Ordene tilhører direktør i Asko Transport, John Strand. Asko leverer varer til NorgesGruppens 1800 dagligvarebutikker, i tillegg til å være en betydelig leverandør til serveringsmarkedet.
Prosjektet Strand sikter til er deres ambisiøse bærekraftprosjekt med førerløse fartøy mellom Moss og Horten, og elektriske biler i hver ende som kan frakte gods mellom regionslager og fra lager til distribusjon.
– Dette ønsker vi å gjøre uten utslipp. Både på transportsiden, lasting og lossing av ferjer, og transport over sjøen med våre sjødroner, forklarer Strand.
I midten av september ble «MS Therese» og «MS Marit» døpt i havna i Moss. To selvkjørende og elektriske skip, som daglig skal krysse Oslofjorden mellom Moss og Horten med traller. Sjødronene har nettopp foretatt sine første testturer, og er snart i drift.
De selvkjørende skipene er kanskje i sentrum av dette prosjektet, men rekkevidden til nye FM Electric gjør også den sentral. Det muliggjør utslippsfri varelevering til store deler av Østlandet.
– Når det kommer til nullutslipp, er det stor utvikling på lastebilsiden. Vi ser at rekkevidden øker og det har kommet større og større batteripakker, sier Strand.
Asko ser for seg å utvide denne nullutslipps-transportkjeden fremover.
– Med nye elektriske lastebiler kan vi hente varer hos produsenter og leverandører i hele Sørøst-Norge og levere til Vestfold og Telemark hvor vi har regionslager. Vi kan også utvide videere, og hele veien ned til Asko Agder som ligger i Lillesand. Det åpner opp for mange nye muligheter for oss, sier Asko-direktøren.
Kombinasjonen av bærekraftig sjøfart med elektrisk transport på vei i begge ender, er noe Kjetil Bergflødt i Volvo Trucks Norge synes er svært spennende.
– Det er et unikt prosjekt som vi er veldig stolte av å få være en del av ved å levere lastebilene som skal trekke trailerne som skal gå på sjødronene, sier han.
– Det er ikke en tilfeldighet at det er Asko som står for gjennomføringen av et prosjekt som dette, med deres motivasjon og evne, fortsetter Bergflødt.
Asko har ambisiøse klimamål og innen utgangen av 2026 ønsker de å være en nullutslippsbedrift.
– Det fordrer jo en rekke ting for fremtiden, både for oss og for våre transportører som er tette samarbeidspartnere. Dette er et løp som vi går hånd i hånd for å komme til nullutslipp.
Som Hagens Transport på Hamar, som er transportør for Asko.
– Målsettingen deres påvirker oss direkte, og vi har forsøkt å følge med fra den spede begynnelsen. Vi har bestemt oss for å satse, og satse på Volvo sitt produkt. Jeg tror faktisk at vi var blant de første som skrev en intensjonsavtale om kjøp av EL-lastebil, sier eier Kai Hagen.
John Strand mener han har merket en endring hos transportørene. Viljen til å ta i bruk ny teknologi er større, flere steder. Hagens Transport har både vilje, og god erfaring.
– Det er det som er så moro, det fungerer, og dette har jeg tro på. Når Volvo står bak det og viser så mye interesse som dem har gjort er det veldig betryggende, sier Kai Hagen, eier av Hagens Transport.
Med sine 700 lastebiler på veien er Asko blant Norges største transportbedrifter. Derfor har de også fulgt utviklingen innenfor elektrifiseringen av lastebiler tett og har hatt en positiv holdning hele veien. Med den seneste teknologien kan de ta et skritt videre, men det stopper selvsagt ikke her.
– Nå kan vi drive distribusjon med elektriske biler på mellom- til langdistanse. Utviklingen har gått veldig fort, men det er vi også avhengig av det hvis vi skal kunne nå målet vårt om nullutslipp innen 2026, sier Asko-direktøren.
– Vi forventer at utviklingen går videre, både fra Volvo, men også fra andre aktører som vi også samarbeider med, sier John Strand.
