Lidenskapen for Royal lever videre

Lidenskapen for Royal lever videre

I samme klassiske drakt, men helt ny på innsiden. Til høsten ruller FH Royal ut til kundene. – Vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, sier Even Øimoen i Volvo Trucks Norge.

Bilen fungerer som et fluepapir for lastebilinteresserte. Enten det er den originale utgaven, jubileumsutgaven fra 1997 eller årets FH Royal.

Vi skal komme tilbake til 2022-modellen, men vi er helt nødt til å gjøre et byks bakover i tid. Til året regjeringen beslutter at Gardermoen skal bli vår nye hovedflyplass. Til 1987 da Dag Otto Lauritzen vinner 14. etappe i Tour de France. Børskrakk sender utlånsrenten i taket, og LørDan er på lufta på lørdagskvelden. Kongen i Norge heter Olav. Snart skulle kongen på veien lanseres.

Vi solgte biler som hakka møkk.
Gunnar Mykland, tidligere markedssjef for lastebil i Volvo Norge AS.

Rask fødsel

Gunnar Mykland var markedssjef for lastebil i Volvo Norge AS, som det het den gangen, på 80-tallet. Selv om det er 35 år siden de lanserte Royal for aller første gang, husker han det som om det var i går.

– Royal ble født fort. Det var et kort svangerskap, men det ble en lykkelig baby, sier den pensjonerte markedssjefen.

Her er det absolutt innafor å spørre om unnfangelsen. Mykland skrur klokken ytterligere noen år tilbake.

– Vi hadde hatt et fantastisk tiår i Volvo Lastebil, med F10 og F12, F12 Intercooler og Globetrotter. Så fikk vi ny FL-serie i 1985 som var en gedigen happening. Vi solgte biler som hakka møkk, sier han.

Forløperen N-serien

I 1986 skulle Volvo Lastebiler gjøre et betydelig ansiktsløft på N-serien. En ferdig bygget dumper, i sort med grå striper. Hundre eksemplarer fløy ut fra forhandlerne.

– Det tror jeg du kan si var forløperen til F12 Royal, og grunnen til at den ble som den ble. N-bilen hadde også fornikla støtfangere. Galskap på en tippbil, men det er noe annet, sier Mykland og ler.

Året etter skjedde ting raskt. Volvo hadde fått nyss om at Scania syslet med planer om en Royal-modell. Konkurransen var ikke mindre på den tiden. De kastet seg rundt, selv om de knapt hadde tiden og veien. Det gikk på dager, snarere enn uker.

– Fire stykker av oss satte oss ned og diskuterte hvordan bilen skulle se ut, og det ble rimelig fort klart at bilen skulle være sort, erindrer Mykland.

Interiøret skulle også få en skikkelig oppgradering.

– Vi kontaktet Torgersen på Krøderen som trakk om interiøret og etterisolerte førerhuset. Det var trekk på motorkasse og Gud vet hva det var for noe, det var ganske omfattende jobb, forteller Mykland.

LES OGSÅ: 

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Den 15 år gamle Torbjørn Gjerdalen gjorde store øyne da naboen rullet inn på gårdsplassen med sin nye F12 Royal i 1987. Det var den vakreste lastebilen han hadde sett. Han glemte aldri synet av den. Nå har han helt maken. Nøye restaurert slik at den ser ut som den gjorde da den var ny. Les historien, og se alle bildene her.

Royal ble født fort. Det var et kort svangerskap, men det ble en lykkelig baby.
Gunnar Mykland, tidligere markedssjef for lastebil i Volvo Norge AS.

– Slo Scania på målstreken

Da de skulle ta pressebilder av bilen hadde de ikke kommet lenger enn at de kun hadde fått produsert striper til den venstre siden av bilen. Det fikk duge. De hadde tross alt rukket å få på støtfanger og et forniklet luftspjeld i front.

– Vi sto i vaskehallen til Volvo Maskin på Mastemyr og teipet opp bilen en kveld med reklamebyrået vårt. Vi hadde ett sett teip og måtte lykkes, forteller Mykland.

Bildene ble tatt. De hadde en briefing med de ansatte om hva som var i gjære, og en dag eller to senere hadde de en helsides annonse på trykk i Aftenposten.

– Vi slo Scania på målstreken. De kom med sin Royal en stund etter, men da var toget gått, sier Mykland.

