Det nye året var ikke mange dager gammelt da en historisk stor el-avtale ble kjent. Posten Norge bestilte 29 elektriske skapbiler med 265 kWh batteri, fordelt på FL- og FE-modellene med henholdsvis to og tre akslinger.
– Dette er en av de største ordrene av Volvo-lastebiler med alternative drivlinjer. Dette er stort, også globalt, forteller Espen Sanne, Fleet Sales Manager i Volvo Norge AS.
Sanne la til i pressemeldingen at avtalen uten tvil er den største Volvo Trucks har gjort på elektriske kjøretøy i Norge. Den kom dessuten i tillegg til en bestilling Posten Norge allerede hadde inne. Dermed skal Volvo Trucks levere totalt 32 elektriske og 13 gassdrevne lastebiler til Posten Norge i 2022.
– Vi har en offensiv miljøstrategi som hele landet skal få glede av, og for å ha tempo i dette viktige arbeidet trenger vi kvalitetsfokuserte og ambisiøse samarbeidspartnere som Volvo, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Postenkonsernet.
Tilliten til Volvo er med andre ord stor, og den tunge satsingen på elektriske drivlinjer begynner for alvor å bære frukter. Noe den historiske avtalen bekrefter.
– Det er viktig at de store er med og leder an. En såpass stor ordre forteller alle andre at regional transport med elektriske lastebiler faktisk er en løsning. Posten er med og viser at nå er vi der, sier Bjørn Inge Haugan, salgs- og markedsdirektør i Volvo Norge.
At Volvo nå kan levere i det volumet kundene faktisk ønsker og har behov for, representerer et taktskifte.
– Det har løsnet noe voldsomt det siste året. Det kommer nok flere store ordrer på elektriske biler, spår Haugan.
De elektriske FL- og FE-bilene er en ting. Til høsten vil også el-utgavene av de største modellene FM, FMX og FH rulle rundt på norske veier. Vogntogvekt på opptil 44 tonn, batterikapasitet opptil 540 kWh og en rekkevidde på inntil 380 kilometer, pirrer åpenbart det norske markedet.
– Responsen har vært veldig god. Det er allerede et 20-talls aktører som har inngått intensjonsavtaler, så det er et stort antall biler det er snakk om, kunne Kjetil Bergflødt fortelle tidlig på nyåret.
Produktsjefen for alternative drivlinjer i Volvo Norge AS trekker frem Volvos visjon om å lede an i utviklingen og levere de beste løsningene for det grønne skiftet.
– Vi har tatt et nytt, viktig steg ved å industrialisere produksjonen og starte leveransen av de største modellene våre.
Bergflødt forteller om stor pågang fra transportører og bileiere over hele Norge som trenger en løsning for å kutte CO2-utslippene sine.
– Med de vogntogvektene og rekkeviddene vi tilbyr, er det veldig mye vi kan og bør elektrifisere allerede nå. Så langt har vi prioritert trekkvogner – da det er disse som først vil rulle stille ut av fabrikkportene i Gøteborg. Mange kunder ønsker imidlertid også å være tidlig ute og sikre seg byggeplass for jevnlastchassis til diverse påbygg og bruk, sier produktsjefen, før han legger til:
– All teknologi har sine begrensninger, men ny drivlinje gir også nye egenskaper og helt nye muligheter. Det er bare å glede seg til det som nå kommer!
Det nye året var ikke mange dager gammelt da en historisk stor el-avtale ble kjent. Posten Norge bestilte 29 elektriske skapbiler med 265 kWh batteri, fordelt på FL- og FE-modellene med henholdsvis to og tre akslinger.
– Dette er en av de største ordrene av Volvo-lastebiler med alternative drivlinjer. Dette er stort, også globalt, forteller Espen Sanne, Fleet Sales Manager i Volvo Norge AS.
Sanne la til i pressemeldingen at avtalen uten tvil er den største Volvo Trucks har gjort på elektriske kjøretøy i Norge. Den kom dessuten i tillegg til en bestilling Posten Norge allerede hadde inne. Dermed skal Volvo Trucks levere totalt 32 elektriske og 13 gassdrevne lastebiler til Posten Norge i 2022.
– Vi har en offensiv miljøstrategi som hele landet skal få glede av, og for å ha tempo i dette viktige arbeidet trenger vi kvalitetsfokuserte og ambisiøse samarbeidspartnere som Volvo, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Postenkonsernet.
