Stabile krefter berger skånsomt

Stabile krefter berger skånsomt

Med høy løftekapasitet og stor fleksibilitet kan John Einar Gulbrandsen utføre berging på en mye mer skånsom måte. Det var et poeng for Stjørdal-mannen da han designet sin Volvo-berger.

– Grunnen til at jeg skaffet meg påbygget med rotatoren var for å kunne utføre finere berginger, på en mer skånsom måte. Sånn at lastebilen som har havarert i seg selv er helere når den kommer seg tilbake på veien, forteller han.

– Vi kan løfte opp det hjulsettet som står i grøfta så vi unngår skader på det som er på siden. Vi kan bikke den opp, bruke tre-fire stropper pluss løfteputer og det utstyret vi trenger. Det medfører at vi kan bruke litt mer tid på berging noen ganger, men vi tar dem opp med lass, uten at det blir de samme skadene som når vi bruker tradisjonelle bergingsbiler, forklarer Gulbrandsen.

Vi tar dem opp med lass, uten at det blir de samme skadene som når vi bruker tradisjonelle bergingsbiler.
John Einar Gulbrandsen, Skrallans AS

Mindre tid på verkstedet

Når han kan redusere kreftene han er nødt til å bruke på havaristen, er sjansene bedre for å holde den så intakt som mulig. Det er et viktig poeng i en tid hvor det er utfordringer med deletilgang.

– Da blir det mindre ståtid på bilen som har havnet i grøfta. Det blir kjappere runder på verkstedet etterpå, sier Stjørdal-mannen.

Gulbrandsen har holdt på med bilberging siden 90-tallet, og er lidenskapelig opptatt av faget. I Østersund har han funnet en som er like ivrig som ham selv, som også har montert påbygget.

– Han driver og konstruerer bergingsbjelker for å ta med seg lastebilene på en enklere måte, og berge dem på en like fin måte, forteller han.

Holder seg oppdatert

Rotatorer som det John Einar Gulbrandsen har på sin Volvo FH 750, er ikke så vanlig i Norge, men i USA og Canada blir slike påbygg brukt i langt større utstrekning. Han reiser derfor fra tid til annen over dammen for å holde seg oppdatert. Fabrikken har blitt besøkt, kurs har blitt gjennomført.

– Første turen til USA var i 96-97, etter at jeg hadde tatt de norske bergingssertifikatene. Nå reiser jeg snart på et nytt oppfriskningskurs. I tillegg til den gamle erfaringen lærer vi mange av triksene som er med nye rotatorer for å få til enda mer skånsom og fin berging, sier han.

Da blir det mindre ståtid på bilen som har havnet i grøfta. Det blir kjappere runder på verkstedet etterpå.
John Einar Gulbrandsen, Skrallans AS

LES OGSÅ: 

John Einars Lidenskap er tungbergere

Du må lete lenge for å finne en som er like opptatt av faget som John Einar Gulbrandsen i Skrallans AS. Vi må nesten kunne kalle ham en tungberger-nerd.

Stabile krefter berger skånsomt

Stabile krefter berger skånsomt

Med høy løftekapasitet og stor fleksibilitet kan John Einar Gulbrandsen utføre berging på en mye mer skånsom måte. Det var et poeng for Stjørdal-mannen da han designet sin Volvo-berger.

– Grunnen til at jeg skaffet meg påbygget med rotatoren var for å kunne utføre finere berginger, på en mer skånsom måte. Sånn at lastebilen som har havarert i seg selv er helere når den kommer seg tilbake på veien, forteller han.

– Vi kan løfte opp det hjulsettet som står i grøfta så vi unngår skader på det som er på siden. Vi kan bikke den opp, bruke tre-fire stropper pluss løfteputer og det utstyret vi trenger. Det medfører at vi kan bruke litt mer tid på berging noen ganger, men vi tar dem opp med lass, uten at det blir de samme skadene som når vi bruker tradisjonelle bergingsbiler, forklarer Gulbrandsen.