Volvo kom først, og resten er historie. Men punktum er altså ikke satt.

Se video under:

LES OGSÅ: 

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Enormt mye har skjedd på lastebilfronten siden de to første Royal-utgavene ble introdusert. Christoffer Fjeld bryr seg ikke nevneverdig om det. For 31-åringen fra Løken er det gamle biler som gjelder. Nå har han nettopp fått EU-godkjenning på en 1997 Royal. Den planlegger han å bruke med trekkvogn nedover i Europa. Les mer om hvorfor, og se alle bildene her.

Lener seg på arven

Ti år etter avdukingen av F12 Royal var det i 1997 klart for en jubileumsmodell. Den første var i 200 nummererte eksemplarer. 97-modellen i 300. Alle rullet ut fra Volvo til fornøyde kunder. I 2007 og 2017 skjedde det fint lite. Først nå, i 2022, er Royal tilbake for fullt.

– Vi følte oss modne nå. Kvaliteten er på topp, vi bygger kule biler, og vi har hatt passion i flere år. Alt passet i hop, sier Even Øimoen

Han er en av de virkelige ildsjelene bak prosjektet. Samme mann har vært sentral i oppbyggingen av showtrucken Pit Boss – Volvo Norges spesialbygde FH16. Den får representere det kule, lekne og tøffe på den ene siden. På den andre siden FH Royal som står for arven og kvaliteten. For Volvo Trucks.

– Det ble en veldig bra duo, sier Øimoen med dårlig skjult stolthet.

Han legger ikke skjul på at dette er mer enn en jobb. Det er glød og hjerte, og han er absolutt ikke alene om det.

– Jeg tror Pit Boss og Royal viser at vi er en organisasjon som ikke bare er klasseledende på teknologi, drivstoff, aerodynamikk og kjørbarhet, men at vi i bunn har passion, følelser og entusiasme for det vi gjør. Det hadde aldri skjedd med en, to eller tre personer. Det er en så stor støtte i organisasjonen og mange som synes dette er gøy, sier han.

Vi skulle ikke lage en F12 på nytt, men vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA.
Even Øimoen, regional salgssjef, Volvo Trucks Norge

– Skulle ikke lage F12 på nytt

2022-modellen er definitivt ikke noe hastverksprosjekt. Her har Volvo gått «all in». De hadde et mål om å gjøre heder på konseptet. Skikkelig, og en gang for alle. Som en tro hyllest til 1987.

– På Royal-spesifikasjonen er det ikke spart på noe og vi ønsket å vise hvor fine entusiastbiler det er mulig å lage direkte fra produksjonsbåndet på Tüve. 98 % av det ferdige Royal- chassiet er slik det rullet over grensen før klargjøring, presiserer Øimoen stolt.

Hva betyr så det? For et noe mer moderne uttrykk er førerhuset på 2022-modellen i svart metallic. I motsetning til den solide sorte på originalen.

– Vi skulle ikke lage en F12 på nytt, men vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, understreker han.

Et blikkfang

Sort originalt helsvart Volvo skinninteriør med jernmerke i nakkestøtten, premium rødlakkert ramme i RAL 3020, Dura Bright aluminiumsfelger med krommede bolthetter, gangbord i dørk-aluminium, katalysatordeksel med krone i rustfritt stål og spesialdesignet Royal-foliering hører med for å nevne noe. Selvsagt er det også en mengde detaljer, inne og ute.

– Vi har fjernet Volvo-jernlogoen under ruta, og satt på slett panel med Volvo-bokstaver slik det var på F12-ern. Vi har også erstattet alle lister på 13-literen med blanke lister fra FH16 for å skape riktig helhet, ramser Øimoen opp.

Et av målene er at bilen skal være et blikkfang for alle, men med finesser som lyser mot entusiastene.

– Alle skal synes det er en fin helhet på bilen, men de som virkelig bryr seg skal kunne ta en runde rundt bilen og se alle detaljene som gjør den unik, sier han.

Eksklusivt for entusiaster

FH Royal er begrenset til 200 modeller. Hvem er det Volvo ser for seg som kjøpere?

– Det som er gøy er at det ikke bare er tradisjonelle Volvo-kunder som kjøper FH Royal. Det er også veldig mange som kjører andre merker i dag, men de har kanskje sett faren sin kjøre Royal, eller bare har minner om den tiden og konseptet og ønsker å være en del av Royal-kapittelet i Norsk transporthistorie, sier Øimoen.

