– Lærlinger blir helt avgjørende for oss

– Lærlinger blir helt avgjørende for oss

Denne våren har Thor Tenden Transport og Tenden fire lærlinger på plass i lokalene. Det er ikke tilfeldig. Stryn-bedriften satser målrettet og strukturert på unge krefter.

– Jeg tror lærlinger blir helt avgjørende for oss. Vi er nødt til å få det påfyllet for å klare å ha nok sjåfører. Vi må motivere dem til å kjøre, til å like bilene og bransjen, sier Tore Wallestad, daglig leder i Thor Tenden Transport AS.

Eier Rolf Olav Tenden påpeker at det ikke holder å ta inn tilfeldige folk som synes det er tøft med lastebil.

– Vi må gå skoleveien når vi skal hente inn folk til å kjøre biler til 3-4 millioner, sier han.

Har fremsnakket yrket

Tenden-eieren har selv vært med å etablere opplæringskontoret i Sogn og Fjordane. Han har reist rundt på skoler i lang tid for å promotere lastebilsjåføryrket. Det har betalt seg.

– Vi har fått en helt annen kvalitet på søkergruppa de siste årene. Nå har vi dedikerte søkere som virkelig vil. De vil lære, vil bli flinke, sier han.

Når veteranen ser at de yngste kommer inn med gode holdninger, ballast i form av utdanning, og det han kaller «et godt hode», er han sikker på følgende.

– Da vet du at du har fått en god og trygg person bak rattet. Det er viktig for oss, sier Rolf Olav Tenden.

Vi har fått en helt annen kvalitet på søkergruppa de siste årene. Nå har vi dedikerte søkere som virkelig vil. De vil lære, vil bli flinke.
Rolf Olav Tenden

Variert program

Simon Haugen Vinsrygg er en av tre lokale unggutter som har vært så heldig å få lærlingplass hos Thor Tenden Transport AS. En fjerde lærling er i Tenden AS. To år på yrkesfaglig, etterfulgt av en 19-ukers periode for å ta sertifikat på tunge kjøretøy i Sogndal, har ført 18-åringen hit.

– Det var en stor overgang. Jeg har vært på utplassering tidligere, men nå kjører vi, og har mer kontroll selv, sier han.

Da Haugen Vinsrygg og hans tre andre lærling-kollegaer ankom i januar, var det på ingen måte slik at de ble kastet inn i en bil alene, gjennom trange, smale og tidvis glatte Strynefjellstuneller med kurs for Oslo.

– Vi begynte forsiktig, og det synes jeg er fint. Det er viktig med en myk start. Vi lærer mye av det, og unngår unødvendige skader, sier 18-åringen.

– De har fått være med på lossing og lasting, vært på terminal og fått kjørt distribusjon. De var også med andre sjåfører på tur, både til Oslo og Bergen, for å lære litt hva vi holder på med utenfor 50-sona, forteller Wallestad.

Lærlingene får erfaring med alt, også de splitter nye Volvo-ene til Tenden. Etter en gjennomgang av hvordan Volvoen er oppbygd og et kurs i økonomisk kjøring, fikk de selv erfare bilens mange systemer og funksjoner.

– Det var spennende å få hoppe inn bak rattet og kjøre selv. Jeg var for eksempel ikke klar over I-See, sier Haugen Vinsrygg.

LES OGSÅ: – Økonomisk er det jo himmelsk

LES OGSÅ: Skeptikeren som snudde og entusiasten som føler seg hjemme

Det var en stor overgang. Jeg har vært på utplassering tidligere, men nå kjører vi, og har mer kontroll selv.

Simon Haugen Vinsrygg

Her har du store muligheter. Du kan prøve flere ting uten at du må bytte bedrift, men fremdeles holde deg trygt og godt her på Tenden.
Simon Haugen Vinsrygg

Skape gode arbeidsvilkår

Tenden har mye forskjellig trafikk, og lærlingene får erfaring med termo, walking floor, stykkgods- og distribusjonsbiler. Det gir stor bredde.

– De må være litt innom alle steder sånn at de får et godt grunnlag, og at det ikke blir ensporet. Vi må lage en attraktiv jobb for dem, og det er ikke å jobbe seg i hjel eller kjøre hele tiden, understreker Wallestad.

