Skiskytterforbundet har truffet blink med Volvo

Skiskytterforbundet har truffet blink med Volvo

De norske skiskytterne har gjort det til en vane å prestere på aller ypperste nivå. Med seg i jakten på de edleste medaljene, har de Volvo Trucks på laget.

Sola bader i det ikoniske Holmenkollen-anlegget idet verdenscupfinalen for skiskytterne står for tur. Den norske smørertraileren er for lengst på plass – trukket frem gjennom Europa av en Volvo FH500 I-Save.

– Vi fikk denne Volvo-trekkeren i november og den har blitt kjørt mer eller mindre hver helg siden, med unntak av romjula og OL i Beijing. Og det er bare en ting å si – bilen har fungert utmerket, fastslår Erik Fagerholm, sjåfør for Norges Skiskytterforbund.

– Den er så rolig og behagelig, det er så god flyt i bilen. Det er litt som å kjøre i smør, den bare glir gjennom.
Erik Fagerholm, sjåfør for Norges Skiskytterforbund.

Lavt forbruk, god flyt

Smøretraileren har de siste månedene vært innom Sverige, Østerrike, Frankrike, Tyskland, Italia, Finland, Estland – og nå til slutt – Holmenkollen.

– Vi har ikke kjørt enormt mye, ca. 11 000 km, men det er klart at forbruket er et kjempeviktig aspekt for oss. Spesielt med tanke på dagens dieselpriser. Det vi ser er at Volvo-en går umåtelig billig. Vi kjører med en tonnasje på 27-28 tonn hele tiden, og frem til nå har vi kjørt på 2,76. Det er et forbruk vi er veldig fornøyde med. Det ble sagt at vi skulle kjøre på rundt dette, men det er lavere enn jeg hadde forventet likevel, innrømmer Fagerholm.

Et annet aspekt er selve kjøreopplevelsen når sjåføren frakter de norske gullskiene over de forskjellige landegrensene.

– Den er så rolig og behagelig, det er så god flyt i bilen. Det er litt som å kjøre i smør, den bare glir gjennom. Samtidig er den veldig stødig og stabil, forteller han.

Dyrbar last

Det er som nevnt en verdifull last som fraktes rundt omkring til de ulike skiarenaene. I smøretraileren ligger det utstyr som har bidratt til særdeles mange jubelstunder.

– Alle skiparene til løperne, samt testskiene, er med i smøretraileren til enhver tid. Og da snakker vi mellom 1000-1200 par ski totalt. I tillegg har vi noen hundre kilo med glider og sånne type ting, som toppinger osv. Pluss mye annet utstyr, forteller Tobias Dahl Fenre, smøresjef for Norges Skiskytterforbund.

Han mener traileren er smøreteamets viktigste arbeidsverktøy i jobben med å hjelpe de norske skiessene frem til nye triumfer.

– For oss er det helt avgjørende å ha et rullende kontor. En ting er at frakten av utstyret vårt blir svært tidsbesparende. En annen ting er at smøretraileren skaper en veldig effektiv arbeidssituasjon for oss. Vi har stor nok plass til å kunne jobbe alle åtte i smøreteamet inne samtidig, og alt utstyret vårt er samlet på samme plass til enhver tid. Ved å ha alt tilgjengelig på ett sted kan vi være kjappe ved føreendringer for eksempel, samt at vi kommer raskt i gang med testing før konkurranser, sier smøresjefen.

Da sier det seg selv at behovet for en forutsigbar og driftssikker trekker, er stor.

– Ved eventuelle forsinkelser vil vi miste noe testing, men det aller viktigste er kanskje følelsen av kontroll. Det skaper tid og ro når traileren kommer når den skal hver gang. Med Volvo-trekkeren denne sesongen har vi ikke hatt noen forsinkelser eller problemer, vi er superfornøyd både med bil og service, sier Fenre.

– Alle skiparene til løperne, samt testskiene, er med i smøretraileren til enhver tid. Og da snakker vi mellom 1000-1200 par ski totalt.
Tobias Dahl Fenre, smøresjef for Norges Skiskytterforbund.