En ting er sikkert, du dingler ikke inn fra gata og kjøper deg en FH Royal.

– Det er entusiaster som ser på lastebilbransjen som mer enn bare jobb. Det er livet deres. Jeg tror du kan si at dette representerer en æra det er mye følelser rundt.

LES MER om Royal på Volvotrucks.no

– Et eventyr

Når du hører salgsmålene Volvo Trucks har, forstår du at det er lidenskapen og stoltheten som er den viktigste driveren.

– FH Royal ble til med følelser, ærefrykt og stolthet og tilbakemeldingene har vært fantastiske. Uansett hvor mange biler vi ender opp med å selge så har dette vært et eventyr. Vi lagde ikke FH Royal for å maksimere volumet, men for entusiastene som tenker "dette er meg". Den siste Royalen selges 30.juni klokken 00.00 - uansett. Så eksklusivt skal det være, og det har også vært målsettingen, sier Even Øimoen.

Gunnar Mykland lar seg begeistre av at Royal-konseptet lever videre, 35 år etter fødselen.

– Det er skikkelig gøy å se at de tar det opp igjen, og å se den entusiasmen blant lastebileiere for konseptet i dag, sier markedssjefen fra 1987.

Lidenskapen for Royal lever videre

Lidenskapen for Royal lever videre

I samme klassiske drakt, men helt ny på innsiden. Til høsten ruller FH Royal ut til kundene. – Vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, sier Even Øimoen i Volvo Trucks Norge.

Bilen fungerer som et fluepapir for lastebilinteresserte. Enten det er den originale utgaven, jubileumsutgaven fra 1997 eller årets FH Royal.

Vi skal komme tilbake til 2022-modellen, men vi er helt nødt til å gjøre et byks bakover i tid. Til året regjeringen beslutter at Gardermoen skal bli vår nye hovedflyplass. Til 1987 da Dag Otto Lauritzen vinner 14. etappe i Tour de France. Børskrakk sender utlånsrenten i taket, og LørDan er på lufta på lørdagskvelden. Kongen i Norge heter Olav. Snart skulle kongen på veien lanseres.

Vi solgte biler som hakka møkk.
Gunnar Mykland, tidligere markedssjef for lastebil i Volvo Norge AS.

Rask fødsel

Gunnar Mykland var markedssjef for lastebil i Volvo Norge AS, som det het den gangen, på 80-tallet. Selv om det er 35 år siden de lanserte Royal for aller første gang, husker han det som om det var i går.

– Royal ble født fort. Det var et kort svangerskap, men det ble en lykkelig baby, sier den pensjonerte markedssjefen.

Her er det absolutt innafor å spørre om unnfangelsen. Mykland skrur klokken ytterligere noen år tilbake.

– Vi hadde hatt et fantastisk tiår i Volvo Lastebil, med F10 og F12, F12 Intercooler og Globetrotter. Så fikk vi ny FL-serie i 1985 som var en gedigen happening. Vi solgte biler som hakka møkk, sier han.

Forløperen N-serien

I 1986 skulle Volvo Lastebiler gjøre et betydelig ansiktsløft på N-serien. En ferdig bygget dumper, i sort med grå striper. Hundre eksemplarer fløy ut fra forhandlerne.

– Det tror jeg du kan si var forløperen til F12 Royal, og grunnen til at den ble som den ble. N-bilen hadde også fornikla støtfangere. Galskap på en tippbil, men det er noe annet, sier Mykland og ler.

Året etter skjedde ting raskt. Volvo hadde fått nyss om at Scania syslet med planer om en Royal-modell. Konkurransen var ikke mindre på den tiden. De kastet seg rundt, selv om de knapt hadde tiden og veien. Det gikk på dager, snarere enn uker.

– Fire stykker av oss satte oss ned og diskuterte hvordan bilen skulle se ut, og det ble rimelig fort klart at bilen skulle være sort, erindrer Mykland.

Interiøret skulle også få en skikkelig oppgradering.

– Vi kontaktet Torgersen på Krøderen som trakk om interiøret og etterisolerte førerhuset. Det var trekk på motorkasse og Gud vet hva det var for noe, det var ganske omfattende jobb, forteller Mykland.