– Lærlingperioden er en reise som har en start- og en stopp. Det som blir viktig for oss er å lage et innhold for lærlingene når de blir fast ansatt i fremtiden. Det går på arbeidstidsordninger og det går på det økonomiske, fortsetter han.

Nettopp det som skjer etter endt lærlingperiode har vært krevende for Thor Tenden Transport, for mange har valgt andre yrker etter utdanningen.

– Det er det nok flere grunner til. Den kanskje viktigste er at det ikke er betalingsvilje i næringen på grunn av den konkurransesituasjonen vi har fått fra utenlandske aktører, der tilbudet er større enn etterspørselen. Det har gjort at det blir pris- og marginpress på alt vi holder på med, også sjåfører, sier han.

– Det vi skulle gjort er å sette opp lønningene i hele næringen med 20-25% over natta. Da hadde vi snudd dette til å bli en attraktiv arbeidsplass, rent økonomisk. Men det fraskriver oss uansett ikke ansvaret for å lage gode arbeidsvilkår, fortsetter Wallestad.

Lærlingperioden er en reise som har en start- og en stopp. Det som blir viktig for oss er å lage et innhold for lærlingene når de blir fast ansatt i fremtiden

Tore Wallestad

Vil beholde dem

De tar det definitivt ikke fra hofta hos Stryn-bedriften. De ser og forstår ansvaret de har, og muligheten de får.

– Vi har et mål om å skape attraktive sjåfører for næringen i fremtiden, og selvfølgelig skal vi prøve å beholde dem her selv, sier Tore Wallestad.

Det kan se ut som om enkelte ikke trenger voldsom overtalelse.

– Om to år ser jeg for meg at jeg fremdeles jobber her på kaia og kjører lastebil. Her har du store muligheter. Du kan prøve flere ting uten at du må bytte bedrift, men fremdeles holde deg trygt og godt her på Tenden, sier Simon Haugen Vinsrygg.

FREMTIDENS SJÅFØRER: Fra venstre: Simon Haugen Vinsrygg, Elias Guddal Sunde, Sander Smedsmo Vinsrygg og Ruben Støverstein.
Vi har et mål om å skape attraktive sjåfører for næringen i fremtiden, og selvfølgelig skal vi prøve å beholde dem her selv.
Tore Wallestad

– Verdens beste jobb

Det er sannsynligvis musikk i ørene på Rolf Olav Tenden. Han har hatt ett hovedbudskap til ungdommen på skolene han har besøkt: «Dette er verdens beste jobb, og hadde jeg søkt på jobb i dag, skulle jeg søkt på min egen».

Før foredragene hans var det gjerne ingen hender i været fra ungdomsskoleelevene på spørsmål om de vurderte lastebilyrket. Etterpå var det gjerne 6-7 par hender i været på det samme spørsmålet. Akkurat dét overrasket ikke Rolf Olav Tenden.

– Tar du sertifikatet er det kanskje den mest påkosta utdanningen du kan få fra videregående skole. Du får et fagbrev, garantert jobb, og du kan bo i distrikt eller by. Du kan være sjåfør i alle typer yrker. Fra buss, til tankbil, til brøytebil, tipp og grus, sier han.

Han sier selv at det er verdens beste jobb. Det blir mer tyngde bak ordene når han selv tropper opp på kontoret hver bidige morgen, selv om han enkelt kunne hatt et langt mindre travelt liv som pensjonist.

– Jeg elsker jobben min, og når jeg i tillegg kan se unge folk som virkelig gjør en god jobb, gir det meg energi, sier han.

Jeg elsker jobben min, og når jeg i tillegg kan se unge folk som virkelig gjør en god jobb, gir det meg energi.

Rolf Olav Tenden

Thor Tenden Transport AS

• Thor Tenden Transport AS er lokalisert i Stryn, og har over 70 års erfaring i bransjen.
• Primærvirksomheten er transport av alt fra matvarer til søppel, vinduer og trapper, stykkgods og partilast.
• Største kunde er Nordfjord Kjøtt, og det er faste ruter fra Loen til sentrallagrene til Rema 1000 i Bergen, Stavanger, Trondheim, Narvik og Oslo.
• Selskapet har rundt 30 lastebiler og 40 ansatte. Daglig leder: Tore Wallestad

Tenden AS

• Skilt ut fra Thor Tenden Transport AS i 2016.
• Håndterer bulk-, container- og spesialtransport.
• 10 ansatte. Daglig leder: Rolf Olav Tenden.

