– Vi er glitrende fornøyde

– Vi er glitrende fornøyde

Norengros K.J. Brusdal har satt seg et ambisiøst mål for 2026. Et viktig steg på veien er fire elektriske Volvo-er.

Den første Volvo FL Electric ankom forbruksvaregrossisten for to år siden. Siden har tre nye dukket opp på hovedkontoret noen få mil utenfor Bergen sentrum – den siste nå nylig.

– Overordnet har vi et sterkt engasjement for miljø og bærekraft. Kjøretøy og drift er en stor del av virksomheten, så vi ønsket å være tidlig ute med investering i elektriske lastebiler. Vi har gått for Volvo, og er glitrende fornøyde med det de har levert, forteller Ruth Brusdal.

Innen 2026 skal hele bilparken vår bestå av nullutslippskjøretøy.
Ruth Brusdal, daglig leder i Norengros K.J. Brusdal

Stiller sterkere

Hun er daglig leder i Norengros K.J. Brusdal som er leverandør innenfor en rekke områder - emballasje, storhusholdning, kontor og datarekvisita, møbler og medisinsk utstyr. Med Vestland fylke som nedslagsfelt har bedriften satt seg et tydelig mål.

– Innen 2026 skal hele bilparken vår bestå av nullutslippskjøretøy. Det er et tøft mål, men ikke urealistisk. Nå er fire av ti lastebiler elektriske, sier Brusdal.

Hun legger ikke skjul på at det medfører vesentlig dyrere innkjøpspriser sammenlignet med dieselbiler. Likevel er Brusdal klar på at den grønne satsingen har mange positive sider.

– Elektriske lastebiler har en betydelig innvirkning på utslippet fra vår virksomhet. Samtidig stiller man sterkere i anbudsprosesser. Du kan vinne anbud som gjerne varer over flere år, noe som skaper forutsigbarhet, i kraft av mer miljøvennlige kjøretøy, forteller Brusdal.

Lederen legger raskt til at de merker en økende etterspørsel.

– Det offentlige er en ting, men vi opplever at stadig flere private selskaper verdsetter og ønsker nullutslippsleveranser. Markedet er i endring, og det synes jeg er gledelig.

Passer driften

Det hjelper imidlertid lite å satse på alternative drivlinjer om selve kjøretøyene ikke lever opp til de daglige forventningene. Logistikksjef Frode A. Larsen er klar på at Volvo-erfaringene er gode.

– De elektriske FL-ene har egentlig fungert knirkefritt. I løpet av disse to årene har det kun vært én liten utfordring med en av bilene, men det ordnet Volvo raskt. Bilene er til å stole på – de er svært driftssikre, sier Larsen.

Han gir et innblikk i hvordan Volvo-ene brukes i hverdagen.

–  Våre biler har ofte mange leveringer daglig, men over relativt korte avstander. De går gjerne 15-20 mil i løpet av en dag. Vi har ingen skiftordning, vi jobber fra 7-15, så når siste rute er kjørt settes bilene på lading her hos oss, forteller logistikksjefen.

Med vanlige 22 kW AC-ladere på veggen, klargjøres bilene til neste arbeidsdag.

–  Når vi lader på bygget her, er det ingen problem. De elektriske FL-ene passer veldig godt til vår drift. Når det er sagt, det er altfor dårlig infrastruktur for lading av tunge kjøretøy i Vestland fylke generelt, supplerer Brusdal.

Jeg var litt skeptisk på forhånd. Men etter å ha kjørt el-lastebilen et år, har jeg ingenting å klage på.
Jeffrey Van Der Kooy, Norengros-sjåfør

God kjørekomfort

Hva med Norengros-sjåførene som bruker sine arbeidstimer i el-bilene, hvordan opplever de sin nye hverdag?

– Jeg var litt skeptisk på forhånd. Men etter å ha kjørt den et år, har jeg ingenting å klage på, smiler Jeffrey Van Der Kooy.

Han trekker frem FL-ens gode kjørekomfort som den store fordelen.

–  Personlig savner jeg ingenting fra den tradisjonelle dieselbilen. Snarere tvert imot, det er utrolig behagelig å kjøre en el-lastebil. Den er så stille og komfortabel. Jeg merker jeg er mindre sliten etter en arbeidsdag når jeg slipper det kontinuerlige støyet, sier Van Der Kooy, før han legger til:

– Det er artig å få så mange positive tilbakemeldinger fra kundene våre. De er nysgjerrige på elektriske lastebiler ettersom det ikke er for mange bedrifter som har tilgang til slike biler. Vi får litt ekstra oppmerksomhet.