LES OGSÅ: 

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Den 15 år gamle Torbjørn Gjerdalen gjorde store øyne da naboen rullet inn på gårdsplassen med sin nye F12 Royal i 1987. Det var den vakreste lastebilen han hadde sett. Han glemte aldri synet av den. Nå har han helt maken. Nøye restaurert slik at den ser ut som den gjorde da den var ny. Les historien, og se alle bildene her.

Royal ble født fort. Det var et kort svangerskap, men det ble en lykkelig baby.
Gunnar Mykland, tidligere markedssjef for lastebil i Volvo Norge AS.

– Slo Scania på målstreken

Da de skulle ta pressebilder av bilen hadde de ikke kommet lenger enn at de kun hadde fått produsert striper til den venstre siden av bilen. Det fikk duge. De hadde tross alt rukket å få på støtfanger og et forniklet luftspjeld i front.

– Vi sto i vaskehallen til Volvo Maskin på Mastemyr og teipet opp bilen en kveld med reklamebyrået vårt. Vi hadde ett sett teip og måtte lykkes, forteller Mykland.

Bildene ble tatt. De hadde en briefing med de ansatte om hva som var i gjære, og en dag eller to senere hadde de en helsides annonse på trykk i Aftenposten.

– Vi slo Scania på målstreken. De kom med sin Royal en stund etter, men da var toget gått, sier Mykland.

Volvo kom først, og resten er historie. Men punktum er altså ikke satt.

Se video under:

LES OGSÅ: 

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Enormt mye har skjedd på lastebilfronten siden de to første Royal-utgavene ble introdusert. Christoffer Fjeld bryr seg ikke nevneverdig om det. For 31-åringen fra Løken er det gamle biler som gjelder. Nå har han nettopp fått EU-godkjenning på en 1997 Royal. Den planlegger han å bruke med trekkvogn nedover i Europa. Les mer om hvorfor, og se alle bildene her.

Vi skulle ikke lage en F12 på nytt, men vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA.
Even Øimoen, regional salgssjef, Volvo Trucks Norge

Lener seg på arven

Ti år etter avdukingen av F12 Royal var det i 1997 klart for en jubileumsmodell. Den første var i 200 nummererte eksemplarer. 97-modellen i 300. Alle rullet ut fra Volvo til fornøyde kunder. I 2007 og 2017 skjedde det fint lite. Først nå, i 2022, er Royal tilbake for fullt.

– Vi følte oss modne nå. Kvaliteten er på topp, vi bygger kule biler, og vi har hatt passion i flere år. Alt passet i hop, sier Even Øimoen

Han er en av de virkelige ildsjelene bak prosjektet. Samme mann har vært sentral i oppbyggingen av showtrucken Pit Boss – Volvo Norges spesialbygde FH16. Den får representere det kule, lekne og tøffe på den ene siden. På den andre siden FH Royal som står for arven og kvaliteten. For Volvo Trucks.

– Det ble en veldig bra duo, sier Øimoen med dårlig skjult stolthet.

Han legger ikke skjul på at dette er mer enn en jobb. Det er glød og hjerte, og han er absolutt ikke alene om det.

– Jeg tror Pit Boss og Royal viser at vi er en organisasjon som ikke bare er klasseledende på teknologi, drivstoff, aerodynamikk og kjørbarhet, men at vi i bunn har passion, følelser og entusiasme for det vi gjør. Det hadde aldri skjedd med en, to eller tre personer. Det er en så stor støtte i organisasjonen og mange som synes dette er gøy, sier han.

Det som er gøy er at det ikke bare er tradisjonelle Volvo-kunder som kjøper FH Royal.
Even Øimoen, regional salgssjef, Volvo Trucks Norge

– Skulle ikke lage F12 på nytt

2022-modellen er definitivt ikke noe hastverksprosjekt. Her har Volvo gått «all in». De hadde et mål om å gjøre heder på konseptet. Skikkelig, og en gang for alle. Som en tro hyllest til 1987.

– På Royal-spesifikasjonen er det ikke spart på noe og vi ønsket å vise hvor fine entusiastbiler det er mulig å lage direkte fra produksjonsbåndet på Tüve. 98 % av det ferdige Royal- chassiet er slik det rullet over grensen før klargjøring, presiserer Øimoen stolt.

Hva betyr så det? For et noe mer moderne uttrykk er førerhuset på 2022-modellen i svart metallic. I motsetning til den solide sorte på originalen.

– Vi skulle ikke lage en F12 på nytt, men vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, understreker han.