– Lærlinger blir helt avgjørende for oss

– Lærlinger blir helt avgjørende for oss

Denne våren har Thor Tenden Transport og Tenden fire lærlinger på plass i lokalene. Det er ikke tilfeldig. Stryn-bedriften satser målrettet og strukturert på unge krefter.

– Jeg tror lærlinger blir helt avgjørende for oss. Vi er nødt til å få det påfyllet for å klare å ha nok sjåfører. Vi må motivere dem til å kjøre, til å like bilene og bransjen, sier Tore Wallestad, daglig leder i Thor Tenden Transport AS.

Eier Rolf Olav Tenden påpeker at det ikke holder å ta inn tilfeldige folk som synes det er tøft med lastebil.

– Vi må gå skoleveien når vi skal hente inn folk til å kjøre biler til 3-4 millioner, sier han.

Har fremsnakket yrket

Tenden-eieren har selv vært med å etablere opplæringskontoret i Sogn og Fjordane. Han har reist rundt på skoler i lang tid for å promotere lastebilsjåføryrket. Det har betalt seg.

– Vi har fått en helt annen kvalitet på søkergruppa de siste årene. Nå har vi dedikerte søkere som virkelig vil. De vil lære, vil bli flinke, sier han.

Når veteranen ser at de yngste kommer inn med gode holdninger, ballast i form av utdanning, og det han kaller «et godt hode», er han sikker på følgende.

– Da vet du at du har fått en god og trygg person bak rattet. Det er viktig for oss, sier Rolf Olav Tenden.

Vi har fått en helt annen kvalitet på søkergruppa de siste årene. Nå har vi dedikerte søkere som virkelig vil. De vil lære, vil bli flinke.
Rolf Olav Tenden

Variert program

Simon Haugen Vinsrygg er en av tre lokale unggutter som har vært så heldig å få lærlingplass hos Thor Tenden Transport AS. En fjerde lærling er i Tenden AS. To år på yrkesfaglig, etterfulgt av en 19-ukers periode for å ta sertifikat på tunge kjøretøy i Sogndal, har ført 18-åringen hit.

– Det var en stor overgang. Jeg har vært på utplassering tidligere, men nå kjører vi, og har mer kontroll selv, sier han.

Da Haugen Vinsrygg og hans tre andre lærling-kollegaer ankom i januar, var det på ingen måte slik at de ble kastet inn i en bil alene, gjennom trange, smale og tidvis glatte Strynefjellstuneller med kurs for Oslo.

– Vi begynte forsiktig, og det synes jeg er fint. Det er viktig med en myk start. Vi lærer mye av det, og unngår unødvendige skader, sier 18-åringen.

– De har fått være med på lossing og lasting, vært på terminal og fått kjørt distribusjon. De var også med andre sjåfører på tur, både til Oslo og Bergen, for å lære litt hva vi holder på med utenfor 50-sona, forteller Wallestad.

Lærlingene får erfaring med alt, også de splitter nye Volvo-ene til Tenden. Etter en gjennomgang av hvordan Volvoen er oppbygd og et kurs i økonomisk kjøring, fikk de selv erfare bilens mange systemer og funksjoner.

– Det var spennende å få hoppe inn bak rattet og kjøre selv. Jeg var for eksempel ikke klar over I-See, sier Haugen Vinsrygg.

LES OGSÅ: – Økonomisk er det jo himmelsk

LES OGSÅ: Skeptikeren som snudde og entusiasten som føler seg hjemme

Det var en stor overgang. Jeg har vært på utplassering tidligere, men nå kjører vi, og har mer kontroll selv.

Simon Haugen Vinsrygg

Her har du store muligheter. Du kan prøve flere ting uten at du må bytte bedrift, men fremdeles holde deg trygt og godt her på Tenden.
Simon Haugen Vinsrygg

Skape gode arbeidsvilkår

Tenden har mye forskjellig trafikk, og lærlingene får erfaring med termo, walking floor, stykkgods- og distribusjonsbiler. Det gir stor bredde.

– De må være litt innom alle steder sånn at de får et godt grunnlag, og at det ikke blir ensporet. Vi må lage en attraktiv jobb for dem, og det er ikke å jobbe seg i hjel eller kjøre hele tiden, understreker Wallestad.