God service

Apropos oppmerksomhet. Norengros-gjengen har absolutt gjort sitt til at den elektriske Volvo-kvartetten er synlig i regionen. Alle bilene er grønnlakkerte – og har fått sine egne navn startende på El. Nærmere bestemt Elinor, Elise, Elvira og Elisabeth.

Så er spørsmålet – neste gang en el-lastebil døpes hos Brusdal og co. Vil også det være en Volvo?

– Volvo er absolutt et godt alternativ når vi skal bytte ut de gjenværende dieselbilene. Jeg kan ikke love noe her og nå, men det jeg kan si er at vi er veldig fornøyde. Både med kjøretøyene og den servicen vi har fått av Trucknor Hordaland. Det er naturligvis tungtveiende argumenter, avslutter Ruth Brusdal.

GODT SAMARBEID: Norengros' Ruth Brusdal og Sissel Brusdal Solhaug er svært fornøyde med Trucknor Hordaland. Her representert ved Svein Arthur Pedersen og Per-Eirik Hillestad.

– Vi er glitrende fornøyde

– Vi er glitrende fornøyde

Norengros K.J. Brusdal har satt seg et ambisiøst mål for 2026. Et viktig steg på veien er fire elektriske Volvo-er.

Den første Volvo FL Electric ankom forbruksvaregrossisten for to år siden. Siden har tre nye dukket opp på hovedkontoret noen få mil utenfor Bergen sentrum – den siste nå nylig.

– Overordnet har vi et sterkt engasjement for miljø og bærekraft. Kjøretøy og drift er en stor del av virksomheten, så vi ønsket å være tidlig ute med investering i elektriske lastebiler. Vi har gått for Volvo, og er glitrende fornøyde med det de har levert, forteller Ruth Brusdal.

Innen 2026 skal hele bilparken vår bestå av nullutslippskjøretøy.
Ruth Brusdal, daglig leder i Norengros K.J. Brusdal

Stiller sterkere

Hun er daglig leder i Norengros K.J. Brusdal som er leverandør innenfor en rekke områder - emballasje, storhusholdning, kontor og datarekvisita, møbler og medisinsk utstyr. Med Vestland fylke som nedslagsfelt har bedriften satt seg et tydelig mål.

– Innen 2026 skal hele bilparken vår bestå av nullutslippskjøretøy. Det er et tøft mål, men ikke urealistisk. Nå er fire av ti lastebiler elektriske, sier Brusdal.

Hun legger ikke skjul på at det medfører vesentlig dyrere innkjøpspriser sammenlignet med dieselbiler. Likevel er Brusdal klar på at den grønne satsingen har mange positive sider.

– Elektriske lastebiler har en betydelig innvirkning på utslippet fra vår virksomhet. Samtidig stiller man sterkere i anbudsprosesser. Du kan vinne anbud som gjerne varer over flere år, noe som skaper forutsigbarhet, i kraft av mer miljøvennlige kjøretøy, forteller Brusdal.

Lederen legger raskt til at de merker en økende etterspørsel.

– Det offentlige er en ting, men vi opplever at stadig flere private selskaper verdsetter og ønsker nullutslippsleveranser. Markedet er i endring, og det synes jeg er gledelig.

Passer driften

Det hjelper imidlertid lite å satse på alternative drivlinjer om selve kjøretøyene ikke lever opp til de daglige forventningene. Logistikksjef Frode A. Larsen er klar på at Volvo-erfaringene er gode.

– De elektriske FL-ene har egentlig fungert knirkefritt. I løpet av disse to årene har det kun vært én liten utfordring med en av bilene, men det ordnet Volvo raskt. Bilene er til å stole på – de er svært driftssikre, sier Larsen.

Han gir et innblikk i hvordan Volvo-ene brukes i hverdagen.

–  Våre biler har ofte mange leveringer daglig, men over relativt korte avstander. De går gjerne 15-20 mil i løpet av en dag. Vi har ingen skiftordning, vi jobber fra 7-15, så når siste rute er kjørt settes bilene på lading her hos oss, forteller logistikksjefen.

Med vanlige 22 kW AC-ladere på veggen, klargjøres bilene til neste arbeidsdag.