Tilliten til Volvo er med andre ord stor, og den tunge satsingen på elektriske drivlinjer begynner for alvor å bære frukter. Noe den historiske avtalen bekrefter.
– Det er viktig at de store er med og leder an. En såpass stor ordre forteller alle andre at regional transport med elektriske lastebiler faktisk er en løsning. Posten er med og viser at nå er vi der, sier Bjørn Inge Haugan, salgs- og markedsdirektør i Volvo Norge.
At Volvo nå kan levere i det volumet kundene faktisk ønsker og har behov for, representerer et taktskifte.
– Det har løsnet noe voldsomt det siste året. Det kommer nok flere store ordrer på elektriske biler, spår Haugan.
De elektriske FL- og FE-bilene er en ting. Til høsten vil også el-utgavene av de største modellene FM, FMX og FH rulle rundt på norske veier. Vogntogvekt på opptil 44 tonn, batterikapasitet opptil 540 kWh og en rekkevidde på inntil 380 kilometer, pirrer åpenbart det norske markedet.
– Responsen har vært veldig god. Det er allerede et 20-talls aktører som har inngått intensjonsavtaler, så det er et stort antall biler det er snakk om, kunne Kjetil Bergflødt fortelle tidlig på nyåret.
Produktsjefen for alternative drivlinjer i Volvo Norge AS trekker frem Volvos visjon om å lede an i utviklingen og levere de beste løsningene for det grønne skiftet.
– Vi har tatt et nytt, viktig steg ved å industrialisere produksjonen og starte leveransen av de største modellene våre.
Bergflødt forteller om stor pågang fra transportører og bileiere over hele Norge som trenger en løsning for å kutte CO2-utslippene sine.
– Med de vogntogvektene og rekkeviddene vi tilbyr, er det veldig mye vi kan og bør elektrifisere allerede nå. Så langt har vi prioritert trekkvogner – da det er disse som først vil rulle stille ut av fabrikkportene i Gøteborg. Mange kunder ønsker imidlertid også å være tidlig ute og sikre seg byggeplass for jevnlastchassis til diverse påbygg og bruk, sier produktsjefen, før han legger til:
– All teknologi har sine begrensninger, men ny drivlinje gir også nye egenskaper og helt nye muligheter. Det er bare å glede seg til det som nå kommer!
Det nye året var ikke mange dager gammelt da en historisk stor el-avtale ble kjent. Posten Norge bestilte 29 elektriske skapbiler med 265 kWh batteri, fordelt på FL- og FE-modellene med henholdsvis to og tre akslinger.
– Dette er en av de største ordrene av Volvo-lastebiler med alternative drivlinjer. Dette er stort, også globalt, forteller Espen Sanne, Fleet Sales Manager i Volvo Norge AS.
Sanne la til i pressemeldingen at avtalen uten tvil er den største Volvo Trucks har gjort på elektriske kjøretøy i Norge. Den kom dessuten i tillegg til en bestilling Posten Norge allerede hadde inne. Dermed skal Volvo Trucks levere totalt 32 elektriske og 13 gassdrevne lastebiler til Posten Norge i 2022.
– Vi har en offensiv miljøstrategi som hele landet skal få glede av, og for å ha tempo i dette viktige arbeidet trenger vi kvalitetsfokuserte og ambisiøse samarbeidspartnere som Volvo, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Postenkonsernet.
Tilliten til Volvo er med andre ord stor, og den tunge satsingen på elektriske drivlinjer begynner for alvor å bære frukter. Noe den historiske avtalen bekrefter.
– Det er viktig at de store er med og leder an. En såpass stor ordre forteller alle andre at regional transport med elektriske lastebiler faktisk er en løsning. Posten er med og viser at nå er vi der, sier Bjørn Inge Haugan, salgs- og markedsdirektør i Volvo Norge.
At Volvo nå kan levere i det volumet kundene faktisk ønsker og har behov for, representerer et taktskifte.
– Det har løsnet noe voldsomt det siste året. Det kommer nok flere store ordrer på elektriske biler, spår Haugan.
De elektriske FL- og FE-bilene er en ting. Til høsten vil også el-utgavene av de største modellene FM, FMX og FH rulle rundt på norske veier. Vogntogvekt på opptil 44 tonn, batterikapasitet opptil 540 kWh og en rekkevidde på inntil 380 kilometer, pirrer åpenbart det norske markedet.
– Responsen har vært veldig god. Det er allerede et 20-talls aktører som har inngått intensjonsavtaler, så det er et stort antall biler det er snakk om, kunne Kjetil Bergflødt fortelle tidlig på nyåret.