– Lærlingperioden er en reise som har en start- og en stopp. Det som blir viktig for oss er å lage et innhold for lærlingene når de blir fast ansatt i fremtiden. Det går på arbeidstidsordninger og det går på det økonomiske, fortsetter han.

Nettopp det som skjer etter endt lærlingperiode har vært krevende for Thor Tenden Transport, for mange har valgt andre yrker etter utdanningen.

– Det er det nok flere grunner til. Den kanskje viktigste er at det ikke er betalingsvilje i næringen på grunn av den konkurransesituasjonen vi har fått fra utenlandske aktører, der tilbudet er større enn etterspørselen. Det har gjort at det blir pris- og marginpress på alt vi holder på med, også sjåfører, sier han.

– Det vi skulle gjort er å sette opp lønningene i hele næringen med 20-25% over natta. Da hadde vi snudd dette til å bli en attraktiv arbeidsplass, rent økonomisk. Men det fraskriver oss uansett ikke ansvaret for å lage gode arbeidsvilkår, fortsetter Wallestad.

Lærlingperioden er en reise som har en start- og en stopp. Det som blir viktig for oss er å lage et innhold for lærlingene når de blir fast ansatt i fremtiden

Tore Wallestad

Vi har et mål om å skape attraktive sjåfører for næringen i fremtiden, og selvfølgelig skal vi prøve å beholde dem her selv.
Tore Wallestad

Vil beholde dem

De tar det definitivt ikke fra hofta hos Stryn-bedriften. De ser og forstår ansvaret de har, og muligheten de får.

– Vi har et mål om å skape attraktive sjåfører for næringen i fremtiden, og selvfølgelig skal vi prøve å beholde dem her selv, sier Tore Wallestad.

Det kan se ut som om enkelte ikke trenger voldsom overtalelse.

– Om to år ser jeg for meg at jeg fremdeles jobber her på kaia og kjører lastebil. Her har du store muligheter. Du kan prøve flere ting uten at du må bytte bedrift, men fremdeles holde deg trygt og godt her på Tenden, sier Simon Haugen Vinsrygg.

FREMTIDENS SJÅFØRER: Fra venstre: Simon Haugen Vinsrygg, Elias Guddal Sunde, Sander Smedsmo Vinsrygg og Ruben Støverstein.
Vi har fått en helt annen kvalitet på søkergruppa de siste årene. Nå har vi dedikerte søkere som virkelig vil. De vil lære, vil bli flinke.
Rolf Olav Tenden

– Verdens beste jobb

Det er sannsynligvis musikk i ørene på Rolf Olav Tenden. Han har hatt ett hovedbudskap til ungdommen på skolene han har besøkt: «Dette er verdens beste jobb, og hadde jeg søkt på jobb i dag, skulle jeg søkt på min egen».

Før foredragene hans var det gjerne ingen hender i været fra ungdomsskoleelevene på spørsmål om de vurderte lastebilyrket. Etterpå var det gjerne 6-7 par hender i været på det samme spørsmålet. Akkurat dét overrasket ikke Rolf Olav Tenden.

– Tar du sertifikatet er det kanskje den mest påkosta utdanningen du kan få fra videregående skole. Du får et fagbrev, garantert jobb, og du kan bo i distrikt eller by. Du kan være sjåfør i alle typer yrker. Fra buss, til tankbil, til brøytebil, tipp og grus, sier han.

Han sier selv at det er verdens beste jobb. Det blir mer tyngde bak ordene når han selv tropper opp på kontoret hver bidige morgen, selv om han enkelt kunne hatt et langt mindre travelt liv som pensjonist.

– Jeg elsker jobben min, og når jeg i tillegg kan se unge folk som virkelig gjør en god jobb, gir det meg energi, sier han.

Jeg elsker jobben min, og når jeg i tillegg kan se unge folk som virkelig gjør en god jobb, gir det meg energi.

Rolf Olav Tenden

Thor Tenden Transport AS

• Thor Tenden Transport AS er lokalisert i Stryn, og har over 70 års erfaring i bransjen.
• Primærvirksomheten er transport av alt fra matvarer til søppel, vinduer og trapper, stykkgods og partilast.
• Største kunde er Nordfjord Kjøtt, og det er faste ruter fra Loen til sentrallagrene til Rema 1000 i Bergen, Stavanger, Trondheim, Narvik og Oslo.
• Selskapet har rundt 30 lastebiler og 40 ansatte. Daglig leder: Tore Wallestad

Tenden AS

• Skilt ut fra Thor Tenden Transport AS i 2016.
• Håndterer bulk-, container- og spesialtransport.
• 10 ansatte. Daglig leder: Rolf Olav Tenden.