–  Når vi lader på bygget her, er det ingen problem. De elektriske FL-ene passer veldig godt til vår drift. Når det er sagt, det er altfor dårlig infrastruktur for lading av tunge kjøretøy i Vestland fylke generelt, supplerer Brusdal.

Jeg var litt skeptisk på forhånd. Men etter å ha kjørt el-lastebilen et år, har jeg ingenting å klage på.
Jeffrey Van Der Kooy, Norengros-sjåfør

God kjørekomfort

Hva med Norengros-sjåførene som bruker sine arbeidstimer i el-bilene, hvordan opplever de sin nye hverdag?

– Jeg var litt skeptisk på forhånd. Men etter å ha kjørt den et år, har jeg ingenting å klage på, smiler Jeffrey Van Der Kooy.

Han trekker frem FL-ens gode kjørekomfort som den store fordelen.

–  Personlig savner jeg ingenting fra den tradisjonelle dieselbilen. Snarere tvert imot, det er utrolig behagelig å kjøre en el-lastebil. Den er så stille og komfortabel. Jeg merker jeg er mindre sliten etter en arbeidsdag når jeg slipper det kontinuerlige støyet, sier Van Der Kooy, før han legger til:

– Det er artig å få så mange positive tilbakemeldinger fra kundene våre. De er nysgjerrige på elektriske lastebiler ettersom det ikke er for mange bedrifter som har tilgang til slike biler. Vi får litt ekstra oppmerksomhet.

God service

Apropos oppmerksomhet. Norengros-gjengen har absolutt gjort sitt til at den elektriske Volvo-kvartetten er synlig i regionen. Alle bilene er grønnlakkerte – og har fått sine egne navn startende på El. Nærmere bestemt Elinor, Elise, Elvira og Elisabeth.

Så er spørsmålet – neste gang en el-lastebil døpes hos Brusdal og co. Vil også det være en Volvo?

– Volvo er absolutt et godt alternativ når vi skal bytte ut de gjenværende dieselbilene. Jeg kan ikke love noe her og nå, men det jeg kan si er at vi er veldig fornøyde. Både med kjøretøyene og den servicen vi har fått av Trucknor Hordaland. Det er naturligvis tungtveiende argumenter, avslutter Ruth Brusdal.

GODT SAMARBEID: Norengros' Ruth Brusdal og Sissel Brusdal Solhaug er svært fornøyde med Trucknor Hordaland. Her representert ved Svein Arthur Pedersen og Per-Eirik Hillestad.

– Vi er glitrende fornøyde

– Vi er glitrende fornøyde

Norengros K.J. Brusdal har satt seg et ambisiøst mål for 2026. Et viktig steg på veien er fire elektriske Volvo-er.

Den første Volvo FL Electric ankom forbruksvaregrossisten for to år siden. Siden har tre nye dukket opp på hovedkontoret noen få mil utenfor Bergen sentrum – den siste nå nylig.

– Overordnet har vi et sterkt engasjement for miljø og bærekraft. Kjøretøy og drift er en stor del av virksomheten, så vi ønsket å være tidlig ute med investering i elektriske lastebiler. Vi har gått for Volvo, og er glitrende fornøyde med det de har levert, forteller Ruth Brusdal.

Stiller sterkere

Hun er daglig leder i Norengros K.J. Brusdal som er leverandør innenfor en rekke områder - emballasje, storhusholdning, kontor og datarekvisita, møbler og medisinsk utstyr. Med Vestland fylke som nedslagsfelt har bedriften satt seg et tydelig mål.

– Innen 2026 skal hele bilparken vår bestå av nullutslippskjøretøy. Det er et tøft mål, men ikke urealistisk. Nå er fire av ti lastebiler elektriske, sier Brusdal.

Hun legger ikke skjul på at det medfører vesentlig dyrere innkjøpspriser sammenlignet med dieselbiler. Likevel er Brusdal klar på at den grønne satsingen har mange positive sider.

– Elektriske lastebiler har en betydelig innvirkning på utslippet fra vår virksomhet. Samtidig stiller man sterkere i anbudsprosesser. Du kan vinne anbud som gjerne varer over flere år, noe som skaper forutsigbarhet, i kraft av mer miljøvennlige kjøretøy, forteller Brusdal.

Lederen legger raskt til at de merker en økende etterspørsel.

– Det offentlige er en ting, men vi opplever at stadig flere private selskaper verdsetter og ønsker nullutslippsleveranser. Markedet er i endring, og det synes jeg er gledelig.