Ordene tilhører direktør i Asko Transport, John Strand. Asko leverer varer til NorgesGruppens 1800 dagligvarebutikker, i tillegg til å være en betydelig leverandør til serveringsmarkedet.
Prosjektet Strand sikter til er deres ambisiøse bærekraftprosjekt med førerløse fartøy mellom Moss og Horten, og elektriske biler i hver ende som kan frakte gods mellom regionslager og fra lager til distribusjon.
– Dette ønsker vi å gjøre uten utslipp. Både på transportsiden, lasting og lossing av ferjer, og transport over sjøen med våre sjødroner, forklarer Strand.
I midten av september ble «MS Therese» og «MS Marit» døpt i havna i Moss. To selvkjørende og elektriske skip, som daglig skal krysse Oslofjorden mellom Moss og Horten med traller. Sjødronene har nettopp foretatt sine første testturer, og er snart i drift.
De selvkjørende skipene er kanskje i sentrum av dette prosjektet, men rekkevidden til nye FM Electric gjør også den sentral. Det muliggjør utslippsfri varelevering til store deler av Østlandet.
– Når det kommer til nullutslipp, er det stor utvikling på lastebilsiden. Vi ser at rekkevidden øker og det har kommet større og større batteripakker, sier Strand.
Asko ser for seg å utvide denne nullutslipps-transportkjeden fremover.
– Med nye elektriske lastebiler kan vi hente varer hos produsenter og leverandører i hele Sørøst-Norge og levere til Vestfold og Telemark hvor vi har regionslager. Vi kan også utvide videere, og hele veien ned til Asko Agder som ligger i Lillesand. Det åpner opp for mange nye muligheter for oss, sier Asko-direktøren.
Kombinasjonen av bærekraftig sjøfart med elektrisk transport på vei i begge ender, er noe Kjetil Bergflødt i Volvo Trucks Norge synes er svært spennende.
– Det er et unikt prosjekt som vi er veldig stolte av å få være en del av ved å levere lastebilene som skal trekke trailerne som skal gå på sjødronene, sier han.
– Det er ikke en tilfeldighet at det er Asko som står for gjennomføringen av et prosjekt som dette, med deres motivasjon og evne, fortsetter Bergflødt.
Asko har ambisiøse klimamål og innen utgangen av 2026 ønsker de å være en nullutslippsbedrift.
– Det fordrer jo en rekke ting for fremtiden, både for oss og for våre transportører som er tette samarbeidspartnere. Dette er et løp som vi går hånd i hånd for å komme til nullutslipp.
Som Hagens Transport på Hamar, som er transportør for Asko.
– Målsettingen deres påvirker oss direkte, og vi har forsøkt å følge med fra den spede begynnelsen. Vi har bestemt oss for å satse, og satse på Volvo sitt produkt. Jeg tror faktisk at vi var blant de første som skrev en intensjonsavtale om kjøp av EL-lastebil, sier eier Kai Hagen.
John Strand mener han har merket en endring hos transportørene. Viljen til å ta i bruk ny teknologi er større, flere steder. Hagens Transport har både vilje, og god erfaring.
– Det er det som er så moro, det fungerer, og dette har jeg tro på. Når Volvo står bak det og viser så mye interesse som dem har gjort er det veldig betryggende, sier Kai Hagen, eier av Hagens Transport.
Med sine 700 lastebiler på veien er Asko blant Norges største transportbedrifter. Derfor har de også fulgt utviklingen innenfor elektrifiseringen av lastebiler tett og har hatt en positiv holdning hele veien. Med den seneste teknologien kan de ta et skritt videre, men det stopper selvsagt ikke her.
– Nå kan vi drive distribusjon med elektriske biler på mellom- til langdistanse. Utviklingen har gått veldig fort, men det er vi også avhengig av det hvis vi skal kunne nå målet vårt om nullutslipp innen 2026, sier Asko-direktøren.
– Vi forventer at utviklingen går videre, både fra Volvo, men også fra andre aktører som vi også samarbeider med, sier John Strand.