Et blikkfang

Sort originalt helsvart Volvo skinninteriør med jernmerke i nakkestøtten, premium rødlakkert ramme i RAL 3020, Dura Bright aluminiumsfelger med krommede bolthetter, gangbord i dørk-aluminium, katalysatordeksel med krone i rustfritt stål og spesialdesignet Royal-foliering hører med for å nevne noe. Selvsagt er det også en mengde detaljer, inne og ute.

– Vi har fjernet Volvo-jernlogoen under ruta, og satt på slett panel med Volvo-bokstaver slik det var på F12-ern. Vi har også erstattet alle lister på 13-literen med blanke lister fra FH16 for å skape riktig helhet, ramser Øimoen opp.

Et av målene er at bilen skal være et blikkfang for alle, men med finesser som lyser mot entusiastene.

– Alle skal synes det er en fin helhet på bilen, men de som virkelig bryr seg skal kunne ta en runde rundt bilen og se alle detaljene som gjør den unik, sier han.

Lidenskapen for Royal lever videre

Lidenskapen for Royal lever videre

I samme klassiske drakt, men helt ny på innsiden. Til høsten ruller FH Royal ut til kundene. – Vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, sier Even Øimoen i Volvo Trucks Norge.

Bilen fungerer som et fluepapir for lastebilinteresserte. Enten det er den originale utgaven, jubileumsutgaven fra 1997 eller årets FH Royal.

Vi skal komme tilbake til 2022-modellen, men vi er helt nødt til å gjøre et byks bakover i tid. Til året regjeringen beslutter at Gardermoen skal bli vår nye hovedflyplass. Til 1987 da Dag Otto Lauritzen vinner 14. etappe i Tour de France. Børskrakk sender utlånsrenten i taket, og LørDan er på lufta på lørdagskvelden. Kongen i Norge heter Olav. Snart skulle kongen på veien lanseres.

Rask fødsel

Gunnar Mykland var markedssjef for lastebil i Volvo Norge AS, som det het den gangen, på 80-tallet. Selv om det er 35 år siden de lanserte Royal for aller første gang, husker han det som om det var i går.

– Royal ble født fort. Det var et kort svangerskap, men det ble en lykkelig baby, sier den pensjonerte markedssjefen.

Her er det absolutt innafor å spørre om unnfangelsen. Mykland skrur klokken ytterligere noen år tilbake.

– Vi hadde hatt et fantastisk tiår i Volvo Lastebil, med F10 og F12, F12 Intercooler og Globetrotter. Så fikk vi ny FL-serie i 1985 som var en gedigen happening. Vi solgte biler som hakka møkk, sier han.

Forløperen N-serien

I 1986 skulle Volvo Lastebiler gjøre et betydelig ansiktsløft på N-serien. En ferdig bygget dumper, i sort med grå striper. Hundre eksemplarer fløy ut fra forhandlerne.

– Det tror jeg du kan si var forløperen til F12 Royal, og grunnen til at den ble som den ble. N-bilen hadde også fornikla støtfangere. Galskap på en tippbil, men det er noe annet, sier Mykland og ler.

Året etter skjedde ting raskt. Volvo hadde fått nyss om at Scania syslet med planer om en Royal-modell. Konkurransen var ikke mindre på den tiden. De kastet seg rundt, selv om de knapt hadde tiden og veien. Det gikk på dager, snarere enn uker.

– Fire stykker av oss satte oss ned og diskuterte hvordan bilen skulle se ut, og det ble rimelig fort klart at bilen skulle være sort, erindrer Mykland.

Interiøret skulle også få en skikkelig oppgradering.

– Vi kontaktet Torgersen på Krøderen som trakk om interiøret og etterisolerte førerhuset. Det var trekk på motorkasse og Gud vet hva det var for noe, det var ganske omfattende jobb, forteller Mykland.

LES OGSÅ: 

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Den 15 år gamle Torbjørn Gjerdalen gjorde store øyne da naboen rullet inn på gårdsplassen med sin nye F12 Royal i 1987. Det var den vakreste lastebilen han hadde sett. Han glemte aldri synet av den. Nå har han helt maken. Nøye restaurert slik at den ser ut som den gjorde da den var ny. Les historien, og se alle bildene her.

