tyngdepunkt, særlig med tung last, sier Trond Aune.
Den sømløse 2-trinns girkassen forsterker følelsen av ro, særlig ved bykjøring eller i lavere hastigheter.
– Den er myk og behagelig fra starten, og den er veldig sterk i startøyeblikket. Det oppleves som veldig ok, sier han.
Et par ting savner han. Først og fremst skulle han ønske seg boogieløft. Han skulle også gjerne sett at han kunne styre regenerering fra en egen spak på rattet, ikke avhengig av bremsepedalen slik det fungerer i dag.
– Det er vel det jeg savner mest, men det er ting som er løsbart, sier Aune, vel vitende om at dette er en modell i rask og kontinuerlig utvikling.
Under Aune ligger det en batteripakke på 200 kWh. Den gir omtrent 12 mil rekkevidde ved blandet kjøring med last. Reelt sett varierer rekkevidden en god del, for det er mange faktorer som spiller inn. Mye kan sjåføren selv påvirke.
– Forbruket ligger på rundt 10-15 kW per mil. Helt avhengig av topografi, last og ikke minst min egen kjørestil. Jeg kan spare veldig mye strøm ved å kjøre fornuftig, holde meg under 70 km/t og passe på effektmåleren jeg har foran meg. Heller slippe litt på gassen og ha litt lavere fart, sierAune.
– Batterikapasiteten er jo begrenset, så rekkeviddeangsten er påtagelig iblant. Jeg må planlegge selve kjøringen noe bedre, også når jeg skal lade, legger han til.
Planlegging er et nøkkelord. Kjørelengder og ladetidspunkt må beregnes. Det letter veldig at han stort sett jobber på prosjekter som går over et par uker. Da kan Aune planlegge dag og kjøreruter, og legge til rette for at bilen utnytter sitt potensiale best mulig.
– Vi blir enige om hvilke masser som skal inn og ut. Jeg tar ladepauser når det passer kunden best, men det normale er at jeg lader bilen i lunsjpausen. Vi har en egen ladestasjon, en hurtiglader 150 kW som lader fra 20- 90% på tre kvarter. Det fungerer veldig, veldig bra, sier han.
I løpet av de fire månedene bilen har vært i drift har OleArild Haugum kunnet konstatere at tallene Volvo presenterte for dem holder vann. Bilen leverer som forespeilet på antall tonn og kilometer.
– Det løftet har Volvo innfridd fra dag én. Det er vi veldig fornøyd med, og vi er positivt overrasket over hvor effektiv den elektriske tippbilen er for oss, sier han.
Flere miljøfokuserte anbud har altså ført til at Forset Grus har leid ut bilen for to år til en samarbeidspartner, men allerede til våren kommer to nye Volvo FE Electric til grustaket på Klæbu. Med årene kommer det ytterligere modeller.
– Vi ønsker å investere videre på nye elektriske tippbiler fra Volvo, og har fem totalt i bestilling med Enova-støtte, sier Haugum, som gleder seg til det som kommer.
– Teknologien går fremover, batterikapasiteten blir bedre. I2023 skal vi få levert en fireakslet tipp-bil. I 2024 er det skissert at vi skal få en fireakslet krok-bil, som vi skal bruke til å transportere alt innen by-gryta i Trondheim, men med et spesielt fokus på transport av batteripakker, sier han.
Vi innledet med at de ladet opp til en elektrisk fremtid, men Forset Grus med samarbeidspartnerne og Volvo har jaggu en god del strøm på batteriet allerede.
Volvo Trucks har i dag fem elektriske lastebilmodeller. Disse dekker alle behov innen mellomstore og tunge lastebiler. Fra bydistribusjon til tungtransport og anlegg. Volvo FE 6x2 Electric har en drivlinje som er utviklet av Volvo og består av 2 elektriske motorer 400 kW/850 Nm, 2-trinns girkasse, elektrisk drevet kraftuttak og 4 batteri på 266 kWh.