Rask rigging

I en idrett hvor små marginer kan være forskjellen på suksess eller fiasko, er effektivitet et stikkord. Noe Fenre selv trekker frem.

– Effektivitet i alle ledd, gjør at vi smørerne kan gjøre jobben vår best mulig – vi får mest mulig ut av de timene vi har til rådighet, starter Fenre, før han gir et bilde på hvor raskt smøretraileren blir rigget opp og ned ved arenaene.

– Da vi skulle dra fra Estland helga før Holmenkollen, måtte vi faktisk pakke ned traileren før løpet startet for å rekke ferga som ville gi to fulle dager med testing her i Oslo. Da rigget vi gradvis ned – det siste vi gjorde var å legge produktet på skiene før vi lukket døra og dro av gårde. I en normalsituasjon tar det i utgangspunktet en halvtime å rigge opp eller ned hvis alle på teamet er med, forteller han.

– Når vi kommer til en ny plass, har vi våre spesifikke oppgaver. Utstyr som skal flyttes til for eksempel utøverbuer, kjøre ut smøretraileren bak, få ned støttebein og generelt gjøre traileren klar. Legge opp strøm og sette i gang ventilasjon. Det tar ikke lang tid før vi er operative, legger sjåfør Fagerholm til.

Pallplass

Med verdenscuphelga i Holmenkollen settes punktum for denne sesongen. Da er det naturlig å også trekke konklusjonen for FH500 I-Saves prestasjoner gjennom vinteren.

– Vi har flere ganger denne sesongen fått spørsmål om hvorfor vi har treakslet bil. Men hvem er det som har kommet frem når andre har stått og hoppet med sine toakslede trekkvogner? Det er ikke bare én gang vi har måttet flytte på plass andre trailere. Alt i alt har bilen vår fungert utrolig godt, konkluderer Fagerholm.

– Så da blir det pallplass også på Volvo denne sesongen?

– Den er godt oppe der, ja. Personlig er jeg veldig fornøyd med at Volvo er en av våre sponsorer, avslutter sjåføren med et lurt smil.

Skiskytterforbundet har truffet blink med Volvo

Skiskytterforbundet har truffet blink med Volvo

De norske skiskytterne har gjort det til en vane å prestere på aller ypperste nivå. Med seg i jakten på de edleste medaljene, har de Volvo Trucks på laget.

Sola bader i det ikoniske Holmenkollen-anlegget idet verdenscupfinalen for skiskytterne står for tur. Den norske smørertraileren er for lengst på plass – trukket frem gjennom Europa av en Volvo FH500 I-Save.

– Vi fikk denne Volvo-trekkeren i november og den har blitt kjørt mer eller mindre hver helg siden, med unntak av romjula og OL i Beijing. Og det er bare en ting å si – bilen har fungert utmerket, fastslår Erik Fagerholm, sjåfør for Norges Skiskytterforbund.

– Den er så rolig og behagelig, det er så god flyt i bilen. Det er litt som å kjøre i smør, den bare glir gjennom.
Erik Fagerholm, sjåfør for Norges Skiskytterforbund.

Lavt forbruk, god flyt

Smøretraileren har de siste månedene vært innom Sverige, Østerrike, Frankrike, Tyskland, Italia, Finland, Estland – og nå til slutt – Holmenkollen.

– Vi har ikke kjørt enormt mye, ca. 11 000 km, men det er klart at forbruket er et kjempeviktig aspekt for oss. Spesielt med tanke på dagens dieselpriser. Det vi ser er at Volvo-en går umåtelig billig. Vi kjører med en tonnasje på 27-28 tonn hele tiden, og frem til nå har vi kjørt på 2,76. Det er et forbruk vi er veldig fornøyde med. Det ble sagt at vi skulle kjøre på rundt dette, men det er lavere enn jeg hadde forventet likevel, innrømmer Fagerholm.

Et annet aspekt er selve kjøreopplevelsen når sjåføren frakter de norske gullskiene over de forskjellige landegrensene.