– Slo Scania på målstreken

Da de skulle ta pressebilder av bilen hadde de ikke kommet lenger enn at de kun hadde fått produsert striper til den venstre siden av bilen. Det fikk duge. De hadde tross alt rukket å få på støtfanger og et forniklet luftspjeld i front.

– Vi sto i vaskehallen til Volvo Maskin på Mastemyr og teipet opp bilen en kveld med reklamebyrået vårt. Vi hadde ett sett teip og måtte lykkes, forteller Mykland.

Bildene ble tatt. De hadde en briefing med de ansatte om hva som var i gjære, og en dag eller to senere hadde de en helsides annonse på trykk i Aftenposten.

– Vi slo Scania på målstreken. De kom med sin Royal en stund etter, men da var toget gått, sier Mykland.

Volvo kom først, og resten er historie. Men punktum er altså ikke satt.

Se video under:

LES OGSÅ: 

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Enormt mye har skjedd på lastebilfronten siden de to første Royal-utgavene ble introdusert. Christoffer Fjeld bryr seg ikke nevneverdig om det. For 31-åringen fra Løken er det gamle biler som gjelder. Nå har han nettopp fått EU-godkjenning på en 1997 Royal. Den planlegger han å bruke med trekkvogn nedover i Europa. Les mer om hvorfor, og se alle bildene her.

Lener seg på arven

Ti år etter avdukingen av F12 Royal var det i 1997 klart for en jubileumsmodell. Den første var i 200 nummererte eksemplarer. 97-modellen i 300. Alle rullet ut fra Volvo til fornøyde kunder. I 2007 og 2017 skjedde det fint lite. Først nå, i 2022, er Royal tilbake for fullt.

– Vi følte oss modne nå. Kvaliteten er på topp, vi bygger kule biler, og vi har hatt passion i flere år. Alt passet i hop, sier Even Øimoen

Han er en av de virkelige ildsjelene bak prosjektet. Samme mann har vært sentral i oppbyggingen av showtrucken Pit Boss – Volvo Norges spesialbygde FH16. Den får representere det kule, lekne og tøffe på den ene siden. På den andre siden FH Royal som står for arven og kvaliteten. For Volvo Trucks.

– Det ble en veldig bra duo, sier Øimoen med dårlig skjult stolthet.

Han legger ikke skjul på at dette er mer enn en jobb. Det er glød og hjerte, og han er absolutt ikke alene om det.

– Jeg tror Pit Boss og Royal viser at vi er en organisasjon som ikke bare er klasseledende på teknologi, drivstoff, aerodynamikk og kjørbarhet, men at vi i bunn har passion, følelser og entusiasme for det vi gjør. Det hadde aldri skjedd med en, to eller tre personer. Det er en så stor støtte i organisasjonen og mange som synes dette er gøy, sier han.

– Skulle ikke lage F12 på nytt

2022-modellen er definitivt ikke noe hastverksprosjekt. Her har Volvo gått «all in». De hadde et mål om å gjøre heder på konseptet. Skikkelig, og en gang for alle. Som en tro hyllest til 1987.

– På Royal-spesifikasjonen er det ikke spart på noe og vi ønsket å vise hvor fine entusiastbiler det er mulig å lage direkte fra produksjonsbåndet på Tüve. 98 % av det ferdige Royal- chassiet er slik det rullet over grensen før klargjøring, presiserer Øimoen stolt.

Hva betyr så det? For et noe mer moderne uttrykk er førerhuset på 2022-modellen i svart metallic. I motsetning til den solide sorte på originalen.

– Vi skulle ikke lage en F12 på nytt, men vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, understreker han.

Et blikkfang

Sort originalt helsvart Volvo skinninteriør med jernmerke i nakkestøtten, premium rødlakkert ramme i RAL 3020, Dura Bright aluminiumsfelger med krommede bolthetter, gangbord i dørk-aluminium, katalysatordeksel med krone i rustfritt stål og spesialdesignet Royal-foliering hører med for å nevne noe. Selvsagt er det også en mengde detaljer, inne og ute.

– Vi har fjernet Volvo-jernlogoen under ruta, og satt på slett panel med Volvo-bokstaver slik det var på F12-ern. Vi har også erstattet alle lister på 13-literen med blanke lister fra FH16 for å skape riktig helhet, ramser Øimoen opp.

Et av målene er at bilen skal være et blikkfang for alle, men med finesser som lyser mot entusiastene.