Produktsjefen for alternative drivlinjer i Volvo Norge AS trekker frem Volvos visjon om å lede an i utviklingen og levere de beste løsningene for det grønne skiftet.
– Vi har tatt et nytt, viktig steg ved å industrialisere produksjonen og starte leveransen av de største modellene våre.
Bergflødt forteller om stor pågang fra transportører og bileiere over hele Norge som trenger en løsning for å kutte CO2-utslippene sine.
– Med de vogntogvektene og rekkeviddene vi tilbyr, er det veldig mye vi kan og bør elektrifisere allerede nå. Så langt har vi prioritert trekkvogner – da det er disse som først vil rulle stille ut av fabrikkportene i Gøteborg. Mange kunder ønsker imidlertid også å være tidlig ute og sikre seg byggeplass for jevnlastchassis til diverse påbygg og bruk, sier produktsjefen, før han legger til:
– All teknologi har sine begrensninger, men ny drivlinje gir også nye egenskaper og helt nye muligheter. Det er bare å glede seg til det som nå kommer!
Det nye året var ikke mange dager gammelt da en historisk stor el-avtale ble kjent. Posten Norge bestilte 29 elektriske skapbiler med 265 kWh batteri, fordelt på FL- og FE-modellene med henholdsvis to og tre akslinger.
– Dette er en av de største ordrene av Volvo-lastebiler med alternative drivlinjer. Dette er stort, også globalt, forteller Espen Sanne, Fleet Sales Manager i Volvo Norge AS.
Sanne la til i pressemeldingen at avtalen uten tvil er den største Volvo Trucks har gjort på elektriske kjøretøy i Norge. Den kom dessuten i tillegg til en bestilling Posten Norge allerede hadde inne. Dermed skal Volvo Trucks levere totalt 32 elektriske og 13 gassdrevne lastebiler til Posten Norge i 2022.
– Vi har en offensiv miljøstrategi som hele landet skal få glede av, og for å ha tempo i dette viktige arbeidet trenger vi kvalitetsfokuserte og ambisiøse samarbeidspartnere som Volvo, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Postenkonsernet.
Tilliten til Volvo er med andre ord stor, og den tunge satsingen på elektriske drivlinjer begynner for alvor å bære frukter. Noe den historiske avtalen bekrefter.
– Det er viktig at de store er med og leder an. En såpass stor ordre forteller alle andre at regional transport med elektriske lastebiler faktisk er en løsning. Posten er med og viser at nå er vi der, sier Bjørn Inge Haugan, salgs- og markedsdirektør i Volvo Norge.
At Volvo nå kan levere i det volumet kundene faktisk ønsker og har behov for, representerer et taktskifte.
– Det har løsnet noe voldsomt det siste året. Det kommer nok flere store ordrer på elektriske biler, spår Haugan.
De elektriske FL- og FE-bilene er en ting. Til høsten vil også el-utgavene av de største modellene FM, FMX og FH rulle rundt på norske veier. Vogntogvekt på opptil 44 tonn, batterikapasitet opptil 540 kWh og en rekkevidde på inntil 380 kilometer, pirrer åpenbart det norske markedet.
– Responsen har vært veldig god. Det er allerede et 20-talls aktører som har inngått intensjonsavtaler, så det er et stort antall biler det er snakk om, kunne Kjetil Bergflødt fortelle tidlig på nyåret.
Produktsjefen for alternative drivlinjer i Volvo Norge AS trekker frem Volvos visjon om å lede an i utviklingen og levere de beste løsningene for det grønne skiftet.
– Vi har tatt et nytt, viktig steg ved å industrialisere produksjonen og starte leveransen av de største modellene våre.
Bergflødt forteller om stor pågang fra transportører og bileiere over hele Norge som trenger en løsning for å kutte CO2-utslippene sine.
– Med de vogntogvektene og rekkeviddene vi tilbyr, er det veldig mye vi kan og bør elektrifisere allerede nå. Så langt har vi prioritert trekkvogner – da det er disse som først vil rulle stille ut av fabrikkportene i Gøteborg. Mange kunder ønsker imidlertid også å være tidlig ute og sikre seg byggeplass for jevnlastchassis til diverse påbygg og bruk, sier produktsjefen, før han legger til:
– All teknologi har sine begrensninger, men ny drivlinje gir også nye egenskaper og helt nye muligheter. Det er bare å glede seg til det som nå kommer!