– Lærlinger blir helt avgjørende for oss

– Lærlinger blir helt avgjørende for oss

Denne våren har Thor Tenden Transport og Tenden fire lærlinger på plass i lokalene. Det er ikke tilfeldig. Stryn-bedriften satser målrettet og strukturert på unge krefter.

– Jeg tror lærlinger blir helt avgjørende for oss. Vi er nødt til å få det påfyllet for å klare å ha nok sjåfører. Vi må motivere dem til å kjøre, til å like bilene og bransjen, sier Tore Wallestad, daglig leder i Thor Tenden Transport AS.

Eier Rolf Olav Tenden påpeker at det ikke holder å ta inn tilfeldige folk som synes det er tøft med lastebil.

– Vi må gå skoleveien når vi skal hente inn folk til å kjøre biler til 3-4 millioner, sier han.

Har fremsnakket yrket

Tenden-eieren har selv vært med å etablere opplæringskontoret i Sogn og Fjordane. Han har reist rundt på skoler i lang tid for å promotere lastebilsjåføryrket. Det har betalt seg.

– Vi har fått en helt annen kvalitet på søkergruppa de siste årene. Nå har vi dedikerte søkere som virkelig vil. De vil lære, vil bli flinke, sier han.

Når veteranen ser at de yngste kommer inn med gode holdninger, ballast i form av utdanning, og det han kaller «et godt hode», er han sikker på følgende.

– Da vet du at du har fått en god og trygg person bak rattet. Det er viktig for oss, sier Rolf Olav Tenden.

Variert program

Simon Haugen Vinsrygg er en av tre lokale unggutter som har vært så heldig å få lærlingplass hos Thor Tenden Transport AS. En fjerde lærling er i Tenden AS. To år på yrkesfaglig, etterfulgt av en 19-ukers periode for å ta sertifikat på tunge kjøretøy i Sogndal, har ført 18-åringen hit.

– Det var en stor overgang. Jeg har vært på utplassering tidligere, men nå kjører vi, og har mer kontroll selv, sier han.

Da Haugen Vinsrygg og hans tre andre lærling-kollegaer ankom i januar, var det på ingen måte slik at de ble kastet inn i en bil alene, gjennom trange, smale og tidvis glatte Strynefjellstuneller med kurs for Oslo.

– Vi begynte forsiktig, og det synes jeg er fint. Det er viktig med en myk start. Vi lærer mye av det, og unngår unødvendige skader, sier 18-åringen.

– De har fått være med på lossing og lasting, vært på terminal og fått kjørt distribusjon. De var også med andre sjåfører på tur, både til Oslo og Bergen, for å lære litt hva vi holder på med utenfor 50-sona, forteller Wallestad.

Lærlingene får erfaring med alt, også de splitter nye Volvo-ene til Tenden. Etter en gjennomgang av hvordan Volvoen er oppbygd og et kurs i økonomisk kjøring, fikk de selv erfare bilens mange systemer og funksjoner.

– Det var spennende å få hoppe inn bak rattet og kjøre selv. Jeg var for eksempel ikke klar over I-See, sier Haugen Vinsrygg.

LES OGSÅ: – Økonomisk er det jo himmelsk

LES OGSÅ: Skeptikeren som snudde og entusiasten som føler seg hjemme

Det var en stor overgang. Jeg har vært på utplassering tidligere, men nå kjører vi, og har mer kontroll selv.

Simon Haugen Vinsrygg

Skape gode arbeidsvilkår

Tenden har mye forskjellig trafikk, og lærlingene får erfaring med termo, walking floor, stykkgods- og distribusjonsbiler. Det gir stor bredde.

– De må være litt innom alle steder sånn at de får et godt grunnlag, og at det ikke blir ensporet. Vi må lage en attraktiv jobb for dem, og det er ikke å jobbe seg i hjel eller kjøre hele tiden, understreker Wallestad.

– Lærlingperioden er en reise som har en start- og en stopp. Det som blir viktig for oss er å lage et innhold for lærlingene når de blir fast ansatt i fremtiden. Det går på arbeidstidsordninger og det går på det økonomiske, fortsetter han.