Eier og daglig leder Ole Arild Haugum påpeker at viljen til å investere i et nytt konsept som dette enkelt kan forklares. Et langvarig samarbeid med Volvo.
– Volvo er fremtidsrettet og har kommet langt med utviklingen. Vi føler at vi er ivaretatt. Det å investere i sånt er kostbart, og det er noe som heter service og levetid. Vi er helt avhengig av å ha med noen på laget vi føler trygghet med, det gjør vi med Volvo, sier han.
Klæbu-bedriften mottok bilen i juni i år, og etter noen måneders drift har de rukket å gjøre seg flere erfaringer. Med en hurtiglader tilgjengelig blir driften effektiv. Da lader de fra 10 til 90 prosent i lunsjpausen.
– Dersom det er rimelig flat topografi kan vi konkurrere med en fossilbil. Denne bilen har overbevist oss om at det er liv laga med antall kilometer og leveranser, sier Haugum.
Erfaringen har de ikke gjort alene. Det er bare noen måneder siden de fikk bilen, men det er faktisk slik at bil og sjåfør er leid ut for to år til BN Entreprenør.
– Vi hadde ikke sett for oss at bilen skulle bli leid ut på denne måten her, men til slutt var det så mange som ville ha en bit av den, sier Forset-sjefen.
Vi møter de daglige lederne for de to bedriftene på havna iTrondheim. Det er et stykke fra grustaket på Klæbu til indre havn i Trondheim sentrum, men det er ikke tilfeldig at vi møtes nettopp her. Dette er navet for den elektriske tippbilen. Her laster og losser de fraksjoner som skal brukes på prosjekter i byen. Alt kommer inn sjøveien, eller tilbake fra de samme sentrumsprosjektene. All transport har null utslipp, og bidrar til dramatisk reduksjon i CO2.
– To ting er viktig for oss. Det ene er at samfunnet ønsker å redusere godstransport på vei, og her utgjør pukk- og grustransport 70prosent. Det andre er muligheten for å få levert alle våre råstoff fossilfritt. Det kan vi faktisk få til når vi får det kortreist innenfor fire kilometer i by-gryta, sier Haugum.
Det er altså BN Entreprenør som har fått «herredømme» over den først ankomne bilen de neste to årene. Nå kan sentrumsbedriften tilby hundre prosent utslippsfrie anlegg til Trondheim kommune.
– Det var den eneste bilen som var å oppdrive her, og vi har sikret oss den flere år frem i tid, sier daglig leder Per Nielsen.
BN Entreprenør har interne krav for utslippsreduksjon, uavhengig av hva kunden krever. Bilen benyttes om de får betalt av kunder eller ei. De har investert tungt i elektriske gravemaskiner og annet utstyr. Nå også utslippsfri lastebil, i samarbeid med Forset.
– Det passer vår drift å bruke denne terminalen, i stedet for å kjøre opp til Klæbu eller Melhus med små lass. Vi har mange små jobber sentralt, og sparer mye transport inn og ut av byen. At vi får elektrifisert våre biler og maskiner i selve sentrum har vi tro på blir viktig fremover, sier Nielsen.
Bedriften startet forberedelsene til det grønne skiftet foren god stund siden.
– Vi føler at vi er ganske langt fremme, og at vi kan være med på å bidra til et bedre miljø i vårt nedslagsfelt, sier den daglige lederen.
Én ting er det grønne skiftet og fokus på fremtiden. Hvordanfungerer den elektriske tipp-bilen i praksis i dag? Sjåfør Trond Aune har tusenmil med erfaring bak rattet på Volvo FE Electric.
– Det er generelt en behagelig bil å kjøre. Det mest påfallende er stillheten, og den er smidig, spesielt i by- og tettbygde strøk.Bilen oppleves veldig stabil og stødig på veien med sitt lave tyngdepunkt, særlig med tung last, sier Trond Aune.