– Den er så rolig og behagelig, det er så god flyt i bilen. Det er litt som å kjøre i smør, den bare glir gjennom. Samtidig er den veldig stødig og stabil, forteller han.

Dyrbar last

Det er som nevnt en verdifull last som fraktes rundt omkring til de ulike skiarenaene. I smøretraileren ligger det utstyr som har bidratt til særdeles mange jubelstunder.

– Alle skiparene til løperne, samt testskiene, er med i smøretraileren til enhver tid. Og da snakker vi mellom 1000-1200 par ski totalt. I tillegg har vi noen hundre kilo med glider og sånne type ting, som toppinger osv. Pluss mye annet utstyr, forteller Tobias Dahl Fenre, smøresjef for Norges Skiskytterforbund.

Han mener traileren er smøreteamets viktigste arbeidsverktøy i jobben med å hjelpe de norske skiessene frem til nye triumfer.

– For oss er det helt avgjørende å ha et rullende kontor. En ting er at frakten av utstyret vårt blir svært tidsbesparende. En annen ting er at smøretraileren skaper en veldig effektiv arbeidssituasjon for oss. Vi har stor nok plass til å kunne jobbe alle åtte i smøreteamet inne samtidig, og alt utstyret vårt er samlet på samme plass til enhver tid. Ved å ha alt tilgjengelig på ett sted kan vi være kjappe ved føreendringer for eksempel, samt at vi kommer raskt i gang med testing før konkurranser, sier smøresjefen.

Da sier det seg selv at behovet for en forutsigbar og driftssikker trekker, er stor.

– Ved eventuelle forsinkelser vil vi miste noe testing, men det aller viktigste er kanskje følelsen av kontroll. Det skaper tid og ro når traileren kommer når den skal hver gang. Med Volvo-trekkeren denne sesongen har vi ikke hatt noen forsinkelser eller problemer, vi er superfornøyd både med bil og service, sier Fenre.

– Alle skiparene til løperne, samt testskiene, er med i smøretraileren til enhver tid. Og da snakker vi mellom 1000-1200 par ski totalt.
Tobias Dahl Fenre, smøresjef for Norges Skiskytterforbund.

Rask rigging

I en idrett hvor små marginer kan være forskjellen på suksess eller fiasko, er effektivitet et stikkord. Noe Fenre selv trekker frem.

– Effektivitet i alle ledd, gjør at vi smørerne kan gjøre jobben vår best mulig – vi får mest mulig ut av de timene vi har til rådighet, starter Fenre, før han gir et bilde på hvor raskt smøretraileren blir rigget opp og ned ved arenaene.

– Da vi skulle dra fra Estland helga før Holmenkollen, måtte vi faktisk pakke ned traileren før løpet startet for å rekke ferga som ville gi to fulle dager med testing her i Oslo. Da rigget vi gradvis ned – det siste vi gjorde var å legge produktet på skiene før vi lukket døra og dro av gårde. I en normalsituasjon tar det i utgangspunktet en halvtime å rigge opp eller ned hvis alle på teamet er med, forteller han.

– Når vi kommer til en ny plass, har vi våre spesifikke oppgaver. Utstyr som skal flyttes til for eksempel utøverbuer, kjøre ut smøretraileren bak, få ned støttebein og generelt gjøre traileren klar. Legge opp strøm og sette i gang ventilasjon. Det tar ikke lang tid før vi er operative, legger sjåfør Fagerholm til.

Pallplass

Med verdenscuphelga i Holmenkollen settes punktum for denne sesongen. Da er det naturlig å også trekke konklusjonen for FH500 I-Saves prestasjoner gjennom vinteren.

– Vi har flere ganger denne sesongen fått spørsmål om hvorfor vi har treakslet bil. Men hvem er det som har kommet frem når andre har stått og hoppet med sine toakslede trekkvogner? Det er ikke bare én gang vi har måttet flytte på plass andre trailere. Alt i alt har bilen vår fungert utrolig godt, konkluderer Fagerholm.

