– Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden

– Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden

Miniekspress ruller millioner av kilometer på veiene i året. Da sier det seg selv at hver dråpe drivstoff er dyrebar.

Drifts- og materiellsjef Kaj Gjerstad har vært i gamet i over tjue år, og har sett sin andel av trøblete modeller, fra flere leverandører. Han innrømmer at han ikke er ukjent med smårusk, også på tidligere Volvo-modeller, men de nye FH I-Save-modellene til Volvo får svært gode skussmål.

– Jeg er veldig fornøyd med valget vi har tatt om å gå over til denne modellen. Den siste generasjonen har fungert veldig bra, og vi har nesten ikke hatt noe trøbbel med dem på de 17-18 månedene vi har hatt dem. Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden, sier han.

Den siste generasjonen har fungert veldig bra, og vi har nesten ikke hatt noe trøbbel med dem på de 17-18 månedene vi har hatt dem.
Kaj Gjerstad, drifts- og materiellsjef Miniekspress

Fokus på kostnader

Med høy aktivitet fra en bilpark som teller over hundre kjøretøy har driftskostnader naturlig nok et høyt fokus hos Stokke-bedriften. Derfor har de blant annet byttet ut noen eldre 540-modeller, med den helt nye generasjonen 500 I-Save.

– Vi har 22 I-Save-biler. Vi har hatt en god utvikling på disse, og ser at drivstofføkonomien har blitt bedre med å bytte fra eksempelvis 540 ned til I-Save 500. Vi sparer en 3-4 desiliter per mil på et sånt bytte, forteller Gjerstad.

Det er tall Sandefjord-mannen liker å se. Det betyr store besparelser i totalen.

– Vi er veldig fornøyde med de bilene, gjentar han, før han legger til:

– Etter å ha tilvendt seg kjørestilen er våre sjåfører veldig positivt overrasket.

– Går av seg selv

En av dem han sikter til er Jarle Bakken. 55-åringen fra Vear har vært i gamet i 15 år. Han har hatt et par år med Scania, men mesteparten av tiden har han brukt bak rattet på Volvo. Han liker utviklingen.

– Jeg opplever at kvaliteten bare blir bedre og bedre, sier han.

Nå kjører han ruten Borgeskogen – Trondheim i en Volvo FH 500 med I-Save.

– Den nye I-Saven er en mye lettere bil å kjøre. Du setter på adaptiv cruisekontroll, og da går det av seg selv. Det er enkelt å holde den nede på dieselforbruk, understreker han.

For Bakken, som har hytta som både kontor og soverom, er også komfort noe han setter høyt.

– Komforten har blitt vesentlig bedre. Setene har blitt bedre å sitte i, med mange justeringsmuligheter. Du får tiltet rattet litt mer enn du gjorde før i tiden, og du får setet litt lenger ned. For oss som bor i bilen er jo også køya vesentlig blitt forbedret, roser han.

Bonus for kjørestil

Som sjåfør hos Miniekspress får du bonus ut fra kjørestilen din. Det handler om å holde kostnader nede på drivstoff, men også på reparasjoner og dekk.

– Hele driftskostnadsbildet henger sammen, sier Gjerstad.

Da må du som sjåfør faktisk la bilen bestemme enn god del mer enn du kanskje er vant med. Stole på at Volvos systemer tar de riktige valgene for deg, hjelper deg frem. For å kjøre mest mulig økonomisk bruker Miniekspress sine sjåfører I-See-systemet og hele kjørecomputeren som veileder.

Jarle Bakken trodde det skulle ta tid å venne seg til det, men han ble komfortabel langt raskere enn han selv spådde.

– Jeg er en litt roligere sjåfør etter at jeg begynte å bruke I-Saven, fordi det går av seg selv. Det er lett å sitte frempå setet og stresse, men her slapper du av og koser deg oppover. Slik jeg opplever det setter jeg bare bilen i automat. Det er bilen som jobber, ikke du. Du sitter bare og styrer, og alt av det du trenger har du på rattet, sier han.

– Vi har veldig bra score. De kjører også bra med de gamle, men klarer ikke å oppnå den samme drivstoffeffektiviteten.
Kaj Gjerstad

Gode målinger

Miniekspress og drifts- og materiellsjef Kaj Gjerstad overlater lite til tilfeldighetene. De har stålkontroll på tallene. Fra hovedkvarteret følger 50-åringen både kjørelengde og tanking med Dynafleet og Volvo Connect.