– Alle skal synes det er en fin helhet på bilen, men de som virkelig bryr seg skal kunne ta en runde rundt bilen og se alle detaljene som gjør den unik, sier han.

Lidenskapen for Royal lever videre

Lidenskapen for Royal lever videre

I samme klassiske drakt, men helt ny på innsiden. Til høsten ruller FH Royal ut til kundene. – Vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, sier Even Øimoen i Volvo Trucks Norge.

Bilen fungerer som et fluepapir for lastebilinteresserte. Enten det er den originale utgaven, jubileumsutgaven fra 1997 eller årets FH Royal.

Vi skal komme tilbake til 2022-modellen, men vi er helt nødt til å gjøre et byks bakover i tid. Til året regjeringen beslutter at Gardermoen skal bli vår nye hovedflyplass. Til 1987 da Dag Otto Lauritzen vinner 14. etappe i Tour de France. Børskrakk sender utlånsrenten i taket, og LørDan er på lufta på lørdagskvelden. Kongen i Norge heter Olav. Snart skulle kongen på veien lanseres.

Vi solgte biler som hakka møkk.
Gunnar Mykland, tidligere markedssjef for lastebil i Volvo Norge AS.

Rask fødsel

Gunnar Mykland var markedssjef for lastebil i Volvo Norge AS, som det het den gangen, på 80-tallet. Selv om det er 35 år siden de lanserte Royal for aller første gang, husker han det som om det var i går.

– Royal ble født fort. Det var et kort svangerskap, men det ble en lykkelig baby, sier den pensjonerte markedssjefen.

Her er det absolutt innafor å spørre om unnfangelsen. Mykland skrur klokken ytterligere noen år tilbake.

– Vi hadde hatt et fantastisk tiår i Volvo Lastebil, med F10 og F12, F12 Intercooler og Globetrotter. Så fikk vi ny FL-serie i 1985 som var en gedigen happening. Vi solgte biler som hakka møkk, sier han.

Forløperen N-serien

I 1986 skulle Volvo Lastebiler gjøre et betydelig ansiktsløft på N-serien. En ferdig bygget dumper, i sort med grå striper. Hundre eksemplarer fløy ut fra forhandlerne.

– Det tror jeg du kan si var forløperen til F12 Royal, og grunnen til at den ble som den ble. N-bilen hadde også fornikla støtfangere. Galskap på en tippbil, men det er noe annet, sier Mykland og ler.

Året etter skjedde ting raskt. Volvo hadde fått nyss om at Scania syslet med planer om en Royal-modell. Konkurransen var ikke mindre på den tiden. De kastet seg rundt, selv om de knapt hadde tiden og veien. Det gikk på dager, snarere enn uker.

– Fire stykker av oss satte oss ned og diskuterte hvordan bilen skulle se ut, og det ble rimelig fort klart at bilen skulle være sort, erindrer Mykland.

Interiøret skulle også få en skikkelig oppgradering.

– Vi kontaktet Torgersen på Krøderen som trakk om interiøret og etterisolerte førerhuset. Det var trekk på motorkasse og Gud vet hva det var for noe, det var ganske omfattende jobb, forteller Mykland.

LES OGSÅ: 

Torbjørns 35 år gamle prakteksemplar

Den 15 år gamle Torbjørn Gjerdalen gjorde store øyne da naboen rullet inn på gårdsplassen med sin nye F12 Royal i 1987. Det var den vakreste lastebilen han hadde sett. Han glemte aldri synet av den. Nå har han helt maken. Nøye restaurert slik at den ser ut som den gjorde da den var ny. Les historien, og se alle bildene her.

Royal ble født fort. Det var et kort svangerskap, men det ble en lykkelig baby.
Gunnar Mykland, tidligere markedssjef for lastebil i Volvo Norge AS.

– Slo Scania på målstreken

Da de skulle ta pressebilder av bilen hadde de ikke kommet lenger enn at de kun hadde fått produsert striper til den venstre siden av bilen. Det fikk duge. De hadde tross alt rukket å få på støtfanger og et forniklet luftspjeld i front.

– Vi sto i vaskehallen til Volvo Maskin på Mastemyr og teipet opp bilen en kveld med reklamebyrået vårt. Vi hadde ett sett teip og måtte lykkes, forteller Mykland.

Bildene ble tatt. De hadde en briefing med de ansatte om hva som var i gjære, og en dag eller to senere hadde de en helsides annonse på trykk i Aftenposten.