Nettopp det som skjer etter endt lærlingperiode har vært krevende for Thor Tenden Transport, for mange har valgt andre yrker etter utdanningen.

– Det er det nok flere grunner til. Den kanskje viktigste er at det ikke er betalingsvilje i næringen på grunn av den konkurransesituasjonen vi har fått fra utenlandske aktører, der tilbudet er større enn etterspørselen. Det har gjort at det blir pris- og marginpress på alt vi holder på med, også sjåfører, sier han.

– Det vi skulle gjort er å sette opp lønningene i hele næringen med 20-25% over natta. Da hadde vi snudd dette til å bli en attraktiv arbeidsplass, rent økonomisk. Men det fraskriver oss uansett ikke ansvaret for å lage gode arbeidsvilkår, fortsetter Wallestad.

Lærlingperioden er en reise som har en start- og en stopp. Det som blir viktig for oss er å lage et innhold for lærlingene når de blir fast ansatt i fremtiden

Tore Wallestad

Vil beholde dem

De tar det definitivt ikke fra hofta hos Stryn-bedriften. De ser og forstår ansvaret de har, og muligheten de får.

– Vi har et mål om å skape attraktive sjåfører for næringen i fremtiden, og selvfølgelig skal vi prøve å beholde dem her selv, sier Tore Wallestad.

Det kan se ut som om enkelte ikke trenger voldsom overtalelse.

– Om to år ser jeg for meg at jeg fremdeles jobber her på kaia og kjører lastebil. Her har du store muligheter. Du kan prøve flere ting uten at du må bytte bedrift, men fremdeles holde deg trygt og godt her på Tenden, sier Simon Haugen Vinsrygg.

FREMTIDENS SJÅFØRER: Fra venstre: Simon Haugen Vinsrygg, Elias Guddal Sunde, Sander Smedsmo Vinsrygg og Ruben Støverstein.

– Verdens beste jobb

Det er sannsynligvis musikk i ørene på Rolf Olav Tenden. Han har hatt ett hovedbudskap til ungdommen på skolene han har besøkt: «Dette er verdens beste jobb, og hadde jeg søkt på jobb i dag, skulle jeg søkt på min egen».

Før foredragene hans var det gjerne ingen hender i været fra ungdomsskoleelevene på spørsmål om de vurderte lastebilyrket. Etterpå var det gjerne 6-7 par hender i været på det samme spørsmålet. Akkurat dét overrasket ikke Rolf Olav Tenden.

– Tar du sertifikatet er det kanskje den mest påkosta utdanningen du kan få fra videregående skole. Du får et fagbrev, garantert jobb, og du kan bo i distrikt eller by. Du kan være sjåfør i alle typer yrker. Fra buss, til tankbil, til brøytebil, tipp og grus, sier han.

Han sier selv at det er verdens beste jobb. Det blir mer tyngde bak ordene når han selv tropper opp på kontoret hver bidige morgen, selv om han enkelt kunne hatt et langt mindre travelt liv som pensjonist.

– Jeg elsker jobben min, og når jeg i tillegg kan se unge folk som virkelig gjør en god jobb, gir det meg energi, sier han.

Jeg elsker jobben min, og når jeg i tillegg kan se unge folk som virkelig gjør en god jobb, gir det meg energi.

Rolf Olav Tenden

Thor Tenden Transport AS

• Thor Tenden Transport AS er lokalisert i Stryn, og har over 70 års erfaring i bransjen.
• Primærvirksomheten er transport av alt fra matvarer til søppel, vinduer og trapper, stykkgods og partilast.
• Største kunde er Nordfjord Kjøtt, og det er faste ruter fra Loen til sentrallagrene til Rema 1000 i Bergen, Stavanger, Trondheim, Narvik og Oslo.
• Selskapet har rundt 30 lastebiler og 40 ansatte. Daglig leder: Tore Wallestad

Tenden AS

• Skilt ut fra Thor Tenden Transport AS i 2016.
• Håndterer bulk-, container- og spesialtransport.
• 10 ansatte. Daglig leder: Rolf Olav Tenden.

– Lærlinger blir helt avgjørende for oss

– Lærlinger blir helt avgjørende for oss

Denne våren har Thor Tenden Transport og Tenden fire lærlinger på plass i lokalene. Det er ikke tilfeldig. Stryn-bedriften satser målrettet og strukturert på unge krefter.