Ordene tilhører direktør i Asko Transport, John Strand. Asko leverer varer til NorgesGruppens 1800 dagligvarebutikker, i tillegg til å være en betydelig leverandør til serveringsmarkedet.
Prosjektet Strand sikter til er deres ambisiøse bærekraftprosjekt med førerløse fartøy mellom Moss og Horten, og elektriske biler i hver ende som kan frakte gods mellom regionslager og fra lager til distribusjon.
– Dette ønsker vi å gjøre uten utslipp. Både på transportsiden, lasting og lossing av ferjer, og transport over sjøen med våre sjødroner, forklarer Strand.
I midten av september ble «MS Therese» og «MS Marit» døpt i havna i Moss. To selvkjørende og elektriske skip, som daglig skal krysse Oslofjorden mellom Moss og Horten med traller. Sjødronene har nettopp foretatt sine første testturer, og er snart i drift.
De selvkjørende skipene er kanskje i sentrum av dette prosjektet, men rekkevidden til nye FM Electric gjør også den sentral. Det muliggjør utslippsfri varelevering til store deler av Østlandet.
– Når det kommer til nullutslipp, er det stor utvikling på lastebilsiden. Vi ser at rekkevidden øker og det har kommet større og større batteripakker, sier Strand.
Asko ser for seg å utvide denne nullutslipps-transportkjeden fremover.
– Med nye elektriske lastebiler kan vi hente varer hos produsenter og leverandører i hele Sørøst-Norge og levere til Vestfold og Telemark hvor vi har regionslager. Vi kan også utvide videere, og hele veien ned til Asko Agder som ligger i Lillesand. Det åpner opp for mange nye muligheter for oss, sier Asko-direktøren.
Kombinasjonen av bærekraftig sjøfart med elektrisk transport på vei i begge ender, er noe Kjetil Bergflødt i Volvo Trucks Norge synes er svært spennende.
– Det er et unikt prosjekt som vi er veldig stolte av å få være en del av ved å levere lastebilene som skal trekke trailerne som skal gå på sjødronene, sier han.
– Det er ikke en tilfeldighet at det er Asko som står for gjennomføringen av et prosjekt som dette, med deres motivasjon og evne, fortsetter Bergflødt.
Asko har ambisiøse klimamål og innen utgangen av 2026 ønsker de å være en nullutslippsbedrift.
– Det fordrer jo en rekke ting for fremtiden, både for oss og for våre transportører som er tette samarbeidspartnere. Dette er et løp som vi går hånd i hånd for å komme til nullutslipp.
Som Hagens Transport på Hamar, som er transportør for Asko.
– Målsettingen deres påvirker oss direkte, og vi har forsøkt å følge med fra den spede begynnelsen. Vi har bestemt oss for å satse, og satse på Volvo sitt produkt. Jeg tror faktisk at vi var blant de første som skrev en intensjonsavtale om kjøp av EL-lastebil, sier eier Kai Hagen.
John Strand mener han har merket en endring hos transportørene. Viljen til å ta i bruk ny teknologi er større, flere steder. Hagens Transport har både vilje, og god erfaring.
– Det er det som er så moro, det fungerer, og dette har jeg tro på. Når Volvo står bak det og viser så mye interesse som dem har gjort er det veldig betryggende, sier Kai Hagen, eier av Hagens Transport.
Med sine 700 lastebiler på veien er Asko blant Norges største transportbedrifter. Derfor har de også fulgt utviklingen innenfor elektrifiseringen av lastebiler tett og har hatt en positiv holdning hele veien. Med den seneste teknologien kan de ta et skritt videre, men det stopper selvsagt ikke her.
– Nå kan vi drive distribusjon med elektriske biler på mellom- til langdistanse. Utviklingen har gått veldig fort, men det er vi også avhengig av det hvis vi skal kunne nå målet vårt om nullutslipp innen 2026, sier Asko-direktøren.
– Vi forventer at utviklingen går videre, både fra Volvo, men også fra andre aktører som vi også samarbeider med, sier John Strand.