– Vi gjør i tillegg manuelle målinger underveis for å kontrollere at systemene viser riktig, forteller han.

Gjerstad er meget fornøyd med resultatene som tikker inn på kontoret.

– Vi har veldig bra score. De kjører også bra med de gamle, men klarer ikke å oppnå den samme drivstoffeffektiviteten, understreker han.

– Utrolig mange av våre sjåfører kjører på en høy score hele tiden. Det bedrer vårt potensial på drift, økonomi og kostnader på service og reparasjon og alt sammen, fortsetter han.

Løpende analyser

Selv om de er svært tilfredse med det 500-modellene har levert, tester de i disse dager med større motor. Miniekspress har to 650 6x4 biler i test på de tunge rutene Nord-Sør.

Spørsmålet er hvordan er forbruk, snitthastighet og effektuttak målt mot 500-modellen?

– Vi ser på hvordan kjøremønsteret er, og hvordan de går i bakkene sammenlignet med 500-modellene. Det er spennende analyser. Vi har kun kjørt i snaue fire uker, så det er litt tidlig å si noe ennå, men tidlige tall indikerer at snittforbruket på disse ligger 4–5 desiliter per mil over, sier Gjerstad.

Volvo videre

Opp mot seksti prosent av bilparken til Miniekspress utgjøres i dag av Volvo i forskjellige varianter. Erfaringen med I-Save-modellene gjør at den andelen sannsynligvis ikke kommer til å minke fremover. Men alt handler om fortsatt utvikling. Kontinuerlig forbedring.

– Vi ser for oss Volvo som en fortsatt samarbeidspartner for en stor del av vår bilpark. Det blir spennende å se utviklingen på motorteknologi. Det er avgjørende for hvor mange vi tar med videre, sier Kaj Gjerstad.

Fakta om Miniekspress

Miniekspress ble etablert i Sandefjord i 1979 av Kjell Skatvedt som Miniekspress Vestfold AS, med varebiler og reservedeler til bilverksteder som første satsningsområde.

– Vi drev med stykkgods frem til 2004. Da solgte vi den delen og startet med temperert gods som vi driver med i dag. Vi er landsdekkende på dette, sier daglig leder og gründer Kjell Skatvedt.

Hovedkontoret ligger like utenfor Sandefjord, men de har flere avdelinger i Nord-Norge. Miniekspress har rundt 200 ansatte, og hadde en omsetning på 460 millioner i 2020.

Volvo FH med I-Save

Volvo FH med I-Save kombinerer Volvos D13TC-motorer med drivstoffpakken for langtransport.

D13TC er Volvos mest drivstoffeffektive motor noensinne. D13TC-motoren produserer 300 Nm høyere dreiemoment ved lavt turtall.

Motoren finnes i versjoner med 460 hk og 500 hk, og har stempler med en patentert innvendig bølgeform som forbedrer forbrenningen og øker effektiviteten.

I-Shift med Smart-boost og krypgir.

I-See, I-Roll og I-Cruise.

Drivstofføkonomipakke for langtransport (LHFP) med mulighet for manuell giring.

– Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden

– Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden

Miniekspress ruller millioner av kilometer på veiene i året. Da sier det seg selv at hver dråpe drivstoff er dyrebar.

Drifts- og materiellsjef Kaj Gjerstad har vært i gamet i over tjue år, og har sett sin andel av trøblete modeller, fra flere leverandører. Han innrømmer at han ikke er ukjent med smårusk, også på tidligere Volvo-modeller, men de nye FH I-Save-modellene til Volvo får svært gode skussmål.

– Jeg er veldig fornøyd med valget vi har tatt om å gå over til denne modellen. Den siste generasjonen har fungert veldig bra, og vi har nesten ikke hatt noe trøbbel med dem på de 17-18 månedene vi har hatt dem. Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden, sier han.