– Så da blir det pallplass også på Volvo denne sesongen?

– Den er godt oppe der, ja. Personlig er jeg veldig fornøyd med at Volvo er en av våre sponsorer, avslutter sjåføren med et lurt smil.

Skiskytterforbundet har truffet blink med Volvo

Skiskytterforbundet har truffet blink med Volvo

De norske skiskytterne har gjort det til en vane å prestere på aller ypperste nivå. Med seg i jakten på de edleste medaljene, har de Volvo Trucks på laget.

Sola bader i det ikoniske Holmenkollen-anlegget idet verdenscupfinalen for skiskytterne står for tur. Den norske smørertraileren er for lengst på plass – trukket frem gjennom Europa av en Volvo FH500 I-Save.

– Vi fikk denne Volvo-trekkeren i november og den har blitt kjørt mer eller mindre hver helg siden, med unntak av romjula og OL i Beijing. Og det er bare en ting å si – bilen har fungert utmerket, fastslår Erik Fagerholm, sjåfør for Norges Skiskytterforbund.

Lavt forbruk, god flyt

Smøretraileren har de siste månedene vært innom Sverige, Østerrike, Frankrike, Tyskland, Italia, Finland, Estland – og nå til slutt – Holmenkollen.

– Vi har ikke kjørt enormt mye, ca. 11 000 km, men det er klart at forbruket er et kjempeviktig aspekt for oss. Spesielt med tanke på dagens dieselpriser. Det vi ser er at Volvo-en går umåtelig billig. Vi kjører med en tonnasje på 27-28 tonn hele tiden, og frem til nå har vi kjørt på 2,76. Det er et forbruk vi er veldig fornøyde med. Det ble sagt at vi skulle kjøre på rundt dette, men det er lavere enn jeg hadde forventet likevel, innrømmer Fagerholm.

Et annet aspekt er selve kjøreopplevelsen når sjåføren frakter de norske gullskiene over de forskjellige landegrensene.

– Den er så rolig og behagelig, det er så god flyt i bilen. Det er litt som å kjøre i smør, den bare glir gjennom. Samtidig er den veldig stødig og stabil, forteller han.

Dyrbar last

Det er som nevnt en verdifull last som fraktes rundt omkring til de ulike skiarenaene. I smøretraileren ligger det utstyr som har bidratt til særdeles mange jubelstunder.

– Alle skiparene til løperne, samt testskiene, er med i smøretraileren til enhver tid. Og da snakker vi mellom 1000-1200 par ski totalt. I tillegg har vi noen hundre kilo med glider og sånne type ting, som toppinger osv. Pluss mye annet utstyr, forteller Tobias Dahl Fenre, smøresjef for Norges Skiskytterforbund.

Han mener traileren er smøreteamets viktigste arbeidsverktøy i jobben med å hjelpe de norske skiessene frem til nye triumfer.

– For oss er det helt avgjørende å ha et rullende kontor. En ting er at frakten av utstyret vårt blir svært tidsbesparende. En annen ting er at smøretraileren skaper en veldig effektiv arbeidssituasjon for oss. Vi har stor nok plass til å kunne jobbe alle åtte i smøreteamet inne samtidig, og alt utstyret vårt er samlet på samme plass til enhver tid. Ved å ha alt tilgjengelig på ett sted kan vi være kjappe ved føreendringer for eksempel, samt at vi kommer raskt i gang med testing før konkurranser, sier smøresjefen.

Da sier det seg selv at behovet for en forutsigbar og driftssikker trekker, er stor.

– Ved eventuelle forsinkelser vil vi miste noe testing, men det aller viktigste er kanskje følelsen av kontroll. Det skaper tid og ro når traileren kommer når den skal hver gang. Med Volvo-trekkeren denne sesongen har vi ikke hatt noen forsinkelser eller problemer, vi er superfornøyd både med bil og service, sier Fenre.

Rask rigging

I en idrett hvor små marginer kan være forskjellen på suksess eller fiasko, er effektivitet et stikkord. Noe Fenre selv trekker frem.