– Jeg tror lærlinger blir helt avgjørende for oss. Vi er nødt til å få det påfyllet for å klare å ha nok sjåfører. Vi må motivere dem til å kjøre, til å like bilene og bransjen, sier Tore Wallestad, daglig leder i Thor Tenden Transport AS.

Eier Rolf Olav Tenden påpeker at det ikke holder å ta inn tilfeldige folk som synes det er tøft med lastebil.

– Vi må gå skoleveien når vi skal hente inn folk til å kjøre biler til 3-4 millioner, sier han.

Har fremsnakket yrket

Tenden-eieren har selv vært med å etablere opplæringskontoret i Sogn og Fjordane. Han har reist rundt på skoler i lang tid for å promotere lastebilsjåføryrket. Det har betalt seg.

– Vi har fått en helt annen kvalitet på søkergruppa de siste årene. Nå har vi dedikerte søkere som virkelig vil. De vil lære, vil bli flinke, sier han.

Når veteranen ser at de yngste kommer inn med gode holdninger, ballast i form av utdanning, og det han kaller «et godt hode», er han sikker på følgende.

– Da vet du at du har fått en god og trygg person bak rattet. Det er viktig for oss, sier Rolf Olav Tenden.

Vi har fått en helt annen kvalitet på søkergruppa de siste årene. Nå har vi dedikerte søkere som virkelig vil. De vil lære, vil bli flinke.
Rolf Olav Tenden

Variert program

Simon Haugen Vinsrygg er en av tre lokale unggutter som har vært så heldig å få lærlingplass hos Thor Tenden Transport AS. En fjerde lærling er i Tenden AS. To år på yrkesfaglig, etterfulgt av en 19-ukers periode for å ta sertifikat på tunge kjøretøy i Sogndal, har ført 18-åringen hit.

– Det var en stor overgang. Jeg har vært på utplassering tidligere, men nå kjører vi, og har mer kontroll selv, sier han.

Da Haugen Vinsrygg og hans tre andre lærling-kollegaer ankom i januar, var det på ingen måte slik at de ble kastet inn i en bil alene, gjennom trange, smale og tidvis glatte Strynefjellstuneller med kurs for Oslo.

– Vi begynte forsiktig, og det synes jeg er fint. Det er viktig med en myk start. Vi lærer mye av det, og unngår unødvendige skader, sier 18-åringen.

– De har fått være med på lossing og lasting, vært på terminal og fått kjørt distribusjon. De var også med andre sjåfører på tur, både til Oslo og Bergen, for å lære litt hva vi holder på med utenfor 50-sona, forteller Wallestad.

Lærlingene får erfaring med alt, også de splitter nye Volvo-ene til Tenden. Etter en gjennomgang av hvordan Volvoen er oppbygd og et kurs i økonomisk kjøring, fikk de selv erfare bilens mange systemer og funksjoner.

– Det var spennende å få hoppe inn bak rattet og kjøre selv. Jeg var for eksempel ikke klar over I-See, sier Haugen Vinsrygg.

LES OGSÅ: – Økonomisk er det jo himmelsk

LES OGSÅ: Skeptikeren som snudde og entusiasten som føler seg hjemme

Det var en stor overgang. Jeg har vært på utplassering tidligere, men nå kjører vi, og har mer kontroll selv.

Simon Haugen Vinsrygg

Her har du store muligheter. Du kan prøve flere ting uten at du må bytte bedrift, men fremdeles holde deg trygt og godt her på Tenden.
Simon Haugen Vinsrygg

Skape gode arbeidsvilkår

Tenden har mye forskjellig trafikk, og lærlingene får erfaring med termo, walking floor, stykkgods- og distribusjonsbiler. Det gir stor bredde.

– De må være litt innom alle steder sånn at de får et godt grunnlag, og at det ikke blir ensporet. Vi må lage en attraktiv jobb for dem, og det er ikke å jobbe seg i hjel eller kjøre hele tiden, understreker Wallestad.

– Lærlingperioden er en reise som har en start- og en stopp. Det som blir viktig for oss er å lage et innhold for lærlingene når de blir fast ansatt i fremtiden. Det går på arbeidstidsordninger og det går på det økonomiske, fortsetter han.

Nettopp det som skjer etter endt lærlingperiode har vært krevende for Thor Tenden Transport, for mange har valgt andre yrker etter utdanningen.

