Han har først og fremst latt seg overraske over hvor effektivt de 500 hestene jobber.
– Jeg satt og gruet meg innover Åkrafjorden før jeg skulle opp Rullestad og inn i fjellet, men jeg ble meget positivt overrasket over hvordan den gikk. Jeg har latt meg imponere av denne bilen. Jeg kan ikke si noe annet enn at den er fantastisk å kjøre, sier Skeie.
Han innrømmer glatt at han trodde det skulle bli en voldsom nedtur å gå fra 750 til 500. For Hustvedt & Skeies ruter går på ingen måte i flatt terreng og på rette veier.
– Du kan selvfølgelig ikke sammenligne det med en 750, men jeg hadde trodd det var en mye større forskjell for å si det rett ut, sier han.
Hustvedt & Skeie er det du kan kalle en "tradisjonell" Scania-bedrift, selv om det har blitt noen Volvo FH750 og FH540 de siste årene
Men i 2020 bestemte hjørnesteinsbedriften i Vindafjord seg for å investere i fem 500 I-Save.
Årsaken? Drivstofføkonomi.
– Vi ville få ned dieselforbruket, og hadde sett at andre hadde kjørt noen tester med gode resultater. Vi bestemte oss for å prøve Volvo FH500 I-save. Vi tok sjansen, og kjøpte fem stykker, sier Reidar Skeie.
Det angrer de altså ikke på. De har fått levert en ny 500 I-Save i 2021, og har ytterligere en i bestilling.
– Vi har voldsomt god erfaring på de bilene vi har fått nå. Det har vært litt ymse på drivstofforbruk tidligere, men nå er de inne på noe som er meget bra, sier den arbeidende styrelederen i bedriften.
Han har selv erfart forskjellen, med mange turer i både en relativt ny 750 og helt nye 500 I-Save.
– Jeg følte jeg kjørte den største ganske billig. Men den nye I-Saven går 0,7 - 0,8 billigere enn 750-modellen, sier han.
– Denne modellen har vært stabil og god. De virker, skyter Geir Hustvedt inn.
Jeg følte jeg kjørte den største ganske billig. Men den nye I-Saven går 0,7 - 0,8 billigere enn 750-modellen
Reidar Skeie, Hustvedt & Skeie
Hustvedt & Skeie kjører mye mellom Fatlands anlegg på Ølen og Oslo, over Haukelifjell. En strekning på nesten 40 mil. Reidar Skeie har kjørt ruta utallige ganger, og vet godt hva han snakker om. Han mener det skiller få minutter i kjøretid, selv med 250 færre hester under setet.
– Om du er maks uheldig bruker du syv-åtte minutter lenger tid om du kjører 500-modellen. Den bruker mye mindre diesel. Regnestykket er ganske enkelt, for å si det sånn.
Skeie kjører ofte ned til Fatland Jæren på Hommersåk, og tilbake igjen til Ølen.
– Det skiller mellom ett og to minutter på distansen Hommersåk - Mortavika, og det er en times tung kjøring. Det er null forskjell, egentlig, sier Skeie.
Om det har vært noen skepsis til at en mindre motor vil fortere bukke under for presset med tung kjøring har den vist seg å være ubegrunnet. Hustvedt og Skeie har aldri vært så bekymret for det heller. Da var de mer usikre på hvordan bilene skulle oppføre seg over fjellet, på glatta.
– Det har gått mye bedre enn vi forventet, sier Hustvedt.
Tallene taler sitt tydelige språk. Drivstofføkonomien forbedres vesentlig med 500 I-Save. Kjørekomforten beskrives i rosende ordelag. Når kjøretiden tett på er den samme som med de større motorene virker dette som et logisk valg.
Så enkelt er det ikke. Sjåfører er mangelvare, og det hjelper jo fint lite med nye flotte biler om ingen er der for å kjøre dem. Det er et velkjent faktum at mange sjåfører rynker litt på nesa over tallet 500.
For å sukre pillen overfor sjåførene kjøpte de alle I-Save-modellene med XXL-hytte.
– Jeg er helt utrolig imponert selv over hvor stor forskjell det er på trivselen i hytta. Det kan ikke sammenlignes. Det er mye større plass. Du er mye mer uthvilt når du våkner i en XXL-hytte kontra en vanlig Volvo-hytte. Det er det ikke tvil om, roser Sigbjørn Skeie.
– Det Volvo gjorde feil overfor sjåførene var å kalle den 500 hester. Hadde det stått 600 på siden hadde den gått som hakka møkk, tror Geir Hustvedt.