Den siste generasjonen har fungert veldig bra, og vi har nesten ikke hatt noe trøbbel med dem på de 17-18 månedene vi har hatt dem.
Kaj Gjerstad, drifts- og materiellsjef Miniekspress

Fokus på kostnader

Med høy aktivitet fra en bilpark som teller over hundre kjøretøy har driftskostnader naturlig nok et høyt fokus hos Stokke-bedriften. Derfor har de blant annet byttet ut noen eldre 540-modeller, med den helt nye generasjonen 500 I-Save.

– Vi har 22 I-Save-biler. Vi har hatt en god utvikling på disse, og ser at drivstofføkonomien har blitt bedre med å bytte fra eksempelvis 540 ned til I-Save 500. Vi sparer en 3-4 desiliter per mil på et sånt bytte, forteller Gjerstad.

Det er tall Sandefjord-mannen liker å se. Det betyr store besparelser i totalen.

– Vi er veldig fornøyde med de bilene, gjentar han, før han legger til:

– Etter å ha tilvendt seg kjørestilen er våre sjåfører veldig positivt overrasket.

– Går av seg selv

En av dem han sikter til er Jarle Bakken. 55-åringen fra Vear har vært i gamet i 15 år. Han har hatt et par år med Scania, men mesteparten av tiden har han brukt bak rattet på Volvo. Han liker utviklingen.

– Jeg opplever at kvaliteten bare blir bedre og bedre, sier han.

Nå kjører han ruten Borgeskogen – Trondheim i en Volvo FH 500 med I-Save.

– Den nye I-Saven er en mye lettere bil å kjøre. Du setter på adaptiv cruisekontroll, og da går det av seg selv. Det er enkelt å holde den nede på dieselforbruk, understreker han.

For Bakken, som har hytta som både kontor og soverom, er også komfort noe han setter høyt.

– Komforten har blitt vesentlig bedre. Setene har blitt bedre å sitte i, med mange justeringsmuligheter. Du får tiltet rattet litt mer enn du gjorde før i tiden, og du får setet litt lenger ned. For oss som bor i bilen er jo også køya vesentlig blitt forbedret, roser han.

Bonus for kjørestil

Som sjåfør hos Miniekspress får du bonus ut fra kjørestilen din. Det handler om å holde kostnader nede på drivstoff, men også på reparasjoner og dekk.

– Hele driftskostnadsbildet henger sammen, sier Gjerstad.

Da må du som sjåfør faktisk la bilen bestemme enn god del mer enn du kanskje er vant med. Stole på at Volvos systemer tar de riktige valgene for deg, hjelper deg frem. For å kjøre mest mulig økonomisk bruker Miniekspress sine sjåfører I-See-systemet og hele kjørecomputeren som veileder.

Jarle Bakken trodde det skulle ta tid å venne seg til det, men han ble komfortabel langt raskere enn han selv spådde.

– Jeg er en litt roligere sjåfør etter at jeg begynte å bruke I-Saven, fordi det går av seg selv. Det er lett å sitte frempå setet og stresse, men her slapper du av og koser deg oppover. Slik jeg opplever det setter jeg bare bilen i automat. Det er bilen som jobber, ikke du. Du sitter bare og styrer, og alt av det du trenger har du på rattet, sier han.

– Vi har veldig bra score. De kjører også bra med de gamle, men klarer ikke å oppnå den samme drivstoffeffektiviteten.
Kaj Gjerstad

Gode målinger

Miniekspress og drifts- og materiellsjef Kaj Gjerstad overlater lite til tilfeldighetene. De har stålkontroll på tallene. Fra hovedkvarteret følger 50-åringen både kjørelengde og tanking med Dynafleet og Volvo Connect.

– Vi gjør i tillegg manuelle målinger underveis for å kontrollere at systemene viser riktig, forteller han.

Gjerstad er meget fornøyd med resultatene som tikker inn på kontoret.

– Vi har veldig bra score. De kjører også bra med de gamle, men klarer ikke å oppnå den samme drivstoffeffektiviteten, understreker han.

– Utrolig mange av våre sjåfører kjører på en høy score hele tiden. Det bedrer vårt potensial på drift, økonomi og kostnader på service og reparasjon og alt sammen, fortsetter han.

Løpende analyser

Selv om de er svært tilfredse med det 500-modellene har levert, tester de i disse dager med større motor. Miniekspress har to 650 6x4 biler i test på de tunge rutene Nord-Sør.