Vi tar dem opp med lass, uten at det blir de samme skadene som når vi bruker tradisjonelle bergingsbiler.
John Einar Gulbrandsen, Skrallans AS

Mindre tid på verkstedet

Når han kan redusere kreftene han er nødt til å bruke på havaristen, er sjansene bedre for å holde den så intakt som mulig. Det er et viktig poeng i en tid hvor det er utfordringer med deletilgang.

– Da blir det mindre ståtid på bilen som har havnet i grøfta. Det blir kjappere runder på verkstedet etterpå, sier Stjørdal-mannen.

Gulbrandsen har holdt på med bilberging siden 90-tallet, og er lidenskapelig opptatt av faget. I Østersund har han funnet en som er like ivrig som ham selv, som også har montert påbygget.

– Han driver og konstruerer bergingsbjelker for å ta med seg lastebilene på en enklere måte, og berge dem på en like fin måte, forteller han.

Holder seg oppdatert

Rotatorer som det John Einar Gulbrandsen har på sin Volvo FH 750, er ikke så vanlig i Norge, men i USA og Canada blir slike påbygg brukt i langt større utstrekning. Han reiser derfor fra tid til annen over dammen for å holde seg oppdatert. Fabrikken har blitt besøkt, kurs har blitt gjennomført.

– Første turen til USA var i 96-97, etter at jeg hadde tatt de norske bergingssertifikatene. Nå reiser jeg snart på et nytt oppfriskningskurs. I tillegg til den gamle erfaringen lærer vi mange av triksene som er med nye rotatorer for å få til enda mer skånsom og fin berging, sier han.

Da blir det mindre ståtid på bilen som har havnet i grøfta. Det blir kjappere runder på verkstedet etterpå.
John Einar Gulbrandsen, Skrallans AS

LES OGSÅ: 

John Einars Lidenskap er tungbergere

Du må lete lenge for å finne en som er like opptatt av faget som John Einar Gulbrandsen i Skrallans AS. Vi må nesten kunne kalle ham en tungberger-nerd.

Stabile krefter berger skånsomt

Stabile krefter berger skånsomt

Med høy løftekapasitet og stor fleksibilitet kan John Einar Gulbrandsen utføre berging på en mye mer skånsom måte. Det var et poeng for Stjørdal-mannen da han designet sin Volvo-berger.

– Grunnen til at jeg skaffet meg påbygget med rotatoren var for å kunne utføre finere berginger, på en mer skånsom måte. Sånn at lastebilen som har havarert i seg selv er helere når den kommer seg tilbake på veien, forteller han.

– Vi kan løfte opp det hjulsettet som står i grøfta så vi unngår skader på det som er på siden. Vi kan bikke den opp, bruke tre-fire stropper pluss løfteputer og det utstyret vi trenger. Det medfører at vi kan bruke litt mer tid på berging noen ganger, men vi tar dem opp med lass, uten at det blir de samme skadene som når vi bruker tradisjonelle bergingsbiler, forklarer Gulbrandsen.

Mindre tid på verkstedet

Når han kan redusere kreftene han er nødt til å bruke på havaristen, er sjansene bedre for å holde den så intakt som mulig. Det er et viktig poeng i en tid hvor det er utfordringer med deletilgang.

– Da blir det mindre ståtid på bilen som har havnet i grøfta. Det blir kjappere runder på verkstedet etterpå, sier Stjørdal-mannen.

Gulbrandsen har holdt på med bilberging siden 90-tallet, og er lidenskapelig opptatt av faget. I Østersund har han funnet en som er like ivrig som ham selv, som også har montert påbygget.

– Han driver og konstruerer bergingsbjelker for å ta med seg lastebilene på en enklere måte, og berge dem på en like fin måte, forteller han.