– Hadde vi hatt folkene med oss hadde vi nok hatt enda flere Volvoer. Scania har vært bedre på drivstoff opp gjennom, men nå er Volvo bra, fortsetter han.
Små, men effektive og drivstoffgjerrige motorer er ikke alltid sjåførenes førstevalg, men det som blir mer og mer viktig når nye biler skal kjøpes er servicepunktene og hjelpen du tilbys.
– Det blir mer og mer aktuelt. Der har Volvo vært veldig bra på begge sider av fjellet. Du får hjelp langs veien, sier den daglige lederen.
– Jeg må få skryte av servicenettet til Volvo. Det er fantastisk bra, sier Sigbjørn Skeie.
For med lastebilen fullstappet med kjøtt kan uforutsette stopp føre til store kostnadstap. De kan rett og slett ikke stoppe noe særlig med den lasten de transporterer.
– Nei, nei. Bilene må gå, sier Geir Hustvedt.
Jeg må få skryte av servicenettet til Volvo. Det er fantastisk bra.
Reidar Skeie, Hustvedt & Skeie
Han har først og fremst latt seg overraske over hvor effektivt de 500 hestene jobber.
– Jeg satt og gruet meg innover Åkrafjorden før jeg skulle opp Rullestad og inn i fjellet, men jeg ble meget positivt overrasket over hvordan den gikk. Jeg har latt meg imponere av denne bilen. Jeg kan ikke si noe annet enn at den er fantastisk å kjøre, sier Skeie.
Han innrømmer glatt at han trodde det skulle bli en voldsom nedtur å gå fra 750 til 500. For Hustvedt & Skeies ruter går på ingen måte i flatt terreng og på rette veier.
– Du kan selvfølgelig ikke sammenligne det med en 750, men jeg hadde trodd det var en mye større forskjell for å si det rett ut, sier han.
Hustvedt & Skeie er det du kan kalle en "tradisjonell" Scania-bedrift, selv om det har blitt noen Volvo FH750 og FH540 de siste årene
Men i 2020 bestemte hjørnesteinsbedriften i Vindafjord seg for å investere i fem 500 I-Save.
Årsaken? Drivstofføkonomi.
– Vi ville få ned dieselforbruket, og hadde sett at andre hadde kjørt noen tester med gode resultater. Vi bestemte oss for å prøve Volvo FH500 I-save. Vi tok sjansen, og kjøpte fem stykker, sier Reidar Skeie.
Det angrer de altså ikke på. De har fått levert en ny 500 I-Save i 2021, og har ytterligere en i bestilling.
– Vi har voldsomt god erfaring på de bilene vi har fått nå. Det har vært litt ymse på drivstofforbruk tidligere, men nå er de inne på noe som er meget bra, sier den arbeidende styrelederen i bedriften.
Han har selv erfart forskjellen, med mange turer i både en relativt ny 750 og helt nye 500 I-Save.
– Jeg følte jeg kjørte den største ganske billig. Men den nye I-Saven går 0,7 - 0,8 billigere enn 750-modellen, sier han.
– Denne modellen har vært stabil og god. De virker, skyter Geir Hustvedt inn.
Jeg følte jeg kjørte den største ganske billig. Men den nye I-Saven går 0,7 - 0,8 billigere enn 750-modellen
Reidar Skeie, Hustvedt & Skeie
Hustvedt & Skeie kjører mye mellom Fatlands anlegg på Ølen og Oslo, over Haukelifjell. En strekning på nesten 40 mil. Reidar Skeie har kjørt ruta utallige ganger, og vet godt hva han snakker om. Han mener det skiller få minutter i kjøretid, selv med 250 færre hester under setet.
– Om du er maks uheldig bruker du syv-åtte minutter lenger tid om du kjører 500-modellen. Den bruker mye mindre diesel. Regnestykket er ganske enkelt, for å si det sånn.
Skeie kjører ofte ned til Fatland Jæren på Hommersåk, og tilbake igjen til Ølen.
– Det skiller mellom ett og to minutter på distansen Hommersåk - Mortavika, og det er en times tung kjøring. Det er null forskjell, egentlig, sier Skeie.
Om det har vært noen skepsis til at en mindre motor vil fortere bukke under for presset med tung kjøring har den vist seg å være ubegrunnet. Hustvedt og Skeie har aldri vært så bekymret for det heller. Da var de mer usikre på hvordan bilene skulle oppføre seg over fjellet, på glatta.