Spørsmålet er hvordan er forbruk, snitthastighet og effektuttak målt mot 500-modellen?

– Vi ser på hvordan kjøremønsteret er, og hvordan de går i bakkene sammenlignet med 500-modellene. Det er spennende analyser. Vi har kun kjørt i snaue fire uker, så det er litt tidlig å si noe ennå, men tidlige tall indikerer at snittforbruket på disse ligger 4–5 desiliter per mil over, sier Gjerstad.

Volvo videre

Opp mot seksti prosent av bilparken til Miniekspress utgjøres i dag av Volvo i forskjellige varianter. Erfaringen med I-Save-modellene gjør at den andelen sannsynligvis ikke kommer til å minke fremover. Men alt handler om fortsatt utvikling. Kontinuerlig forbedring.

– Vi ser for oss Volvo som en fortsatt samarbeidspartner for en stor del av vår bilpark. Det blir spennende å se utviklingen på motorteknologi. Det er avgjørende for hvor mange vi tar med videre, sier Kaj Gjerstad.

Fakta om Miniekspress

Miniekspress ble etablert i Sandefjord i 1979 av Kjell Skatvedt som Miniekspress Vestfold AS, med varebiler og reservedeler til bilverksteder som første satsningsområde.

– Vi drev med stykkgods frem til 2004. Da solgte vi den delen og startet med temperert gods som vi driver med i dag. Vi er landsdekkende på dette, sier daglig leder og gründer Kjell Skatvedt.

Hovedkontoret ligger like utenfor Sandefjord, men de har flere avdelinger i Nord-Norge. Miniekspress har rundt 200 ansatte, og hadde en omsetning på 460 millioner i 2020.

Volvo FH med I-Save

Volvo FH med I-Save kombinerer Volvos D13TC-motorer med drivstoffpakken for langtransport.

D13TC er Volvos mest drivstoffeffektive motor noensinne. D13TC-motoren produserer 300 Nm høyere dreiemoment ved lavt turtall.

Motoren finnes i versjoner med 460 hk og 500 hk, og har stempler med en patentert innvendig bølgeform som forbedrer forbrenningen og øker effektiviteten.

I-Shift med Smart-boost og krypgir.

I-See, I-Roll og I-Cruise.

Drivstofføkonomipakke for langtransport (LHFP) med mulighet for manuell giring.

– Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden

– Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden

Miniekspress ruller millioner av kilometer på veiene i året. Da sier det seg selv at hver dråpe drivstoff er dyrebar.

Drifts- og materiellsjef Kaj Gjerstad har vært i gamet i over tjue år, og har sett sin andel av trøblete modeller, fra flere leverandører. Han innrømmer at han ikke er ukjent med smårusk, også på tidligere Volvo-modeller, men de nye FH I-Save-modellene til Volvo får svært gode skussmål.

– Jeg er veldig fornøyd med valget vi har tatt om å gå over til denne modellen. Den siste generasjonen har fungert veldig bra, og vi har nesten ikke hatt noe trøbbel med dem på de 17-18 månedene vi har hatt dem. Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden, sier han.

Fokus på kostnader

Med høy aktivitet fra en bilpark som teller over hundre kjøretøy har driftskostnader naturlig nok et høyt fokus hos Stokke-bedriften. Derfor har de blant annet byttet ut noen eldre 540-modeller, med den helt nye generasjonen 500 I-Save.

– Vi har 22 I-Save-biler. Vi har hatt en god utvikling på disse, og ser at drivstofføkonomien har blitt bedre med å bytte fra eksempelvis 540 ned til I-Save 500. Vi sparer en 3-4 desiliter per mil på et sånt bytte, forteller Gjerstad.

Det er tall Sandefjord-mannen liker å se. Det betyr store besparelser i totalen.

– Vi er veldig fornøyde med de bilene, gjentar han, før han legger til:

– Etter å ha tilvendt seg kjørestilen er våre sjåfører veldig positivt overrasket.

– Går av seg selv

En av dem han sikter til er Jarle Bakken. 55-åringen fra Vear har vært i gamet i 15 år. Han har hatt et par år med Scania, men mesteparten av tiden har han brukt bak rattet på Volvo. Han liker utviklingen.

– Jeg opplever at kvaliteten bare blir bedre og bedre, sier han.