Holder seg oppdatert

Rotatorer som det John Einar Gulbrandsen har på sin Volvo FH 750, er ikke så vanlig i Norge, men i USA og Canada blir slike påbygg brukt i langt større utstrekning. Han reiser derfor fra tid til annen over dammen for å holde seg oppdatert. Fabrikken har blitt besøkt, kurs har blitt gjennomført.

– Første turen til USA var i 96-97, etter at jeg hadde tatt de norske bergingssertifikatene. Nå reiser jeg snart på et nytt oppfriskningskurs. I tillegg til den gamle erfaringen lærer vi mange av triksene som er med nye rotatorer for å få til enda mer skånsom og fin berging, sier han.

LES OGSÅ: 

John Einars Lidenskap er tungbergere

Du må lete lenge for å finne en som er like opptatt av faget som John Einar Gulbrandsen i Skrallans AS. Vi må nesten kunne kalle ham en tungberger-nerd.

Stabile krefter berger skånsomt

Stabile krefter berger skånsomt

Med høy løftekapasitet og stor fleksibilitet kan John Einar Gulbrandsen utføre berging på en mye mer skånsom måte. Det var et poeng for Stjørdal-mannen da han designet sin Volvo-berger.

– Grunnen til at jeg skaffet meg påbygget med rotatoren var for å kunne utføre finere berginger, på en mer skånsom måte. Sånn at lastebilen som har havarert i seg selv er helere når den kommer seg tilbake på veien, forteller han.

– Vi kan løfte opp det hjulsettet som står i grøfta så vi unngår skader på det som er på siden. Vi kan bikke den opp, bruke tre-fire stropper pluss løfteputer og det utstyret vi trenger. Det medfører at vi kan bruke litt mer tid på berging noen ganger, men vi tar dem opp med lass, uten at det blir de samme skadene som når vi bruker tradisjonelle bergingsbiler, forklarer Gulbrandsen.

Vi tar dem opp med lass, uten at det blir de samme skadene som når vi bruker tradisjonelle bergingsbiler.
John Einar Gulbrandsen, Skrallans AS

Mindre tid på verkstedet

Når han kan redusere kreftene han er nødt til å bruke på havaristen, er sjansene bedre for å holde den så intakt som mulig. Det er et viktig poeng i en tid hvor det er utfordringer med deletilgang.

– Da blir det mindre ståtid på bilen som har havnet i grøfta. Det blir kjappere runder på verkstedet etterpå, sier Stjørdal-mannen.

Gulbrandsen har holdt på med bilberging siden 90-tallet, og er lidenskapelig opptatt av faget. I Østersund har han funnet en som er like ivrig som ham selv, som også har montert påbygget.

– Han driver og konstruerer bergingsbjelker for å ta med seg lastebilene på en enklere måte, og berge dem på en like fin måte, forteller han.

Holder seg oppdatert

Rotatorer som det John Einar Gulbrandsen har på sin Volvo FH 750, er ikke så vanlig i Norge, men i USA og Canada blir slike påbygg brukt i langt større utstrekning. Han reiser derfor fra tid til annen over dammen for å holde seg oppdatert. Fabrikken har blitt besøkt, kurs har blitt gjennomført.

– Første turen til USA var i 96-97, etter at jeg hadde tatt de norske bergingssertifikatene. Nå reiser jeg snart på et nytt oppfriskningskurs. I tillegg til den gamle erfaringen lærer vi mange av triksene som er med nye rotatorer for å få til enda mer skånsom og fin berging, sier han.

Da blir det mindre ståtid på bilen som har havnet i grøfta. Det blir kjappere runder på verkstedet etterpå.
John Einar Gulbrandsen, Skrallans AS

LES OGSÅ: 

John Einars Lidenskap er tungbergere

Du må lete lenge for å finne en som er like opptatt av faget som John Einar Gulbrandsen i Skrallans AS. Vi må nesten kunne kalle ham en tungberger-nerd.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.