– Effektivitet i alle ledd, gjør at vi smørerne kan gjøre jobben vår best mulig – vi får mest mulig ut av de timene vi har til rådighet, starter Fenre, før han gir et bilde på hvor raskt smøretraileren blir rigget opp og ned ved arenaene.

– Da vi skulle dra fra Estland helga før Holmenkollen, måtte vi faktisk pakke ned traileren før løpet startet for å rekke ferga som ville gi to fulle dager med testing her i Oslo. Da rigget vi gradvis ned – det siste vi gjorde var å legge produktet på skiene før vi lukket døra og dro av gårde. I en normalsituasjon tar det i utgangspunktet en halvtime å rigge opp eller ned hvis alle på teamet er med, forteller han.

– Når vi kommer til en ny plass, har vi våre spesifikke oppgaver. Utstyr som skal flyttes til for eksempel utøverbuer, kjøre ut smøretraileren bak, få ned støttebein og generelt gjøre traileren klar. Legge opp strøm og sette i gang ventilasjon. Det tar ikke lang tid før vi er operative, legger sjåfør Fagerholm til.

Pallplass

Med verdenscuphelga i Holmenkollen settes punktum for denne sesongen. Da er det naturlig å også trekke konklusjonen for FH500 I-Saves prestasjoner gjennom vinteren.

– Vi har flere ganger denne sesongen fått spørsmål om hvorfor vi har treakslet bil. Men hvem er det som har kommet frem når andre har stått og hoppet med sine toakslede trekkvogner? Det er ikke bare én gang vi har måttet flytte på plass andre trailere. Alt i alt har bilen vår fungert utrolig godt, konkluderer Fagerholm.

– Så da blir det pallplass også på Volvo denne sesongen?

– Den er godt oppe der, ja. Personlig er jeg veldig fornøyd med at Volvo er en av våre sponsorer, avslutter sjåføren med et lurt smil.

Skiskytterforbundet har truffet blink med Volvo

Skiskytterforbundet har truffet blink med Volvo

De norske skiskytterne har gjort det til en vane å prestere på aller ypperste nivå. Med seg i jakten på de edleste medaljene, har de Volvo Trucks på laget.

Sola bader i det ikoniske Holmenkollen-anlegget idet verdenscupfinalen for skiskytterne står for tur. Den norske smørertraileren er for lengst på plass – trukket frem gjennom Europa av en Volvo FH500 I-Save.

– Vi fikk denne Volvo-trekkeren i november og den har blitt kjørt mer eller mindre hver helg siden, med unntak av romjula og OL i Beijing. Og det er bare en ting å si – bilen har fungert utmerket, fastslår Erik Fagerholm, sjåfør for Norges Skiskytterforbund.

– Den er så rolig og behagelig, det er så god flyt i bilen. Det er litt som å kjøre i smør, den bare glir gjennom.
Erik Fagerholm, sjåfør for Norges Skiskytterforbund.

Lavt forbruk, god flyt

Smøretraileren har de siste månedene vært innom Sverige, Østerrike, Frankrike, Tyskland, Italia, Finland, Estland – og nå til slutt – Holmenkollen.

– Vi har ikke kjørt enormt mye, ca. 11 000 km, men det er klart at forbruket er et kjempeviktig aspekt for oss. Spesielt med tanke på dagens dieselpriser. Det vi ser er at Volvo-en går umåtelig billig. Vi kjører med en tonnasje på 27-28 tonn hele tiden, og frem til nå har vi kjørt på 2,76. Det er et forbruk vi er veldig fornøyde med. Det ble sagt at vi skulle kjøre på rundt dette, men det er lavere enn jeg hadde forventet likevel, innrømmer Fagerholm.

Et annet aspekt er selve kjøreopplevelsen når sjåføren frakter de norske gullskiene over de forskjellige landegrensene.

– Den er så rolig og behagelig, det er så god flyt i bilen. Det er litt som å kjøre i smør, den bare glir gjennom. Samtidig er den veldig stødig og stabil, forteller han.