Nå kjører han ruten Borgeskogen – Trondheim i en Volvo FH 500 med I-Save.

– Den nye I-Saven er en mye lettere bil å kjøre. Du setter på adaptiv cruisekontroll, og da går det av seg selv. Det er enkelt å holde den nede på dieselforbruk, understreker han.

For Bakken, som har hytta som både kontor og soverom, er også komfort noe han setter høyt.

– Komforten har blitt vesentlig bedre. Setene har blitt bedre å sitte i, med mange justeringsmuligheter. Du får tiltet rattet litt mer enn du gjorde før i tiden, og du får setet litt lenger ned. For oss som bor i bilen er jo også køya vesentlig blitt forbedret, roser han.

Bonus for kjørestil

Som sjåfør hos Miniekspress får du bonus ut fra kjørestilen din. Det handler om å holde kostnader nede på drivstoff, men også på reparasjoner og dekk.

– Hele driftskostnadsbildet henger sammen, sier Gjerstad.

Da må du som sjåfør faktisk la bilen bestemme enn god del mer enn du kanskje er vant med. Stole på at Volvos systemer tar de riktige valgene for deg, hjelper deg frem. For å kjøre mest mulig økonomisk bruker Miniekspress sine sjåfører I-See-systemet og hele kjørecomputeren som veileder.

Jarle Bakken trodde det skulle ta tid å venne seg til det, men han ble komfortabel langt raskere enn han selv spådde.

– Jeg er en litt roligere sjåfør etter at jeg begynte å bruke I-Saven, fordi det går av seg selv. Det er lett å sitte frempå setet og stresse, men her slapper du av og koser deg oppover. Slik jeg opplever det setter jeg bare bilen i automat. Det er bilen som jobber, ikke du. Du sitter bare og styrer, og alt av det du trenger har du på rattet, sier han.

Gode målinger

Miniekspress og drifts- og materiellsjef Kaj Gjerstad overlater lite til tilfeldighetene. De har stålkontroll på tallene. Fra hovedkvarteret følger 50-åringen både kjørelengde og tanking med Dynafleet og Volvo Connect.

– Vi gjør i tillegg manuelle målinger underveis for å kontrollere at systemene viser riktig, forteller han.

Gjerstad er meget fornøyd med resultatene som tikker inn på kontoret.

– Vi har veldig bra score. De kjører også bra med de gamle, men klarer ikke å oppnå den samme drivstoffeffektiviteten, understreker han.

– Utrolig mange av våre sjåfører kjører på en høy score hele tiden. Det bedrer vårt potensial på drift, økonomi og kostnader på service og reparasjon og alt sammen, fortsetter han.

Løpende analyser

Selv om de er svært tilfredse med det 500-modellene har levert, tester de i disse dager med større motor. Miniekspress har to 650 6x4 biler i test på de tunge rutene Nord-Sør.

Spørsmålet er hvordan er forbruk, snitthastighet og effektuttak målt mot 500-modellen?

– Vi ser på hvordan kjøremønsteret er, og hvordan de går i bakkene sammenlignet med 500-modellene. Det er spennende analyser. Vi har kun kjørt i snaue fire uker, så det er litt tidlig å si noe ennå, men tidlige tall indikerer at snittforbruket på disse ligger 4–5 desiliter per mil over, sier Gjerstad.

Volvo videre

Opp mot seksti prosent av bilparken til Miniekspress utgjøres i dag av Volvo i forskjellige varianter. Erfaringen med I-Save-modellene gjør at den andelen sannsynligvis ikke kommer til å minke fremover. Men alt handler om fortsatt utvikling. Kontinuerlig forbedring.

– Vi ser for oss Volvo som en fortsatt samarbeidspartner for en stor del av vår bilpark. Det blir spennende å se utviklingen på motorteknologi. Det er avgjørende for hvor mange vi tar med videre, sier Kaj Gjerstad.

Fakta om Miniekspress

Miniekspress ble etablert i Sandefjord i 1979 av Kjell Skatvedt som Miniekspress Vestfold AS, med varebiler og reservedeler til bilverksteder som første satsningsområde.

– Vi drev med stykkgods frem til 2004. Da solgte vi den delen og startet med temperert gods som vi driver med i dag. Vi er landsdekkende på dette, sier daglig leder og gründer Kjell Skatvedt.