Passer driften

Det hjelper imidlertid lite å satse på alternative drivlinjer om selve kjøretøyene ikke lever opp til de daglige forventningene. Logistikksjef Frode A. Larsen er klar på at Volvo-erfaringene er gode.

– De elektriske FL-ene har egentlig fungert knirkefritt. I løpet av disse to årene har det kun vært én liten utfordring med en av bilene, men det ordnet Volvo raskt. Bilene er til å stole på – de er svært driftssikre, sier Larsen.

Han gir et innblikk i hvordan Volvo-ene brukes i hverdagen.

–  Våre biler har ofte mange leveringer daglig, men over relativt korte avstander. De går gjerne 15-20 mil i løpet av en dag. Vi har ingen skiftordning, vi jobber fra 7-15, så når siste rute er kjørt settes bilene på lading her hos oss, forteller logistikksjefen.

Med vanlige 22 kW AC-ladere på veggen, klargjøres bilene til neste arbeidsdag.

–  Når vi lader på bygget her, er det ingen problem. De elektriske FL-ene passer veldig godt til vår drift. Når det er sagt, det er altfor dårlig infrastruktur for lading av tunge kjøretøy i Vestland fylke generelt, supplerer Brusdal.

God kjørekomfort

Hva med Norengros-sjåførene som bruker sine arbeidstimer i el-bilene, hvordan opplever de sin nye hverdag?

– Jeg var litt skeptisk på forhånd. Men etter å ha kjørt den et år, har jeg ingenting å klage på, smiler Jeffrey Van Der Kooy.

Han trekker frem FL-ens gode kjørekomfort som den store fordelen.

–  Personlig savner jeg ingenting fra den tradisjonelle dieselbilen. Snarere tvert imot, det er utrolig behagelig å kjøre en el-lastebil. Den er så stille og komfortabel. Jeg merker jeg er mindre sliten etter en arbeidsdag når jeg slipper det kontinuerlige støyet, sier Van Der Kooy, før han legger til:

– Det er artig å få så mange positive tilbakemeldinger fra kundene våre. De er nysgjerrige på elektriske lastebiler ettersom det ikke er for mange bedrifter som har tilgang til slike biler. Vi får litt ekstra oppmerksomhet.

God service

Apropos oppmerksomhet. Norengros-gjengen har absolutt gjort sitt til at den elektriske Volvo-kvartetten er synlig i regionen. Alle bilene er grønnlakkerte – og har fått sine egne navn startende på El. Nærmere bestemt Elinor, Elise, Elvira og Elisabeth.

Så er spørsmålet – neste gang en el-lastebil døpes hos Brusdal og co. Vil også det være en Volvo?

– Volvo er absolutt et godt alternativ når vi skal bytte ut de gjenværende dieselbilene. Jeg kan ikke love noe her og nå, men det jeg kan si er at vi er veldig fornøyde. Både med kjøretøyene og den servicen vi har fått av Trucknor Hordaland. Det er naturligvis tungtveiende argumenter, avslutter Ruth Brusdal.

GODT SAMARBEID: Norengros' Ruth Brusdal og Sissel Brusdal Solhaug er svært fornøyde med Trucknor Hordaland. Her representert ved Svein Arthur Pedersen og Per-Eirik Hillestad.

– Vi er glitrende fornøyde

– Vi er glitrende fornøyde

Norengros K.J. Brusdal har satt seg et ambisiøst mål for 2026. Et viktig steg på veien er fire elektriske Volvo-er.

Den første Volvo FL Electric ankom forbruksvaregrossisten for to år siden. Siden har tre nye dukket opp på hovedkontoret noen få mil utenfor Bergen sentrum – den siste nå nylig.

– Overordnet har vi et sterkt engasjement for miljø og bærekraft. Kjøretøy og drift er en stor del av virksomheten, så vi ønsket å være tidlig ute med investering i elektriske lastebiler. Vi har gått for Volvo, og er glitrende fornøyde med det de har levert, forteller Ruth Brusdal.

Innen 2026 skal hele bilparken vår bestå av nullutslippskjøretøy.
Ruth Brusdal, daglig leder i Norengros K.J. Brusdal

Stiller sterkere

Hun er daglig leder i Norengros K.J. Brusdal som er leverandør innenfor en rekke områder - emballasje, storhusholdning, kontor og datarekvisita, møbler og medisinsk utstyr. Med Vestland fylke som nedslagsfelt har bedriften satt seg et tydelig mål.