– Vi slo Scania på målstreken. De kom med sin Royal en stund etter, men da var toget gått, sier Mykland.

Volvo kom først, og resten er historie. Men punktum er altså ikke satt.

Se video under:

LES OGSÅ: 

Den unge entusiasten som elsker gamle biler

Enormt mye har skjedd på lastebilfronten siden de to første Royal-utgavene ble introdusert. Christoffer Fjeld bryr seg ikke nevneverdig om det. For 31-åringen fra Løken er det gamle biler som gjelder. Nå har han nettopp fått EU-godkjenning på en 1997 Royal. Den planlegger han å bruke med trekkvogn nedover i Europa. Les mer om hvorfor, og se alle bildene her.

Vi skulle ikke lage en F12 på nytt, men vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA.
Even Øimoen, regional salgssjef, Volvo Trucks Norge

Lener seg på arven

Ti år etter avdukingen av F12 Royal var det i 1997 klart for en jubileumsmodell. Den første var i 200 nummererte eksemplarer. 97-modellen i 300. Alle rullet ut fra Volvo til fornøyde kunder. I 2007 og 2017 skjedde det fint lite. Først nå, i 2022, er Royal tilbake for fullt.

– Vi følte oss modne nå. Kvaliteten er på topp, vi bygger kule biler, og vi har hatt passion i flere år. Alt passet i hop, sier Even Øimoen

Han er en av de virkelige ildsjelene bak prosjektet. Samme mann har vært sentral i oppbyggingen av showtrucken Pit Boss – Volvo Norges spesialbygde FH16. Den får representere det kule, lekne og tøffe på den ene siden. På den andre siden FH Royal som står for arven og kvaliteten. For Volvo Trucks.

– Det ble en veldig bra duo, sier Øimoen med dårlig skjult stolthet.

Han legger ikke skjul på at dette er mer enn en jobb. Det er glød og hjerte, og han er absolutt ikke alene om det.

– Jeg tror Pit Boss og Royal viser at vi er en organisasjon som ikke bare er klasseledende på teknologi, drivstoff, aerodynamikk og kjørbarhet, men at vi i bunn har passion, følelser og entusiasme for det vi gjør. Det hadde aldri skjedd med en, to eller tre personer. Det er en så stor støtte i organisasjonen og mange som synes dette er gøy, sier han.

Det som er gøy er at det ikke bare er tradisjonelle Volvo-kunder som kjøper FH Royal.
Even Øimoen, regional salgssjef, Volvo Trucks Norge

– Skulle ikke lage F12 på nytt

2022-modellen er definitivt ikke noe hastverksprosjekt. Her har Volvo gått «all in». De hadde et mål om å gjøre heder på konseptet. Skikkelig, og en gang for alle. Som en tro hyllest til 1987.

– På Royal-spesifikasjonen er det ikke spart på noe og vi ønsket å vise hvor fine entusiastbiler det er mulig å lage direkte fra produksjonsbåndet på Tüve. 98 % av det ferdige Royal- chassiet er slik det rullet over grensen før klargjøring, presiserer Øimoen stolt.

Hva betyr så det? For et noe mer moderne uttrykk er førerhuset på 2022-modellen i svart metallic. I motsetning til den solide sorte på originalen.

– Vi skulle ikke lage en F12 på nytt, men vi ønsket å lage en moderne lastebil med Royal-arven som DNA, understreker han.

Et blikkfang

Sort originalt helsvart Volvo skinninteriør med jernmerke i nakkestøtten, premium rødlakkert ramme i RAL 3020, Dura Bright aluminiumsfelger med krommede bolthetter, gangbord i dørk-aluminium, katalysatordeksel med krone i rustfritt stål og spesialdesignet Royal-foliering hører med for å nevne noe. Selvsagt er det også en mengde detaljer, inne og ute.

– Vi har fjernet Volvo-jernlogoen under ruta, og satt på slett panel med Volvo-bokstaver slik det var på F12-ern. Vi har også erstattet alle lister på 13-literen med blanke lister fra FH16 for å skape riktig helhet, ramser Øimoen opp.

Et av målene er at bilen skal være et blikkfang for alle, men med finesser som lyser mot entusiastene.

– Alle skal synes det er en fin helhet på bilen, men de som virkelig bryr seg skal kunne ta en runde rundt bilen og se alle detaljene som gjør den unik, sier han.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.