Hovedkontoret ligger like utenfor Sandefjord, men de har flere avdelinger i Nord-Norge. Miniekspress har rundt 200 ansatte, og hadde en omsetning på 460 millioner i 2020.

Volvo FH med I-Save

Volvo FH med I-Save kombinerer Volvos D13TC-motorer med drivstoffpakken for langtransport.

D13TC er Volvos mest drivstoffeffektive motor noensinne. D13TC-motoren produserer 300 Nm høyere dreiemoment ved lavt turtall.

Motoren finnes i versjoner med 460 hk og 500 hk, og har stempler med en patentert innvendig bølgeform som forbedrer forbrenningen og øker effektiviteten.

I-Shift med Smart-boost og krypgir.

I-See, I-Roll og I-Cruise.

Drivstofføkonomipakke for langtransport (LHFP) med mulighet for manuell giring.

– Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden

– Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden

Miniekspress ruller millioner av kilometer på veiene i året. Da sier det seg selv at hver dråpe drivstoff er dyrebar.

Drifts- og materiellsjef Kaj Gjerstad har vært i gamet i over tjue år, og har sett sin andel av trøblete modeller, fra flere leverandører. Han innrømmer at han ikke er ukjent med smårusk, også på tidligere Volvo-modeller, men de nye FH I-Save-modellene til Volvo får svært gode skussmål.

– Jeg er veldig fornøyd med valget vi har tatt om å gå over til denne modellen. Den siste generasjonen har fungert veldig bra, og vi har nesten ikke hatt noe trøbbel med dem på de 17-18 månedene vi har hatt dem. Volvo har tatt merkbare steg på kvalitetssiden, sier han.

Den siste generasjonen har fungert veldig bra, og vi har nesten ikke hatt noe trøbbel med dem på de 17-18 månedene vi har hatt dem.
Kaj Gjerstad, drifts- og materiellsjef Miniekspress

Fokus på kostnader

Med høy aktivitet fra en bilpark som teller over hundre kjøretøy har driftskostnader naturlig nok et høyt fokus hos Stokke-bedriften. Derfor har de blant annet byttet ut noen eldre 540-modeller, med den helt nye generasjonen 500 I-Save.

– Vi har 22 I-Save-biler. Vi har hatt en god utvikling på disse, og ser at drivstofføkonomien har blitt bedre med å bytte fra eksempelvis 540 ned til I-Save 500. Vi sparer en 3-4 desiliter per mil på et sånt bytte, forteller Gjerstad.

Det er tall Sandefjord-mannen liker å se. Det betyr store besparelser i totalen.

– Vi er veldig fornøyde med de bilene, gjentar han, før han legger til:

– Etter å ha tilvendt seg kjørestilen er våre sjåfører veldig positivt overrasket.

– Går av seg selv

En av dem han sikter til er Jarle Bakken. 55-åringen fra Vear har vært i gamet i 15 år. Han har hatt et par år med Scania, men mesteparten av tiden har han brukt bak rattet på Volvo. Han liker utviklingen.

– Jeg opplever at kvaliteten bare blir bedre og bedre, sier han.

Nå kjører han ruten Borgeskogen – Trondheim i en Volvo FH 500 med I-Save.

– Den nye I-Saven er en mye lettere bil å kjøre. Du setter på adaptiv cruisekontroll, og da går det av seg selv. Det er enkelt å holde den nede på dieselforbruk, understreker han.

For Bakken, som har hytta som både kontor og soverom, er også komfort noe han setter høyt.

– Komforten har blitt vesentlig bedre. Setene har blitt bedre å sitte i, med mange justeringsmuligheter. Du får tiltet rattet litt mer enn du gjorde før i tiden, og du får setet litt lenger ned. For oss som bor i bilen er jo også køya vesentlig blitt forbedret, roser han.

Bonus for kjørestil

Som sjåfør hos Miniekspress får du bonus ut fra kjørestilen din. Det handler om å holde kostnader nede på drivstoff, men også på reparasjoner og dekk.

– Hele driftskostnadsbildet henger sammen, sier Gjerstad.