– Det har gått mye bedre enn vi forventet, sier Hustvedt.
Tallene taler sitt tydelige språk. Drivstofføkonomien forbedres vesentlig med 500 I-Save. Kjørekomforten beskrives i rosende ordelag. Når kjøretiden tett på er den samme som med de større motorene virker dette som et logisk valg.
Så enkelt er det ikke. Sjåfører er mangelvare, og det hjelper jo fint lite med nye flotte biler om ingen er der for å kjøre dem. Det er et velkjent faktum at mange sjåfører rynker litt på nesa over tallet 500.
For å sukre pillen overfor sjåførene kjøpte de alle I-Save-modellene med XXL-hytte.
– Jeg er helt utrolig imponert selv over hvor stor forskjell det er på trivselen i hytta. Det kan ikke sammenlignes. Det er mye større plass. Du er mye mer uthvilt når du våkner i en XXL-hytte kontra en vanlig Volvo-hytte. Det er det ikke tvil om, roser Sigbjørn Skeie.
– Det Volvo gjorde feil overfor sjåførene var å kalle den 500 hester. Hadde det stått 600 på siden hadde den gått som hakka møkk, tror Geir Hustvedt.
– Hadde vi hatt folkene med oss hadde vi nok hatt enda flere Volvoer. Scania har vært bedre på drivstoff opp gjennom, men nå er Volvo bra, fortsetter han.
Små, men effektive og drivstoffgjerrige motorer er ikke alltid sjåførenes førstevalg, men det som blir mer og mer viktig når nye biler skal kjøpes er servicepunktene og hjelpen du tilbys.
– Det blir mer og mer aktuelt. Der har Volvo vært veldig bra på begge sider av fjellet. Du får hjelp langs veien, sier den daglige lederen.
– Jeg må få skryte av servicenettet til Volvo. Det er fantastisk bra, sier Sigbjørn Skeie.
For med lastebilen fullstappet med kjøtt kan uforutsette stopp føre til store kostnadstap. De kan rett og slett ikke stoppe noe særlig med den lasten de transporterer.
– Nei, nei. Bilene må gå, sier Geir Hustvedt.
Jeg må få skryte av servicenettet til Volvo. Det er fantastisk bra.
Reidar Skeie, Hustvedt & Skeie
Han har først og fremst latt seg overraske over hvor effektivt de 500 hestene jobber.
– Jeg satt og gruet meg innover Åkrafjorden før jeg skulle opp Rullestad og inn i fjellet, men jeg ble meget positivt overrasket over hvordan den gikk. Jeg har latt meg imponere av denne bilen. Jeg kan ikke si noe annet enn at den er fantastisk å kjøre, sier Skeie.
Han innrømmer glatt at han trodde det skulle bli en voldsom nedtur å gå fra 750 til 500. For Hustvedt & Skeies ruter går på ingen måte i flatt terreng og på rette veier.
– Du kan selvfølgelig ikke sammenligne det med en 750, men jeg hadde trodd det var en mye større forskjell for å si det rett ut, sier han.
Hustvedt & Skeie er det du kan kalle en "tradisjonell" Scania-bedrift, selv om det har blitt noen Volvo FH750 og FH540 de siste årene
Men i 2020 bestemte hjørnesteinsbedriften i Vindafjord seg for å investere i fem 500 I-Save.
Årsaken? Drivstofføkonomi.
– Vi ville få ned dieselforbruket, og hadde sett at andre hadde kjørt noen tester med gode resultater. Vi bestemte oss for å prøve Volvo FH500 I-save. Vi tok sjansen, og kjøpte fem stykker, sier Reidar Skeie.
Det angrer de altså ikke på. De har fått levert en ny 500 I-Save i 2021, og har ytterligere en i bestilling.
– Vi har voldsomt god erfaring på de bilene vi har fått nå. Det har vært litt ymse på drivstofforbruk tidligere, men nå er de inne på noe som er meget bra, sier den arbeidende styrelederen i bedriften.
Han har selv erfart forskjellen, med mange turer i både en relativt ny 750 og helt nye 500 I-Save.
– Jeg følte jeg kjørte den største ganske billig. Men den nye I-Saven går 0,7 - 0,8 billigere enn 750-modellen, sier han.
– Denne modellen har vært stabil og god. De virker, skyter Geir Hustvedt inn.