Dyrbar last

Det er som nevnt en verdifull last som fraktes rundt omkring til de ulike skiarenaene. I smøretraileren ligger det utstyr som har bidratt til særdeles mange jubelstunder.

– Alle skiparene til løperne, samt testskiene, er med i smøretraileren til enhver tid. Og da snakker vi mellom 1000-1200 par ski totalt. I tillegg har vi noen hundre kilo med glider og sånne type ting, som toppinger osv. Pluss mye annet utstyr, forteller Tobias Dahl Fenre, smøresjef for Norges Skiskytterforbund.

Han mener traileren er smøreteamets viktigste arbeidsverktøy i jobben med å hjelpe de norske skiessene frem til nye triumfer.

– For oss er det helt avgjørende å ha et rullende kontor. En ting er at frakten av utstyret vårt blir svært tidsbesparende. En annen ting er at smøretraileren skaper en veldig effektiv arbeidssituasjon for oss. Vi har stor nok plass til å kunne jobbe alle åtte i smøreteamet inne samtidig, og alt utstyret vårt er samlet på samme plass til enhver tid. Ved å ha alt tilgjengelig på ett sted kan vi være kjappe ved føreendringer for eksempel, samt at vi kommer raskt i gang med testing før konkurranser, sier smøresjefen.

Da sier det seg selv at behovet for en forutsigbar og driftssikker trekker, er stor.

– Ved eventuelle forsinkelser vil vi miste noe testing, men det aller viktigste er kanskje følelsen av kontroll. Det skaper tid og ro når traileren kommer når den skal hver gang. Med Volvo-trekkeren denne sesongen har vi ikke hatt noen forsinkelser eller problemer, vi er superfornøyd både med bil og service, sier Fenre.

– Alle skiparene til løperne, samt testskiene, er med i smøretraileren til enhver tid. Og da snakker vi mellom 1000-1200 par ski totalt.
Tobias Dahl Fenre, smøresjef for Norges Skiskytterforbund.

Rask rigging

I en idrett hvor små marginer kan være forskjellen på suksess eller fiasko, er effektivitet et stikkord. Noe Fenre selv trekker frem.

– Effektivitet i alle ledd, gjør at vi smørerne kan gjøre jobben vår best mulig – vi får mest mulig ut av de timene vi har til rådighet, starter Fenre, før han gir et bilde på hvor raskt smøretraileren blir rigget opp og ned ved arenaene.

– Da vi skulle dra fra Estland helga før Holmenkollen, måtte vi faktisk pakke ned traileren før løpet startet for å rekke ferga som ville gi to fulle dager med testing her i Oslo. Da rigget vi gradvis ned – det siste vi gjorde var å legge produktet på skiene før vi lukket døra og dro av gårde. I en normalsituasjon tar det i utgangspunktet en halvtime å rigge opp eller ned hvis alle på teamet er med, forteller han.

– Når vi kommer til en ny plass, har vi våre spesifikke oppgaver. Utstyr som skal flyttes til for eksempel utøverbuer, kjøre ut smøretraileren bak, få ned støttebein og generelt gjøre traileren klar. Legge opp strøm og sette i gang ventilasjon. Det tar ikke lang tid før vi er operative, legger sjåfør Fagerholm til.

Pallplass

Med verdenscuphelga i Holmenkollen settes punktum for denne sesongen. Da er det naturlig å også trekke konklusjonen for FH500 I-Saves prestasjoner gjennom vinteren.

– Vi har flere ganger denne sesongen fått spørsmål om hvorfor vi har treakslet bil. Men hvem er det som har kommet frem når andre har stått og hoppet med sine toakslede trekkvogner? Det er ikke bare én gang vi har måttet flytte på plass andre trailere. Alt i alt har bilen vår fungert utrolig godt, konkluderer Fagerholm.

– Så da blir det pallplass også på Volvo denne sesongen?

– Den er godt oppe der, ja. Personlig er jeg veldig fornøyd med at Volvo er en av våre sponsorer, avslutter sjåføren med et lurt smil.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.