Da må du som sjåfør faktisk la bilen bestemme enn god del mer enn du kanskje er vant med. Stole på at Volvos systemer tar de riktige valgene for deg, hjelper deg frem. For å kjøre mest mulig økonomisk bruker Miniekspress sine sjåfører I-See-systemet og hele kjørecomputeren som veileder.

Jarle Bakken trodde det skulle ta tid å venne seg til det, men han ble komfortabel langt raskere enn han selv spådde.

– Jeg er en litt roligere sjåfør etter at jeg begynte å bruke I-Saven, fordi det går av seg selv. Det er lett å sitte frempå setet og stresse, men her slapper du av og koser deg oppover. Slik jeg opplever det setter jeg bare bilen i automat. Det er bilen som jobber, ikke du. Du sitter bare og styrer, og alt av det du trenger har du på rattet, sier han.

– Vi har veldig bra score. De kjører også bra med de gamle, men klarer ikke å oppnå den samme drivstoffeffektiviteten.
Kaj Gjerstad

Gode målinger

Miniekspress og drifts- og materiellsjef Kaj Gjerstad overlater lite til tilfeldighetene. De har stålkontroll på tallene. Fra hovedkvarteret følger 50-åringen både kjørelengde og tanking med Dynafleet og Volvo Connect.

– Vi gjør i tillegg manuelle målinger underveis for å kontrollere at systemene viser riktig, forteller han.

Gjerstad er meget fornøyd med resultatene som tikker inn på kontoret.

– Vi har veldig bra score. De kjører også bra med de gamle, men klarer ikke å oppnå den samme drivstoffeffektiviteten, understreker han.

– Utrolig mange av våre sjåfører kjører på en høy score hele tiden. Det bedrer vårt potensial på drift, økonomi og kostnader på service og reparasjon og alt sammen, fortsetter han.

Løpende analyser

Selv om de er svært tilfredse med det 500-modellene har levert, tester de i disse dager med større motor. Miniekspress har to 650 6x4 biler i test på de tunge rutene Nord-Sør.

Spørsmålet er hvordan er forbruk, snitthastighet og effektuttak målt mot 500-modellen?

– Vi ser på hvordan kjøremønsteret er, og hvordan de går i bakkene sammenlignet med 500-modellene. Det er spennende analyser. Vi har kun kjørt i snaue fire uker, så det er litt tidlig å si noe ennå, men tidlige tall indikerer at snittforbruket på disse ligger 4–5 desiliter per mil over, sier Gjerstad.

Volvo videre

Opp mot seksti prosent av bilparken til Miniekspress utgjøres i dag av Volvo i forskjellige varianter. Erfaringen med I-Save-modellene gjør at den andelen sannsynligvis ikke kommer til å minke fremover. Men alt handler om fortsatt utvikling. Kontinuerlig forbedring.

– Vi ser for oss Volvo som en fortsatt samarbeidspartner for en stor del av vår bilpark. Det blir spennende å se utviklingen på motorteknologi. Det er avgjørende for hvor mange vi tar med videre, sier Kaj Gjerstad.

Fakta om Miniekspress

Miniekspress ble etablert i Sandefjord i 1979 av Kjell Skatvedt som Miniekspress Vestfold AS, med varebiler og reservedeler til bilverksteder som første satsningsområde.

– Vi drev med stykkgods frem til 2004. Da solgte vi den delen og startet med temperert gods som vi driver med i dag. Vi er landsdekkende på dette, sier daglig leder og gründer Kjell Skatvedt.

Hovedkontoret ligger like utenfor Sandefjord, men de har flere avdelinger i Nord-Norge. Miniekspress har rundt 200 ansatte, og hadde en omsetning på 460 millioner i 2020.

Volvo FH med I-Save

Volvo FH med I-Save kombinerer Volvos D13TC-motorer med drivstoffpakken for langtransport.

D13TC er Volvos mest drivstoffeffektive motor noensinne. D13TC-motoren produserer 300 Nm høyere dreiemoment ved lavt turtall.

Motoren finnes i versjoner med 460 hk og 500 hk, og har stempler med en patentert innvendig bølgeform som forbedrer forbrenningen og øker effektiviteten.

I-Shift med Smart-boost og krypgir.

I-See, I-Roll og I-Cruise.

Drivstofføkonomipakke for langtransport (LHFP) med mulighet for manuell giring.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.