Ordene tilhører direktør i Asko Transport, John Strand. Asko leverer varer til NorgesGruppens 1800 dagligvarebutikker, i tillegg til å være en betydelig leverandør til serveringsmarkedet.
Prosjektet Strand sikter til er deres ambisiøse bærekraftprosjekt med førerløse fartøy mellom Moss og Horten, og elektriske biler i hver ende som kan frakte gods mellom regionslager og fra lager til distribusjon.
– Dette ønsker vi å gjøre uten utslipp. Både på transportsiden, lasting og lossing av ferjer, og transport over sjøen med våre sjødroner, forklarer Strand.
I midten av september ble «MS Therese» og «MS Marit» døpt i havna i Moss. To selvkjørende og elektriske skip, som daglig skal krysse Oslofjorden mellom Moss og Horten med traller. Sjødronene har nettopp foretatt sine første testturer, og er snart i drift.
De selvkjørende skipene er kanskje i sentrum av dette prosjektet, men rekkevidden til nye FM Electric gjør også den sentral. Det muliggjør utslippsfri varelevering til store deler av Østlandet.
– Når det kommer til nullutslipp, er det stor utvikling på lastebilsiden. Vi ser at rekkevidden øker og det har kommet større og større batteripakker, sier Strand.
Asko ser for seg å utvide denne nullutslipps-transportkjeden fremover.
– Med nye elektriske lastebiler kan vi hente varer hos produsenter og leverandører i hele Sørøst-Norge og levere til Vestfold og Telemark hvor vi har regionslager. Vi kan også utvide videere, og hele veien ned til Asko Agder som ligger i Lillesand. Det åpner opp for mange nye muligheter for oss, sier Asko-direktøren.
Kombinasjonen av bærekraftig sjøfart med elektrisk transport på vei i begge ender, er noe Kjetil Bergflødt i Volvo Trucks Norge synes er svært spennende.
– Det er et unikt prosjekt som vi er veldig stolte av å få være en del av ved å levere lastebilene som skal trekke trailerne som skal gå på sjødronene, sier han.
– Det er ikke en tilfeldighet at det er Asko som står for gjennomføringen av et prosjekt som dette, med deres motivasjon og evne, fortsetter Bergflødt.
Asko har ambisiøse klimamål og innen utgangen av 2026 ønsker de å være en nullutslippsbedrift.
– Det fordrer jo en rekke ting for fremtiden, både for oss og for våre transportører som er tette samarbeidspartnere. Dette er et løp som vi går hånd i hånd for å komme til nullutslipp.
Som Hagens Transport på Hamar, som er transportør for Asko.
– Målsettingen deres påvirker oss direkte, og vi har forsøkt å følge med fra den spede begynnelsen. Vi har bestemt oss for å satse, og satse på Volvo sitt produkt. Jeg tror faktisk at vi var blant de første som skrev en intensjonsavtale om kjøp av EL-lastebil, sier eier Kai Hagen.
John Strand mener han har merket en endring hos transportørene. Viljen til å ta i bruk ny teknologi er større, flere steder. Hagens Transport har både vilje, og god erfaring.
– Det er det som er så moro, det fungerer, og dette har jeg tro på. Når Volvo står bak det og viser så mye interesse som dem har gjort er det veldig betryggende, sier Kai Hagen, eier av Hagens Transport.
Med sine 700 lastebiler på veien er Asko blant Norges største transportbedrifter. Derfor har de også fulgt utviklingen innenfor elektrifiseringen av lastebiler tett og har hatt en positiv holdning hele veien. Med den seneste teknologien kan de ta et skritt videre, men det stopper selvsagt ikke her.
– Nå kan vi drive distribusjon med elektriske biler på mellom- til langdistanse. Utviklingen har gått veldig fort, men det er vi også avhengig av det hvis vi skal kunne nå målet vårt om nullutslipp innen 2026, sier Asko-direktøren.
– Vi forventer at utviklingen går videre, både fra Volvo, men også fra andre aktører som vi også samarbeider med, sier John Strand.