Jeg følte jeg kjørte den største ganske billig. Men den nye I-Saven går 0,7 - 0,8 billigere enn 750-modellen
Reidar Skeie, Hustvedt & Skeie
Hustvedt & Skeie kjører mye mellom Fatlands anlegg på Ølen og Oslo, over Haukelifjell. En strekning på nesten 40 mil. Reidar Skeie har kjørt ruta utallige ganger, og vet godt hva han snakker om. Han mener det skiller få minutter i kjøretid, selv med 250 færre hester under setet.
– Om du er maks uheldig bruker du syv-åtte minutter lenger tid om du kjører 500-modellen. Den bruker mye mindre diesel. Regnestykket er ganske enkelt, for å si det sånn.
Skeie kjører ofte ned til Fatland Jæren på Hommersåk, og tilbake igjen til Ølen.
– Det skiller mellom ett og to minutter på distansen Hommersåk - Mortavika, og det er en times tung kjøring. Det er null forskjell, egentlig, sier Skeie.
Om det har vært noen skepsis til at en mindre motor vil fortere bukke under for presset med tung kjøring har den vist seg å være ubegrunnet. Hustvedt og Skeie har aldri vært så bekymret for det heller. Da var de mer usikre på hvordan bilene skulle oppføre seg over fjellet, på glatta.
– Det har gått mye bedre enn vi forventet, sier Hustvedt.
Tallene taler sitt tydelige språk. Drivstofføkonomien forbedres vesentlig med 500 I-Save. Kjørekomforten beskrives i rosende ordelag. Når kjøretiden tett på er den samme som med de større motorene virker dette som et logisk valg.
Så enkelt er det ikke. Sjåfører er mangelvare, og det hjelper jo fint lite med nye flotte biler om ingen er der for å kjøre dem. Det er et velkjent faktum at mange sjåfører rynker litt på nesa over tallet 500.
For å sukre pillen overfor sjåførene kjøpte de alle I-Save-modellene med XXL-hytte.
– Jeg er helt utrolig imponert selv over hvor stor forskjell det er på trivselen i hytta. Det kan ikke sammenlignes. Det er mye større plass. Du er mye mer uthvilt når du våkner i en XXL-hytte kontra en vanlig Volvo-hytte. Det er det ikke tvil om, roser Sigbjørn Skeie.
– Det Volvo gjorde feil overfor sjåførene var å kalle den 500 hester. Hadde det stått 600 på siden hadde den gått som hakka møkk, tror Geir Hustvedt.
– Hadde vi hatt folkene med oss hadde vi nok hatt enda flere Volvoer. Scania har vært bedre på drivstoff opp gjennom, men nå er Volvo bra, fortsetter han.
Små, men effektive og drivstoffgjerrige motorer er ikke alltid sjåførenes førstevalg, men det som blir mer og mer viktig når nye biler skal kjøpes er servicepunktene og hjelpen du tilbys.
– Det blir mer og mer aktuelt. Der har Volvo vært veldig bra på begge sider av fjellet. Du får hjelp langs veien, sier den daglige lederen.
– Jeg må få skryte av servicenettet til Volvo. Det er fantastisk bra, sier Sigbjørn Skeie.
For med lastebilen fullstappet med kjøtt kan uforutsette stopp føre til store kostnadstap. De kan rett og slett ikke stoppe noe særlig med den lasten de transporterer.
– Nei, nei. Bilene må gå, sier Geir Hustvedt.
Jeg må få skryte av servicenettet til Volvo. Det er fantastisk bra.
Reidar Skeie, Hustvedt & Skeie
Han har først og fremst latt seg overraske over hvor effektivt de 500 hestene jobber.
– Jeg satt og gruet meg innover Åkrafjorden før jeg skulle opp Rullestad og inn i fjellet, men jeg ble meget positivt overrasket over hvordan den gikk. Jeg har latt meg imponere av denne bilen. Jeg kan ikke si noe annet enn at den er fantastisk å kjøre, sier Skeie.
Han innrømmer glatt at han trodde det skulle bli en voldsom nedtur å gå fra 750 til 500. For Hustvedt & Skeies ruter går på ingen måte i flatt terreng og på rette veier.
– Du kan selvfølgelig ikke sammenligne det med en 750, men jeg hadde trodd det var en mye større forskjell for å si det rett ut, sier han.
Hustvedt & Skeie er det du kan kalle en "tradisjonell" Scania-bedrift, selv om det har blitt noen Volvo FH750 og FH540 de siste årene
Men i 2020 bestemte hjørnesteinsbedriften i Vindafjord seg for å investere i fem 500 I-Save.
Årsaken? Drivstofføkonomi.