Den sømløse 2-trinns girkassen forsterker følelsen av ro, særlig ved bykjøring eller i lavere hastigheter.
– Den er myk og behagelig fra starten, og den er veldig sterk i startøyeblikket. Det oppleves som veldig ok, sier han.
Et par ting savner han. Først og fremst skulle han ønske seg boogieløft. Han skulle også gjerne sett at han kunne styre regenerering fra en egen spak på rattet, ikke avhengig av bremsepedalen slik det fungerer i dag.
– Det er vel det jeg savner mest, men det er ting som er løsbart, sier Aune, vel vitende om at dette er en modell i rask og kontinuerlig utvikling.
Under Aune ligger det en batteripakke på 200 kWh. Den gir omtrent 12 mil rekkevidde ved blandet kjøring med last. Reelt sett varierer rekkevidden en god del, for det er mange faktorer som spiller inn. Mye kan sjåføren selv påvirke.
– Forbruket ligger på rundt 10-15 kW per mil. Helt avhengig av topografi, last og ikke minst min egen kjørestil. Jeg kan spare veldig mye strøm ved å kjøre fornuftig, holde meg under 70 km/t og passe på effektmåleren jeg har foran meg. Heller slippe litt på gassen og ha litt lavere fart, sierAune.
– Batterikapasiteten er jo begrenset, så rekkeviddeangsten er påtagelig iblant. Jeg må planlegge selve kjøringen noe bedre, også når jeg skal lade, legger han til.
Planlegging er et nøkkelord. Kjørelengder og ladetidspunkt må beregnes. Det letter veldig at han stort sett jobber på prosjekter som går over et par uker. Da kan Aune planlegge dag og kjøreruter, og legge til rette for at bilen utnytter sitt potensiale best mulig.
– Vi blir enige om hvilke masser som skal inn og ut. Jeg tar ladepauser når det passer kunden best, men det normale er at jeg lader bilen i lunsjpausen. Vi har en egen ladestasjon, en hurtiglader 150 kW som lader fra 20- 90% på tre kvarter. Det fungerer veldig, veldig bra, sier han.
I løpet av de fire månedene bilen har vært i drift har OleArild Haugum kunnet konstatere at tallene Volvo presenterte for dem holder vann. Bilen leverer som forespeilet på antall tonn og kilometer.
– Det løftet har Volvo innfridd fra dag én. Det er vi veldig fornøyd med, og vi er positivt overrasket over hvor effektiv den elektriske tippbilen er for oss, sier han.
Flere miljøfokuserte anbud har altså ført til at Forset Grus har leid ut bilen for to år til en samarbeidspartner, men allerede til våren kommer to nye Volvo FE Electric til grustaket på Klæbu. Med årene kommer det ytterligere modeller.
– Vi ønsker å investere videre på nye elektriske tippbiler fra Volvo, og har fem totalt i bestilling med Enova-støtte, sier Haugum, som gleder seg til det som kommer.
– Teknologien går fremover, batterikapasiteten blir bedre. I2023 skal vi få levert en fireakslet tipp-bil. I 2024 er det skissert at vi skal få en fireakslet krok-bil, som vi skal bruke til å transportere alt innen by-gryta i Trondheim, men med et spesielt fokus på transport av batteripakker, sier han.
Vi innledet med at de ladet opp til en elektrisk fremtid, men Forset Grus med samarbeidspartnerne og Volvo har jaggu en god del strøm på batteriet allerede.
Volvo Trucks har i dag fem elektriske lastebilmodeller. Disse dekker alle behov innen mellomstore og tunge lastebiler. Fra bydistribusjon til tungtransport og anlegg. Volvo FE 6x2 Electric har en drivlinje som er utviklet av Volvo og består av 2 elektriske motorer 400 kW/850 Nm, 2-trinns girkasse, elektrisk drevet kraftuttak og 4 batteri på 266 kWh.