– Det er det nok flere grunner til. Den kanskje viktigste er at det ikke er betalingsvilje i næringen på grunn av den konkurransesituasjonen vi har fått fra utenlandske aktører, der tilbudet er større enn etterspørselen. Det har gjort at det blir pris- og marginpress på alt vi holder på med, også sjåfører, sier han.

– Det vi skulle gjort er å sette opp lønningene i hele næringen med 20-25% over natta. Da hadde vi snudd dette til å bli en attraktiv arbeidsplass, rent økonomisk. Men det fraskriver oss uansett ikke ansvaret for å lage gode arbeidsvilkår, fortsetter Wallestad.

Lærlingperioden er en reise som har en start- og en stopp. Det som blir viktig for oss er å lage et innhold for lærlingene når de blir fast ansatt i fremtiden

Tore Wallestad

Vi har et mål om å skape attraktive sjåfører for næringen i fremtiden, og selvfølgelig skal vi prøve å beholde dem her selv.
Tore Wallestad

Vil beholde dem

De tar det definitivt ikke fra hofta hos Stryn-bedriften. De ser og forstår ansvaret de har, og muligheten de får.

– Vi har et mål om å skape attraktive sjåfører for næringen i fremtiden, og selvfølgelig skal vi prøve å beholde dem her selv, sier Tore Wallestad.

Det kan se ut som om enkelte ikke trenger voldsom overtalelse.

– Om to år ser jeg for meg at jeg fremdeles jobber her på kaia og kjører lastebil. Her har du store muligheter. Du kan prøve flere ting uten at du må bytte bedrift, men fremdeles holde deg trygt og godt her på Tenden, sier Simon Haugen Vinsrygg.

FREMTIDENS SJÅFØRER: Fra venstre: Simon Haugen Vinsrygg, Elias Guddal Sunde, Sander Smedsmo Vinsrygg og Ruben Støverstein.
Vi har fått en helt annen kvalitet på søkergruppa de siste årene. Nå har vi dedikerte søkere som virkelig vil. De vil lære, vil bli flinke.
Rolf Olav Tenden

– Verdens beste jobb

Det er sannsynligvis musikk i ørene på Rolf Olav Tenden. Han har hatt ett hovedbudskap til ungdommen på skolene han har besøkt: «Dette er verdens beste jobb, og hadde jeg søkt på jobb i dag, skulle jeg søkt på min egen».

Før foredragene hans var det gjerne ingen hender i været fra ungdomsskoleelevene på spørsmål om de vurderte lastebilyrket. Etterpå var det gjerne 6-7 par hender i været på det samme spørsmålet. Akkurat dét overrasket ikke Rolf Olav Tenden.

– Tar du sertifikatet er det kanskje den mest påkosta utdanningen du kan få fra videregående skole. Du får et fagbrev, garantert jobb, og du kan bo i distrikt eller by. Du kan være sjåfør i alle typer yrker. Fra buss, til tankbil, til brøytebil, tipp og grus, sier han.

Han sier selv at det er verdens beste jobb. Det blir mer tyngde bak ordene når han selv tropper opp på kontoret hver bidige morgen, selv om han enkelt kunne hatt et langt mindre travelt liv som pensjonist.

– Jeg elsker jobben min, og når jeg i tillegg kan se unge folk som virkelig gjør en god jobb, gir det meg energi, sier han.

Jeg elsker jobben min, og når jeg i tillegg kan se unge folk som virkelig gjør en god jobb, gir det meg energi.

Rolf Olav Tenden

Thor Tenden Transport AS

• Thor Tenden Transport AS er lokalisert i Stryn, og har over 70 års erfaring i bransjen.
• Primærvirksomheten er transport av alt fra matvarer til søppel, vinduer og trapper, stykkgods og partilast.
• Største kunde er Nordfjord Kjøtt, og det er faste ruter fra Loen til sentrallagrene til Rema 1000 i Bergen, Stavanger, Trondheim, Narvik og Oslo.
• Selskapet har rundt 30 lastebiler og 40 ansatte. Daglig leder: Tore Wallestad

Tenden AS

• Skilt ut fra Thor Tenden Transport AS i 2016.
• Håndterer bulk-, container- og spesialtransport.
• 10 ansatte. Daglig leder: Rolf Olav Tenden.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.