– Vi ville få ned dieselforbruket, og hadde sett at andre hadde kjørt noen tester med gode resultater. Vi bestemte oss for å prøve Volvo FH500 I-save. Vi tok sjansen, og kjøpte fem stykker, sier Reidar Skeie.
Det angrer de altså ikke på. De har fått levert en ny 500 I-Save i 2021, og har ytterligere en i bestilling.
– Vi har voldsomt god erfaring på de bilene vi har fått nå. Det har vært litt ymse på drivstofforbruk tidligere, men nå er de inne på noe som er meget bra, sier den arbeidende styrelederen i bedriften.
Han har selv erfart forskjellen, med mange turer i både en relativt ny 750 og helt nye 500 I-Save.
– Jeg følte jeg kjørte den største ganske billig. Men den nye I-Saven går 0,7 - 0,8 billigere enn 750-modellen, sier han.
– Denne modellen har vært stabil og god. De virker, skyter Geir Hustvedt inn.
Jeg følte jeg kjørte den største ganske billig. Men den nye I-Saven går 0,7 - 0,8 billigere enn 750-modellen
Reidar Skeie, Hustvedt & Skeie
Hustvedt & Skeie kjører mye mellom Fatlands anlegg på Ølen og Oslo, over Haukelifjell. En strekning på nesten 40 mil. Reidar Skeie har kjørt ruta utallige ganger, og vet godt hva han snakker om. Han mener det skiller få minutter i kjøretid, selv med 250 færre hester under setet.
– Om du er maks uheldig bruker du syv-åtte minutter lenger tid om du kjører 500-modellen. Den bruker mye mindre diesel. Regnestykket er ganske enkelt, for å si det sånn.
Skeie kjører ofte ned til Fatland Jæren på Hommersåk, og tilbake igjen til Ølen.
– Det skiller mellom ett og to minutter på distansen Hommersåk - Mortavika, og det er en times tung kjøring. Det er null forskjell, egentlig, sier Skeie.
Om det har vært noen skepsis til at en mindre motor vil fortere bukke under for presset med tung kjøring har den vist seg å være ubegrunnet. Hustvedt og Skeie har aldri vært så bekymret for det heller. Da var de mer usikre på hvordan bilene skulle oppføre seg over fjellet, på glatta.
– Det har gått mye bedre enn vi forventet, sier Hustvedt.
Tallene taler sitt tydelige språk. Drivstofføkonomien forbedres vesentlig med 500 I-Save. Kjørekomforten beskrives i rosende ordelag. Når kjøretiden tett på er den samme som med de større motorene virker dette som et logisk valg.
Så enkelt er det ikke. Sjåfører er mangelvare, og det hjelper jo fint lite med nye flotte biler om ingen er der for å kjøre dem. Det er et velkjent faktum at mange sjåfører rynker litt på nesa over tallet 500.
For å sukre pillen overfor sjåførene kjøpte de alle I-Save-modellene med XXL-hytte.
– Jeg er helt utrolig imponert selv over hvor stor forskjell det er på trivselen i hytta. Det kan ikke sammenlignes. Det er mye større plass. Du er mye mer uthvilt når du våkner i en XXL-hytte kontra en vanlig Volvo-hytte. Det er det ikke tvil om, roser Sigbjørn Skeie.
– Det Volvo gjorde feil overfor sjåførene var å kalle den 500 hester. Hadde det stått 600 på siden hadde den gått som hakka møkk, tror Geir Hustvedt.
– Hadde vi hatt folkene med oss hadde vi nok hatt enda flere Volvoer. Scania har vært bedre på drivstoff opp gjennom, men nå er Volvo bra, fortsetter han.
Små, men effektive og drivstoffgjerrige motorer er ikke alltid sjåførenes førstevalg, men det som blir mer og mer viktig når nye biler skal kjøpes er servicepunktene og hjelpen du tilbys.
– Det blir mer og mer aktuelt. Der har Volvo vært veldig bra på begge sider av fjellet. Du får hjelp langs veien, sier den daglige lederen.
– Jeg må få skryte av servicenettet til Volvo. Det er fantastisk bra, sier Sigbjørn Skeie.
For med lastebilen fullstappet med kjøtt kan uforutsette stopp føre til store kostnadstap. De kan rett og slett ikke stoppe noe særlig med den lasten de transporterer.
– Nei, nei. Bilene må gå, sier Geir Hustvedt.
Jeg må få skryte av servicenettet til Volvo. Det er fantastisk bra.
Reidar Skeie, Hustvedt & Skeie