– Innen 2026 skal hele bilparken vår bestå av nullutslippskjøretøy. Det er et tøft mål, men ikke urealistisk. Nå er fire av ti lastebiler elektriske, sier Brusdal.

Hun legger ikke skjul på at det medfører vesentlig dyrere innkjøpspriser sammenlignet med dieselbiler. Likevel er Brusdal klar på at den grønne satsingen har mange positive sider.

– Elektriske lastebiler har en betydelig innvirkning på utslippet fra vår virksomhet. Samtidig stiller man sterkere i anbudsprosesser. Du kan vinne anbud som gjerne varer over flere år, noe som skaper forutsigbarhet, i kraft av mer miljøvennlige kjøretøy, forteller Brusdal.

Lederen legger raskt til at de merker en økende etterspørsel.

– Det offentlige er en ting, men vi opplever at stadig flere private selskaper verdsetter og ønsker nullutslippsleveranser. Markedet er i endring, og det synes jeg er gledelig.

Passer driften

Det hjelper imidlertid lite å satse på alternative drivlinjer om selve kjøretøyene ikke lever opp til de daglige forventningene. Logistikksjef Frode A. Larsen er klar på at Volvo-erfaringene er gode.

– De elektriske FL-ene har egentlig fungert knirkefritt. I løpet av disse to årene har det kun vært én liten utfordring med en av bilene, men det ordnet Volvo raskt. Bilene er til å stole på – de er svært driftssikre, sier Larsen.

Han gir et innblikk i hvordan Volvo-ene brukes i hverdagen.

–  Våre biler har ofte mange leveringer daglig, men over relativt korte avstander. De går gjerne 15-20 mil i løpet av en dag. Vi har ingen skiftordning, vi jobber fra 7-15, så når siste rute er kjørt settes bilene på lading her hos oss, forteller logistikksjefen.

Med vanlige 22 kW AC-ladere på veggen, klargjøres bilene til neste arbeidsdag.

–  Når vi lader på bygget her, er det ingen problem. De elektriske FL-ene passer veldig godt til vår drift. Når det er sagt, det er altfor dårlig infrastruktur for lading av tunge kjøretøy i Vestland fylke generelt, supplerer Brusdal.

Jeg var litt skeptisk på forhånd. Men etter å ha kjørt el-lastebilen et år, har jeg ingenting å klage på.
Jeffrey Van Der Kooy, Norengros-sjåfør

God kjørekomfort

Hva med Norengros-sjåførene som bruker sine arbeidstimer i el-bilene, hvordan opplever de sin nye hverdag?

– Jeg var litt skeptisk på forhånd. Men etter å ha kjørt den et år, har jeg ingenting å klage på, smiler Jeffrey Van Der Kooy.

Han trekker frem FL-ens gode kjørekomfort som den store fordelen.

–  Personlig savner jeg ingenting fra den tradisjonelle dieselbilen. Snarere tvert imot, det er utrolig behagelig å kjøre en el-lastebil. Den er så stille og komfortabel. Jeg merker jeg er mindre sliten etter en arbeidsdag når jeg slipper det kontinuerlige støyet, sier Van Der Kooy, før han legger til:

– Det er artig å få så mange positive tilbakemeldinger fra kundene våre. De er nysgjerrige på elektriske lastebiler ettersom det ikke er for mange bedrifter som har tilgang til slike biler. Vi får litt ekstra oppmerksomhet.

God service

Apropos oppmerksomhet. Norengros-gjengen har absolutt gjort sitt til at den elektriske Volvo-kvartetten er synlig i regionen. Alle bilene er grønnlakkerte – og har fått sine egne navn startende på El. Nærmere bestemt Elinor, Elise, Elvira og Elisabeth.

Så er spørsmålet – neste gang en el-lastebil døpes hos Brusdal og co. Vil også det være en Volvo?

– Volvo er absolutt et godt alternativ når vi skal bytte ut de gjenværende dieselbilene. Jeg kan ikke love noe her og nå, men det jeg kan si er at vi er veldig fornøyde. Både med kjøretøyene og den servicen vi har fått av Trucknor Hordaland. Det er naturligvis tungtveiende argumenter, avslutter Ruth Brusdal.

GODT SAMARBEID: Norengros' Ruth Brusdal og Sissel Brusdal Solhaug er svært fornøyde med Trucknor Hordaland. Her representert ved Svein Arthur Pedersen og Per-Eirik Hillestad.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.